Dr.blind Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Det er utallige poster på emnet og jeg ha brukt søkefunksjonen, men problemet er at trådene blir for omfattende og til slutt for spesielt interesserte. Jeg har en Bavaria 42 seilbåt, med VP MD22L - B som jeg regner med har en vanlig dynamo. Idag har jeg: 2 x 135AH bly syre batterier. Jeg har et 100W solcellepanel og Solcelleregulator Sunwind PeakPower 2.0 20 amp kan denne brukes med Lithium batterier? Lader vet jeg ikke hva som står i båten, kan den evt brukes videre? Så lurer jeg på hvordan velger jeg batterier? Er det stor forskjell på kvalitet og pris? har funnet at det varierer endel. Hvor mye batteri trenger jeg? utenom normale forbrukere har jeg en watermaker desselator duo 100L/H som skal installeres nå. den bruker vist 600W i startstrøm på 12v. Regner med å kjøre motor når den går. Bør jeg velge et stort eller flere mindre? Hva mer en batteriene trenger jeg for en problemfri hverdag? Regulator til dynamo har jeg lest? Ny dynamo? Quote Link to post
Kjellg Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Skal man gjøre det selv så er det for spesielt interesserte, så enkelt er det. Det enkleste og dyreste er å sette det bort og få noen som kan det til å gjøre det. Skal du gjøre det selv, så må du påregne mange timer i kjelleren med overvåkng og testing. Solceller og lfp er jeg for dårlig på så det må nesten andre svare på. Men jeg så manualen til den og den sier den er temperaturkompensering. Dette må eventuelt kunne overstyres for å bruke mot lithium. Lfp skal ikke ha denne kompenseringen. Kaller Lifepo4 både for LFP og lithium :) Om landstrømlader kan brukes er umulig å si noe om. Man må først vite hvilken det er. Men poenget er at den må kunne lade 14,6V stabilt, men sjekk produktblad til batteriene for det er noen små forskjeller ute å gå. Så fremt du ikke har en ganske ny eller avansert lader så spørs det... Hvilke batterier du skal velge må du nesten lytte til magen for å avgjøre. Kvalitet vet man for lite om da batteritypen er ganske «ny» og man har ikke fått sett ennå hvordan de holder i lengden. Men når det er sagt så er der noen forskjeller. De billige batteriene som er på markedet har en maks ladestrøm som rett og slett er latterlig. Les 20-30 ampere og dette er etter mitt syn alt for dårlig. Ekstern regulator eller ny dynamo må man mesten se på for det finnes ikke noe fasit svar på det. Bakdelen med lithium er at de er voldsomt lademottakelige. Faktisk så mottakelig at de kan brenne dynamoen din. De trekker det de får. Tråden i det hele er tuning, overvåking og ladebegrensning slik at dynamoen ikke kjøres for hardt. Først og fremst må du finne ut hvilken dynamo du har. Andre har sikkert noen andre synspunkter men man skal ikke legge under en stol at lfp KAN gi utfordringer men ikke alltid. Hos noen virker det merkelig nok «ut av boksen». Grunnene kan være mange. Til sist kan det være greit å nevne kabler, skillerele, batteriskille etc. Lfp krever mange ganger oppgradering av dette også. Quote Link to post
BØstrøm Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 For ett lite opplegg vil jeg anbefale att forbruk og lading går til bly/syre som før, og at du begrenser ladingen til Lithium, ved å skille lithium fra blysyre med en sterlingdiode med 0,7 volts spenningsfall. Fra lithium kanstrømmen gå til forbruk via en mosfet diode, uten spenningsfall. Har du intern BMS(rimelige lifepo4) trenger du muligens ikke mer. Men sjekk hva dynamoen gir, og at den ikke går varm. lithium bør ikke ha noe særlig mer en 14 volt, og bør ikke ha dette over tid. En batterimonitor som sjekker hvor mye strøm som går inn og ut av lithiumbanken er nok også lurt, samt en batteribryter dedikert for lithium, slik at de kan kobles vekk. Når lithium lagres over tid er ca 60 prosent fyllingsgrad å anbefale. Quote Link to post
Sjøbliss Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 (edited) Min personlige erfaring er at det å kombinere blybatterier med lithium er i overkant mye styr, så om du kan designe anlegget ditt rundt dette så ville jeg gjort det. F.eks. om du kan ha noen forbrukere på bly og andre på lithium. Ellers støtter jeg forslagene nevnt. Batterimonitor med shunt for lithiumen spesielt ville jeg montert. Om du kan bruke en PVSR eller en diode styrt fra batterimonitoren så ville det være en fordel. I mitt oppsett reddet dioden lithiumene når ladingen på bryggen gikk. Når jeg kom tilbake var AGMene på 6V og de kunne ikke vekkes til live. Lithiumen var isolert og i god form. Jada, jeg skulle selvsagt satt en diode også for resten av batteriene, men de var jo 9 år så.... I ettertid med ren lithium-bank har livet blitt mye lettere og oppsettet fungerer uovertruffent. :) Edited March 7, 2019 by Sjøbliss skrivefeil (see edit history) Quote Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Dr.blind Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Skulle bare to innlegg til for å finte meg ut, dioder osv Har jo baugpropell og motor som jeg har skjønt helst skal ha blysyre batteri, er nok ikke stor sak å lage en egen krets for disse, men det kompliserer jo litt i fht lading. Lader er forøvrig en Mobitronic lader 925-012-A Tror jeg må ha proff hjelp skal det bli noe av dette. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Det er ikke så veldig komplisert om man gjør det enkelt Egen landstrømlader for start og baugpropell - bruk feks den gamle landstrømladeren Lithium får en ny kvalitetslader med høy kapasitet Utfordringen kan være lading fra motor - men også her kan man gjøre noen valg. Viktigste er å hindre at dynamoen brenner - og det er det mange som har opplevd ved overgang til lithium. Så om man bytter til en ny dynamo med ekstern regulator bør det kunne funke Utfordringen med lithium er slik jeg ser det at batteriene er avhengig av et kretskort (BMSen) for å fungere. Man må ta et valg om det er en risiko for feil man vil ha - kanskje særlig relevant på langtur. Quote Link to post
Komodo Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Bitteliten skrev 18 minutter siden: Egen landstrømlader for start og baugpropell - bruk feks den gamle landstrømladeren Lithium får en ny kvalitetslader med høy kapasitet Utfordringen kan være lading fra motor - men også her kan man gjøre noen valg. Viktigste er å hindre at dynamoen brenner - og det er det mange som har opplevd ved overgang til lithium. For å dra det tankespillet litt lenger: Det du skisserer er nærmest to kretser, en for lithium, og en for bly. Hvis man installerer en dynamo til som dedikeres til lading av lithiumbanken, kan man fritt velge en dynamo med ønskede egenskaper til det. Den gamle kan problemfritt fortsette å lade start- og trusterbatteri. På den måten kan man bygge to komplett isolerte kretser. Som bonus får man en redundans, og slipper å tenke på laderegulering mellom blykrets og lithium Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Ellers kunne man også tenke gammeldags? Jeg anbefaler gjerne blybatterier til både start og forbruk som er korrekt beregnet iht riktig kapasitet (Ah). Dvs. -ikke- høystrømbatterier med lite kapasitet. Når batteriene ikke brukes til annet enn det, og utladingen holdes innenfor -7% av kapasiteten, da trenger batteriene ikke mye utjevning, dvs. heller ikke dedikert ladekarakteristikk men bare litt strøm. Start kan da kobles parallell, med f.eks. diode eller MosFet. Baugbatteriet kan forsynes med en knøttliten BM (Battery Maintainer) som leverer så mye som 3A. Den kobles mellom forbruk / baug (med hele 2,5 til 4,0 mm²) og lader med (primærspenning minus <0,2V). Ferdig. Bruker en solceller, eller landstrøm da kan dem også drive med litt topping av og til for å forebygge sulfatering etc. Dette kunne også være den rette situasjonen for å bruke en desulfator på blybatteriene når hele systemet går på laver spenning ellers. ...maaaaange muligheter. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 (edited) ref @Joerg Becker Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler. Også må man passe på at man har lade kapasitet som strekker til i forhold til løpende forbruk Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er 10-12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading. 1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk. 2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært. Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet ca 2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 50% og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-) Jeg starter som regel lading når spenningen med belastning på batteriene synker ned mot 12,2V (om noen har en tabell som viser spenning og % kapasitet hadde det vært flott :smiley:) Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema. Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert. Edited March 7, 2019 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Kjellg Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 (edited) Alle løsningene som framkommer i disse innleggene er veldig fornuftige. Men for trådstarer som har null erfaring og egentlig ikke skjønner så mye av det hele så er han egentlig like langt. Det er ikke å stikke under en stol at lithium er ikke for alle. Litt grunnleggende kunskaper en man nødt til å ha eller ha mulighet til å tilegne seg dette, mens andre igjen ikke ønsker å sette seg inn i slikt. Alle er vi ulike, heldigvis :) Noen lever faktisk bedre av å ha et standard oppsett med «vanlige» battrier. Edited March 7, 2019 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
Framtia Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Jeg ser på nettet at veldig mange (alle?) som bare setter inn batterier med innebygd BMS er fornøyd med resultatet. Jeg ville i tilfelle valgt flere batterier med hver sin innebygde BMS, fremfor et stort. Alternativt ha en pakke med ekstern BMS (noe jeg har..), da kan man koble fra BMSen om eletronikken skulle svikte. Så kan det hende at man enten ikke lader optimalt eller at dynamoen tar kvelden, men da kan man jo alltid kjøpe flere dingser og virkelig dra nytte av fordelene med LFP, nemlig evnen til å ta imot lading effektivt. Jeg har kun 300Ah, men med 165A dynamo er det sannelig sjelden at jeg har lite strøm ombord. Et alternativ er selvsagt også prioritere motsatt rekkefølge, dvs få orden på ladingen først, og ta LFPen etterhvert. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dr.blind Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Takker for masse svar :) Jeg har snakket med makspower som mente jeg kunne bare bytte ut batteriene jeg har med nye og det ville fungere med det jeg hadde av utstyr fra før uten noe mer mikk. Også må jeg ordne en krets med blysyre til vinsjer og baugpropell. Joerg Becker det hørtes egentlig ut som et lurt forslag, kunne du skissert et skjematisk oppsett for det du foreslår? Hvor mye koster en kraftigere dynamo om man fikk lyst på det? Quote Link to post
Bitteliten Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Mange batteriselgere som mener akkurat det ... dynamo 15 tusen og oppover Quote Link to post
Dr.blind Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Bitteliten skrev Just now: Mange batteriselgere som mener akkurat det ... Er vell garanti på batteriene? Dem vil vell ikke ødelegge batteriene for å selge fler me risikoen at dem kommer i retur? Quote Link to post
BØstrøm Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Det er litt vanskelig å svare generelt på spørsmål om dette. Antagelig er en superenkel løsning, hvor Lithium slenges inn som en rangeextender helt OK for mange, og kanskje spesielt de med seilbåt. For meg, kostet dynamo, 1000AH med Lithiumbatterier på toppen av 700 blysyre, dynamo, dioder, kabler, osv tilsammen 100 tusen, og jeg har ikke råd til å gi batteriene ett kort liv. Jeg har stor seilbåt, og stort forbruk, og kan lade 400A hvis jeg vil, og lader fort 150 på litt rask tomgang. Kan du lade med større dynamo, tror jeg ett ekstra batteri er mye mer kostnadseffektivt enn vindmøller og solceller. Begynn med å definere behov for strøm, og hvor lenge du er uten lading til vanlig, så er du på vei til å kunne definere hva du bør ha. Quote Link to post
BØstrøm Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Siden jeg er mye i båt, har jeg brukt halve livet på å studere voltspenning ved landligge. Ny batteriteknologi facinerer meg veldig, og det er en god følelse for meg å lade helgeforbruket i uthavn ved tillegging. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Dr.blind skrev 16 minutter siden: Er vell garanti på batteriene? Dem vil vell ikke ødelegge batteriene for å selge fler me risikoen at dem kommer i retur? De garanterer batteriene ja. Men ikke dynamo og resten av elanlegget som belastes ekstra. Ref brent dynamo... Quote Link to post
Dr.blind Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Bitteliten skrev 3 minutter siden: De garanterer batteriene ja. Men ikke dynamo og resten av elanlegget som belastes ekstra. Ref brent dynamo... Men det kan ungås enten ved å enten kjøpe kraftigere dynamo, eller regulator? Hva koster en regulator? Quote Link to post
Dr.blind Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 https://makspower.no/produkter/spenningsregulator-for-lifepo4-batterier/makspower-laderegulator-for-lifepo4 dette var jo ingen upris om det berger dynamo? Quote Link to post
Joerg Becker Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Joerg Becker skrev for 5 timer siden: Ellers kunne man også tenke gammeldags? Jeg anbefaler gjerne blybatterier til både start og forbruk som er korrekt beregnet iht riktig kapasitet (Ah). Dvs. -ikke- høystrømbatterier med lite kapasitet. Når batteriene ikke brukes til annet enn det, og utladingen holdes innenfor -7% av kapasiteten, da trenger batteriene ikke mye utjevning, dvs. heller ikke dedikert ladekarakteristikk men bare litt strøm. Jørg Her bommet jeg litt i farta. Det jeg ville ha sagt var "til både start og baugen", dvs. til vinsj oog baugtruster. Sorry. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Dr.blind skrev for 1 time siden: dette var jo ingen upris om det berger dynamo? Neida, det er det ikke. Jeg kjenner ikke den regulatoren men vet at uansett så bør du følge godt med til du kjenner systemet ditt godt. Men først må man vite hvilken dynamo du har og om denne regulatoren «passer» til dynamoen. Kanskje du har en liten dynamo som ikke tåler selv den minste ladeprofilen denne regulatoren kjøres på. Faren er at dynamoen går varm og ligger og hikker av og på. Så må du også se på laderegimet du har i dag så som tykkelse på kabler etc. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Om jeg skal gi @Dr.blind et konkret råd så er det å kontakte @Joerg Becker og få han ombord og designe et komplett el system basert på de behovene du skisserer Quote Link to post
Gullfisk Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Dr.blind skrev for 3 timer siden: https://makspower.no/produkter/spenningsregulator-for-lifepo4-batterier/makspower-laderegulator-for-lifepo4 dette var jo ingen upris om det berger dynamo? Så veldig ut som javasea i nye klær Quote Link to post
Obligatorisk Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Jeg har maxpower lithium 3x100ah. Meget fornøyd etter en sesong, har mer strøm da batteriene tar i mot all lading som er tilgjengelig når jeg først går med motor, + jeg kan ta ut mer kapasitet uten bekymring. Med bly batteri måtte dette planlegges ganske så nøye når en er på tur uten landstrøm eller aggregat. Eneste problemet jeg har hatt er ladealarm fra volvo penta alarm hyler når dynamo gir gass. Alarmen går ved 15.3V. Løsningen har vert å flytte sense ledning over på startbatteriet. Ulempen er at en mister 20A lading. Ellers virker det som dynamoen har innebygget temperatur kompensator, dvs at jeg kan se at ladestrømmen synker etter hvert.. Når det er sagt, tror jeg det kan være lurt å sette inn en ekstra overvåking på temperatur på dynamo. Noe som står på mi liste slik at dynamoen blir utnyttet maksimalt + at den kanskje holder lenger. Quote Link to post
Kjellg Posted March 8, 2019 Share Posted March 8, 2019 Obligatorisk skrev 13 minutter siden: Eneste problemet jeg har hatt er ladealarm fra volvo penta alarm hyler når dynamo gir gass. Alarmen går ved 15.3V. Løsningen har vert å flytte sense ledning over på startbatteriet. Ulempen er at en mister 20A lading. Ellers virker det som dynamoen har innebygget temperatur kompensator, dvs at jeg kan se at ladestrømmen synker etter hvert.. Da har du jo en feil som absolutt burde utbedres. Greit nok så tåler blybatterier dette men lyspærer og slikt vil forkorte levetiden vesentlig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.