FirstFullFart Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Hei. På min Suzuki DF115 - 2008 modell fungerer tiltmotoren berre ned. Det lek olje frå pumpehuset og eg er ganske sikker på at det kjem frå defekt/korrodert skrue som er vist på bilde. Eg har lese at dette er eit kjent problem på desse motorane men før eg hiv inn 10 000 for komplett byte, tenkte eg å prøve båtpalssen. Eg lurer då på følgjande: 1) Kva ER denne skruen til og kvifor finn eg han ikkje i delekatalogar eller iso-teikningar. 2) Kan eg ta ut skruen og tette holet heilt med kjemisk metall e.l. Eg ser frå andre postar at det har vore prøvd. 3) Nokon som kjenner til ein plass eg kan kjøpe ein slik ny? Takksam for all hjelp. Quote Link to post
MorganX Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Om du ikke får svar her på forumet så kontakt Aquamarine Vemork på mobil: 94846200. Anders Vemork heter han og han er godkjent Suzuki mekaniker. Quote Link to post
Komodo Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Kjenner ikke Suzuki, men jeg tror det der er en ventil for manuell tvangssenking. Dvs. at du åpner skruen og drenerer olja i bypass rett til tank. Edit: Ny skrue bør du vel kunne bestille hos hvilken som helst Suzukiforhandler. Edited March 9, 2019 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Komodo skrev 39 minutter siden: Kjenner ikke Suzuki, men jeg tror det der er en ventil for manuell tvangssenking. Dvs. at du åpner skruen og drenerer olja i bypass rett til tank. Tror faktisk ikke det. Først så syntes jeg den skruen som ligger nedenfor minte veldig om den ventilen, så jeg måtte finne manualen. Og trådstarter har rett, den skruen viser ikke i parts catalogue. Legge ved bilde. Men Jeg vil ikke blokket det hullet, for noe ventilmessig er det uansett. Ring Vemork som nevnt ovenfor. Edited March 9, 2019 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
lurvetass Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Vi hadde også lekkasje av olje og fikk ikke tiltet motoren etter korrodering i en skrue. Motoren var 115 hk Suzuki fra 2010 og hele enheten ble byttet på garantien da skruen ikke stod i delekatalogen. Det ble satt på en ekstra jordingsledning til skruen. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
ozo Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 Jeg deler "Komodos" antagelse. Ut ifra bildet ser det ut som om skruen har to tettinger. En kon i bunnen, og en o-ring øverst. Da vil jeg anta at den normalt skal tette i bunnen, men at den kan løsnes for å slippe opp trykket for manuell manøvrering. Da er o-ringen der for å hindre søl. Hvis konen da ikke tetter blir det ikke nok trykk til at motoren løftes, men oljen presses ut langs skruen, og delvis også forbi o-ringen. Jeg ser ikke noen korrosjonsskade på bildet, men etter min antagelse er det den kone delen pluss setet i bunnen av hullet som er de kritiske punktene. Hvordan ser disse ut? Forøvrig minner fasongen veldig på en luftenippel på en bremsecaliper. Kanskje du kan finne noe sånt som passer…? Den vil mangle o-ringen, men punkt én er at den tetter i bunnen. Quote Link to post
FirstFullFart Posted March 10, 2019 Author Share Posted March 10, 2019 Hei oc takk for svar. Skruen på bilete er ikkje frå min motor men frå ein identisk tiltmotor. Eg har blitt fortalt at det er den litt større skruen til venstre på bilete som er ventilen for manuel senking, men eg veit ikkje. Ein kar i eit anna forum snakte om at ventilhuset kom frå ein bilmotor og skruen eigentleg ikkje hadde nokon fuknsjon på ein båt, og difor kunne pluggast.. Quote Link to post
Ventus Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 Kula med fjær (?) kan tyde på en regulator på et vis. Uansett hvis du er litt fingrene må det gå ann å finne ut av kanaler inn/ut og dermed hva som kan være løsningen. Eller en telefon :) Quote Link to post
ozo Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 FirstFullFart skrev for 6 timer siden: Ein kar i eit anna forum snakte om at ventilhuset kom frå ein bilmotor og skruen eigentleg ikkje hadde nokon fuknsjon på ein båt, og difor kunne pluggast.. Jeg har aldri sett en bil med tiltfunksjon. Oljelekkasjen vil nok opphøre om du plugger igjen hullet, men er funksjonen som jeg tror, må du da koble fra slanger e.a. for å få hevet/senket motoren manuelt. Quote Link to post
Slaskeladden Posted May 20, 2023 Share Posted May 20, 2023 Fikk du noen gang svar på dette problemet…? Tror jeg har samme problem på min 115hk fra 2009 Quote Link to post
Erlkopr Posted April 23 Share Posted April 23 Noen som kan hjelpe til med denne? Har samme problem selv. Er denne skruen å oppdrive? Quote Link to post
Komodo Posted April 24 Share Posted April 24 Erlkopr skrev for 14 timer siden: Er denne skruen å oppdrive? Har du prøvd hos en Suzuki forhandler? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.