Jump to content

Korrodert skrue på pumpehus på Powertrim. - Suzuki DF115


FirstFullFart

Recommended Posts

Hei.
På min Suzuki DF115 - 2008 modell fungerer tiltmotoren berre ned.
Det lek olje frå pumpehuset og eg er ganske sikker på at det kjem frå defekt/korrodert skrue som er vist på bilde.
Eg har lese at dette er eit kjent problem på desse motorane men før eg hiv inn 10 000 for komplett byte, tenkte eg å prøve båtpalssen.
Eg lurer då på følgjande:
1) Kva ER denne skruen til og kvifor finn eg han ikkje i delekatalogar eller iso-teikningar.

2) Kan eg ta ut skruen og tette holet heilt med kjemisk metall e.l. Eg ser frå andre postar at det har vore prøvd.

3) Nokon som kjenner til ein plass eg kan kjøpe ein slik ny?

Takksam for all hjelp.

 

nPzXDJaDl-FjumdKPXzv_IUYMipXhM4Duq0UASuQy0S69iYWrPxYks708C_sT13ZVr6KiWPX7DdGpz072gBXzLQVJSCB7YnhyZkSa1SREESU7qjMubtY3Rj8x1oA5eovmbqqXS1vAkABhXnlBYFJ82ooYMiUp9Bs9nXofi1MA6rocalRM92ZHredvoRdIqNcn8UM8_QXYodmPfkCJp13.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Suzuki, men jeg tror det der er en ventil for manuell tvangssenking. Dvs. at du åpner skruen og drenerer olja i bypass rett til tank. 

 

Edit: Ny skrue bør du vel kunne bestille hos hvilken som helst Suzukiforhandler. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 39 minutter siden:

Kjenner ikke Suzuki, men jeg tror det der er en ventil for manuell tvangssenking. Dvs. at du åpner skruen og drenerer olja i bypass rett til tank. 

 

Tror faktisk ikke det. Først så syntes jeg den skruen som ligger nedenfor minte veldig om den ventilen, så jeg måtte finne manualen. Og trådstarter har rett, den skruen viser ikke i parts catalogue. Legge ved bilde. Men Jeg vil ikke blokket det hullet, for noe ventilmessig er det uansett. Ring Vemork som nevnt ovenfor.

 

 

 

39CF268A-41A8-4F3E-9A4A-1907884BBEA8.png

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde også lekkasje av olje og fikk ikke tiltet motoren etter korrodering i en skrue. Motoren var 115 hk Suzuki fra 2010 og hele enheten ble byttet på garantien da skruen ikke stod i delekatalogen. Det ble satt på en ekstra jordingsledning til skruen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jeg deler "Komodos" antagelse. Ut ifra bildet ser det ut som om skruen har to tettinger. En kon i bunnen, og en o-ring øverst. Da vil jeg anta at den normalt skal tette i bunnen, men at den kan løsnes for å slippe opp trykket for manuell manøvrering. Da er o-ringen der for å hindre søl.

Hvis konen da ikke tetter blir det ikke nok trykk til at motoren løftes, men oljen presses ut langs skruen, og delvis også forbi o-ringen.

Jeg ser ikke noen korrosjonsskade på bildet, men etter min antagelse er det den kone delen pluss setet i bunnen av hullet som er de kritiske punktene. Hvordan ser disse ut?

Forøvrig minner fasongen veldig på en luftenippel på en bremsecaliper. Kanskje du kan finne noe sånt som passer…? Den vil mangle o-ringen, men punkt én er at den tetter i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Hei oc takk for svar.

 

Skruen på bilete er ikkje frå min motor men frå ein identisk tiltmotor.

 

Eg har blitt fortalt at det er den litt større skruen til venstre på bilete som er ventilen for manuel senking, men eg veit ikkje.

 

Ein kar i eit anna forum snakte om at ventilhuset kom frå ein bilmotor og skruen eigentleg ikkje hadde nokon fuknsjon på ein båt, og difor kunne pluggast..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

FirstFullFart skrev for 6 timer siden:

 

Ein kar i eit anna forum snakte om at ventilhuset kom frå ein bilmotor og skruen eigentleg ikkje hadde nokon fuknsjon på ein båt, og difor kunne pluggast..

Jeg har aldri sett en bil med tiltfunksjon.

Oljelekkasjen vil nok opphøre om du plugger igjen hullet, men er funksjonen som jeg tror, må du da koble fra slanger e.a. for å få hevet/senket motoren manuelt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...