Jump to content

Sjøkart er merkelig gøy, andre med samme diagnose?


Sjøbliss

Recommended Posts

Driver å trener for å ta eksamen i Navigasjon på torsdag (første steg mot D5L) og må innrømme at jeg synes både kart og kurser blir mer og mer gøy for hver gang jeg gjør de. Stusser over iveren etter å se på nye kart og studere detaljer. Selv omvendt strømkobling, peilig og bestikk er morro! I morgen skal jeg sette ut noen nye kurser! 

 

Håper sommeren kommer snart så jeg kommer meg ut på bølgene og kartene under armen ? kan ikke være en bra diagnose om jeg får den stilt av profesjonelle....

 

 

IMG_20190308_193243.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Den diagnosen fikk jeg i 12års alderen, og sykdommen ble meget forverret da jeg var i Marinen!  En som hadde hytte ved oss brukte NAF boka, han trengte ikke sjøkart for han hadde vært nedpå de fleste grunnene fra før.. Mange har jo en veldig interessefor kart og navigering samt maritme tradisjoner. Noen "kjører" båt der det er vått.. Tror nok det er blitt mye enklere nå med moderne og ikke minst nøyaktige kartplottere! man slipper deivasjon missvisning kartdatum osv osv.. Men jeg er veldig glad for at jeg har forståelse og erfaring fra å jobbe i papirkart med paralellforskyver og stoppeklokke! Jeg starta som 12åring med en Rana 1967 og 4hk Suzuki, men starta å planlegge lange seilaser og ruter fordi! Drømte om større båt! :-) Må si jeg lærte mye i Marinen, samt at jeg leste læreboka til kystskippereksamen det het den gang. Var litt for ung og lat til å ta eksamen! hehe

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enig med deg @-morten- i begynnelsen tenkte jeg at det er jo helt unødvendig og forferdelig vanskelig med alt av misvisning, strøm, drift, deviasjon osv. Men satt i system er det ikke så vanskelig. Det å få den overordnede forståelsen av alt dette er enda viktigere. Det å trene på krysspeiling, lese lys og fyrkarakterer, skjønne dybdeanvisninger på leder som er merket, overrett, tidevannstabeller osv osv gir veldig mye mening. Og så er det jo en fin måte å drømme litt om steder man kanskje en dag skal legge en liten sving innom. Det er mye koseligere for hele familien å ta frem en blyant og viskelær og se litt på kartet sammen, lage noen kurser og så legge ut på tur for å se om det stemmer. Kanskje vi ikke gjør så mye krysspeiling lenger men bare det å følge rettvisende kurs på GPS kompasset har jo sin glede. Da autopiloten justerer for strøm og drift blir det vel kanskje ikke så lett (eller nødvendig) å beregne omvendt strømkobling. Men det er jo absolutt noe som er artig å kunne!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, arkmarin said:

Å lære navigering er meget interresant. Det blir også mye morsomere å seile langs vår vakre kyst. En kan da øse av sin kunnskap til de man har med ombord. Kunnskapen gir trivsel og større sikkerhet!

Vet ikke om jeg skal øse så mye kunnskap, men at kunnskap gir sikkerhet og trivsel er jeg enig i. Det er mye av grunnen til at jeg startet på D5L. Jeg tenker at mannskapet vil føle seg tryggere og vi kan med større sikkerhet ta gode avgjørelser. En direkte konsekvens av denne utdanningen kommer nok til å være mer nøyaktig planlegging av seillas enn jeg har gjort før. Det tar ikke mange minuttene å legge opp en planlagt rute kvelden før, mulignes på kart, men hvorfor ikke på Navionics eller plotte inn på Simraden. Kanskje lage noen notater på hva man skal peile etter på de små trange stedene, eller vite på hvilke koordinater man skal gjøre en 70 grader tørn istedenfor å lete seg vill etter en jærnsøyle som ikke man klarer å få øye på i skumringen eller mellom bølgene. Ta noen observasjoner underveis, følg med på posisjon og legg tørn slik som man har planlagt så slipper noen å få økt hvilepuls og alle blir trygge på at vi har kontroll på hva vi driver med!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på med et spørsmål i denne tråden :-) Tok båtførerprøven på tidlig nittitall, den kunnskapen har jeg dessverre forlagt i den store glemmeboken.. Så nå går det i kart på nettbrett som blir overopphetet og slår seg av i hytt og pine... Nå er poden gammel nok til å ta båtførerprøven og jeg lurer på om man fortsatt lærer basic navigasjon med papirkart og passer på kursene? I såfall kanskje far skal hive seg med på kurs og sørge for en tryggere sesong for oss alle... 

Link to post
Share on other sites

Lykke til på Torsdag.

Det var en gang jeg oppdaterte Papirkartene hver 14 dag over nærområde.

I 99 ble det PC og elektroniske kart   og oppdatering hver våren  en dyr løsning.

I dag koster topp  sjøkart over Norge 21€ og en kan oppdatere de gratis  hver uke om en vill i et år.

eller før hver gang en skal ut på tur.

 

Og her er  934 - grunner til å oppdatere sjøkartet før en legger ut på tur ( 2018) tall fra Kartverket.


OpenCPN, en gratis maritim åpen-kilde kartplotter

Kartplotter og GPS navigasjons programvare Kartplotter og navigasjons programvare til bruk underveis eller for planleggings verktøy
Utviklet av et team sammensatt av aktive sjøfarere og utviklet, testet, og raffinert under virkelige forhold

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med eksamen! 

 

Ja, kart er moro. Husker høsten 1981 da vi siste året på ungdomsskolen tok båtførerprøva som valgfag. Jeg ble spesielt fascinert av å seile i fyrsektorer, og kunne drømme meg litt vekk langs kysten. Gode minner!

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde båtførerprøven som valgfag i 1975. Desverre var det 16 års grense så bevis fikk jeg ikke. Men tok førerpræve på 90 tallet uten kurs, så det satt bra. Men etter 25 nye år,  trenger nok en liten repetisjon om missvisning og regler for vikeplikt for pinnebåter. Skulle gjerne ha vært i marinen og lært dette skikelig,  når man krysser mellom holmer og skjær i 30 knop i nattemørket.

Link to post
Share on other sites

Hei @Frodekommode! Jeg har også akkurat hatt en pode som gikk gjennom båtførerprøven for noen måneder siden. Det var ikke bruk av passer men enkel bruk av parallellforskyver. I praksis er testen pek og klikk på en PC så det blir ikke det samme som navigasjonstesten på D5l hvor du faktisk setter ut kurser og skriver bestikk mm. Men jeg vil selvsagt anbefale en forfriskning! 

 

Takk for lykkeønskninger! Dette skal gå bra tror jeg. Tok en prøvetest i går og gjorde ingen feil som jeg klarte å avdekke ved gjennomgang av fasit og bestått kravet er jo ikke 100% resultat. Blir ganske sur om jeg ikke får til dette!

 

@Roger jo kan disse sjøkartene benyttes på Simraden min (gammel DS 44 som jeg har lyst å bytte ut!) eller er det kun på PC/Nettbrett? Kan man skrive de ut? For 21€ skal jeg nok kjøpe meg en runde med kart ja. Oslofjorden har jo endra seg så mye at båtsportkartene mine er jo gått ut på dato!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, JRK said:

Vi hadde båtførerprøven som valgfag i 1975. Desverre var det 16 års grense så bevis fikk jeg ikke. Men tok førerpræve på 90 tallet uten kurs, så det satt bra. Men etter 25 nye år,  trenger nok en liten repetisjon om missvisning og regler for vikeplikt for pinnebåter. Skulle gjerne ha vært i marinen og lært dette skikelig,  når man krysser mellom holmer og skjær i 30 knop i nattemørket.

Stod på ror Ombord på MTB enkelte ganger og det var litt nervepirrende! Måtte stole på at kurs var rett og at NK med stoppeklokke hadde kontroll, for ute var det kun svartt.. Nk og skipssjef ble sikkert lei av mine spørsmål hele tiden,men det var lærerikt. Vi hadde eget bestikk som raporterte til NK hele tiden, tok ofte firestrekspeilinger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Da autopiloten justerer for strøm og drift blir det vel kanskje ikke så lett (eller nødvendig) å beregne omvendt strømkobling. Men det er jo absolutt noe som er artig å kunne!

 

Ja, når jeg setter autopiloten til å styre båten fra A til B er det herlig at den tar seg av avdrift pga. strøm og vind slik at en slipper å gjøre dette selv slik en gjorde i "gamledager". Men jeg lurer på uttrykkene "strømkobling" og "omvendt strømkobling". Er dette noen"offisielle" uttrykk? Jeg har aldri hørt de tidligere. De uttrykkene ble i hvert fall ikke brukt under kurset til båtførerprøven jeg tok for over 30 år siden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

... En direkte konsekvens av denne utdanningen kommer nok til å være mer nøyaktig planlegging av seillas enn jeg har gjort før. Det tar ikke mange minuttene å legge opp en planlagt rute kvelden før, mulignes på kart, men hvorfor ikke på Navionics eller plotte inn på Simraden. ...

Når du planlegger ruta, så husk å ta med alternative ruter, om været blir dårlig. Om en finner ut at dette blir for tøft og folk ombord er blitt sjøsyk blir det en utfordring å lage en rute inn til en stille havn. Da er det godt å ha planlagt den på forhånd, slik at en enkelt skifter over til alternativ rute, enten den ligger på papirkartet eller på plotteren. :-)

Link to post
Share on other sites

Omvendt strømkobling er å regne på hvordan du må anlegge kursen for å motvirke strømmen for å opprettholde rettvist kurs. Strømkobling er å se på strømmens retning og fart. 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 1 time siden:

 

 

@Roger jo kan disse sjøkartene benyttes på Simraden min (gammel DS 44 som jeg har lyst å bytte ut!) eller er det kun på PC/Nettbrett? Kan man skrive de ut? For 21€ skal jeg nok kjøpe meg en runde med kart ja. Oslofjorden har jo endra seg så mye at båtsportkartene mine er jo gått ut på dato!

De er for PC og  Andronid brett . Laste  ned til 2 enheter. Skjerm domp eller saksa i windows.

Fra Drøbak og inn er det 18 nye skjær laget av kartverket.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei @Roger jo jeg kjøpte kart og la inn i OpenCPN men jeg synes jo egentlig det ser litt snodig ut. Mulig jeg bare ikke er vant med oppsettet men merkene er litt små og dybdeanvisningene i slike rare sirkler. Ellers er det veldig kraftige overganger mellom dybdene og skjærene synes jeg er litt utydelige. Er det noe jeg bør justere i innstillingene fra standard? 

 

 

Screenshot 2019-03-12 at 17.49.06.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Du kan endre svært mye i innstillingene.
F.eks størrelsene på merkene, (Chart objects) styrer du med slideren "Chart Object scale factor" som du finner i tools->User Interface
Dybder og konturer finner du under tools->charts->Vector Chart display i listen til høyre i vinduet.
De merkelige sirklene du referer til antar jeg er undervannskjær, hvilke av de som skal vises settes i "Safety depth" også under Vector chart display. Er "safety depthen din" under 10 meter vises også de røde kryssene som du ser på bildet mitt. Setter du safety til 0 er de "merkelige sirklene" vekk. 

Beste måten å lære opencpn på er å trykke på absolutt alt og se hva som skjer..  
 
591165743_ScreenShot2019-03-12at19_56_20.png.004ab44aa43e3cdaf39dcf49cd547ecc.png

Link to post
Share on other sites

Er mye bedre nå. Satte på OpenGL aksellerering også, det hjalp veldig på smoothness. Men se her på rakkebåene (under). Det er store ringer på "skjær" merkene. Jeg liker bedre at de merkes slik som i vanlige kart og ikke slike store "wire-rings". Har du funnet ut hvor det stilles inn?

 

Jeg skal lete litt mer.... Får jeg bort de så tror jeg at jeg nærmer meg!

Screenshot 2019-03-13 at 09.06.31.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ringene rundt disse undervannskjærene er en funksjon av "Safety Depth" settingen. Under er den satt til 0.00


Du kan ofte få et lite clue om hvilken setting det er som gjelder, om du høyreklikker og gjør en object query på det du lurer på. Ofte er kategorinavnet å finne igjen i lista hvor du haker av for user standard. (Tools->Charts->Vector Chart Display)


368970100_ScreenShot2019-03-13at09_18_05.png.6176dbbfb75bc7367dabfb25f048cd05.png

Link to post
Share on other sites

Gøy med kart. Har brukt mye tid på det, men de siste årene har jeg gått helt over til ipad. Plotter brukes innzoomet for detaljer, ikke til navigasjon. Synes det er gøy å sette ruter. Følger disse i hovedsak. På dagtid går vi så mye innaskjærs som mulig. På nettene trekker vi ut. Klarer vel ikke å være ombord i en båt uten å følge med på kartet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...