Jump to content

Navigasjonslys med strobe. Til hva?

BØstrøm

Recommended Posts

I forbindelse med bytting av mast, viser det seg at topplanternen, en tricolour, og ankerlanterne fra Lopolight, ikke virker. Jeg har trodd at det har hatt noe med kabelen i masta å gjøre, siden den virket før, og dessuten hatt mulighet til å bruke andre lanterner med samme karakterestikk.

Lik  lanterne er det akkurat nå tomt for, men den erstattes antagelig av en tilvarende, som i tillegg har strobe. Men hva skal man med strobe? Er det noe jeg har gått glipp av vedr lanterneføringsregler. 

Disse Lopolightlanternene koster blod, men en seilkollega hadde også en som sluttet å virke. Ikke så tillitsvekkende. Håper det er tilfeldig.

BØstrøm skrev for 14 timer siden:

Men hva skal man med strobe? Er det noe jeg har gått glipp av vedr lanterneføringsregler. 

Regel 36

du kan bruke blinkende lys for å påkalle oppmerksomhet.........men man skall unnvike høyintens lys (strobe-lys) står det

jeg har montert ett sånnt blinklys i masttoppen, da min tricolor ikke har det innbyggt

S/Y Gunga Din

Jeg får ikke strobelys til å stemme med noe jeg kan om lanterneføring, og det er mange ting jeg ville tenkt det kunne være, hvis jeg så hurtig hvitt blinkende lys på sjøen. Men kanskje teknologien baner vei for nye lanterneregler?

Om du ser en svær oljetanker eller noe annet skummelt komme rett mot deg midt I Atlanteren f.eks vil jeg tro en slik stroboskoplanterne ville være praktisk å ha. Som ankerlantenre ser det bare dumt ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Furu skrev 4 minutter siden:

Med mindre olje tankeren isetter en rednings aksjon:sailing:

Bedre det enn å bli rent I senk. Man kan jo slå av discolyset når faren er over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi