Jump to content

Sjøkart er merkelig gøy, andre med samme diagnose?


Sjøbliss

Recommended Posts

1 hour ago, pacuare said:

Gøy med kart. Har brukt mye tid på det, men de siste årene har jeg gått helt over til ipad. Plotter brukes innzoomet for detaljer, ikke til navigasjon. Synes det er gøy å sette ruter. Følger disse i hovedsak. På dagtid går vi så mye innaskjærs som mulig. På nettene trekker vi ut. Klarer vel ikke å være ombord i en båt uten å følge med på kartet.

Gjør akkurat det samme! Oversiktskart på Ipad og detaljer på kartplotter! Har desverre lagt igjen papirkarttene hjemme! Ipad er jo suverent å planlegge ruter på.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, navid said:

Legg merke til, at når du fjerner disse stiplete ringene, så fjerner du samtidig dybdeangivelsen inne i ringen. Helt stupid spør du meg. :confused:


Dumt, enig med deg. 
Men med litt kreativ redigering kan en fikse det. Prinsippet er å erstatte det opprinnelige symbolet med et tilsvarende transparent symbol. Litt av utfordringen rundt det er at de fleste av disse symbolene leses ut med koordinater fra en enkelt png fil, som også har en transparent alphakanal. Litt fikling mao. Men resultatet blir som under. (Redigerte symbolfil også vedlagt.) Den skal bo i s57data folderen. Ta kopi av din originale før du evt kopierer inn den redigerte.

1693682437_ScreenShot2019-03-13at11_44_13.png.19e72cbc3cfc19c407e111a702bcef5e.png 

 

rastersymbols-day.png.zip

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, navid said:

Legg merke til, at når du fjerner disse stiplete ringene, så fjerner du samtidig dybdeangivelsen inne i ringen. Helt stupid spør du meg. :confused:

Det er jeg enig i, vi må ha kryss med dybde stående igjen!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hei...

Veldig gøy med sjøkart....., og det som er viktigst er å ta vare på sin egen sikkerhet ved gode navigasjonsrutiner.

 

OpenCPN kommer i ny versjon om ikke lenge....., glem alt om tidligere versjoner og sett dere godt inn i alle de nye mulighetene i kommende OpenCPN 5

 

Lykke til med eksamener, Sjøbliss!

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Symbolene i OpenCPN følger internasjonal standard for elektroniske sjøkart. Jeg foretrekker symbolene på de gamle sjøkartene. Her er sammenligning av gamle og nye symbol. Kart er hentet fra norgeskart.no, men det er samme symboler som i OpenCPN.

elektronisk.PNG.257cbb217f23f0324008e1587ad1e329.PNGpapir.PNG.a57354268036166d03df1c38cca1b6d1.PNG

 

Det er mulig å endre symbolene i OpenCPN hvis en har veldig lyst...

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Gjør akkurat det samme! Oversiktskart på Ipad og detaljer på kartplotter! Har desverre lagt igjen papirkarttene hjemme! Ipad er jo suverent å planlegge ruter på.

Eneste papirkartet det er verdt å plotte på er Europakartet (eller andre kart i tilsvarende målestokk). Dessverre ikke hvert år jeg har bruk for det.

Link to post
Share on other sites

Deler interessen for å drømme meg bort med sjøkart. Spesielt utenfor båtsesongen.

Merker det hjelper endel på kjentkunnskapene når man kommer til steder man fysisk ikke har vært før. Blir liksom litt kjente trakter likevel.

 

Pleier å ta for meg et område ad gangen. F.eks Måløy - Stadt - Fosnavåg, Ryfylke, eller Limfjorden. Studerer sjømerker, leder, sund, undervannstopografi osv. Får ofte en feeling med hvordan forholdene kan være på utsatte plasser under ulike forhold. Også artig og snoke litt i Den Norske Los og lese litt om b.la spesielle forhold, f.eks S/V av Lindesnes, Lista og Siragrunnen.

DNL kan lastes ned gratis her https://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lykke til med nav-eksamen @Sjøbliss!

Kjekt å se vi er flere som fordyper oss i sjøkartene, og navigasjon er jo gøy!

Studerer alltid sjøkart og planlegger ruter før jeg drar nye steder. Tidevannstabeller, Den Norske Los og havneguider, blir også studert. Gir mye nyttig informasjon.
Selv sverger jeg til å ha papirkart ombord som backup. Veldig greit å bruke papirkartene når jeg lærer opp neste generasjon i kart og navigasjon også.

 

I tillegg til Den Norske Los, som @sap_2000 linker til, kan du også laste ned tidevannstabellene gratis fra samme nettsted. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lastet ned DNL. I marinen brukte vi den ofte! vi hadde alle bøkene i bokylla!  Der er det masse smarte ting og detaljer spessielt om man skal til ukjendte havner. det er også landkonturtegninger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja fikk tatt eksamen i dag så er det bare å vente på resultatet ?

 

Fikk tatt en sving i kartet inn til Vrengen, forbi Pusene. Kjekt med noen turer i kartet som man er kjent også! Hadde også en langseilas nedover svenskekysten. Tror det gikk ganske bra, tror i alle fall det. 

 

Nå er det vel bare å legge opp noen ruter til påsketur! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Da var eksamen bestått med god karakter! Veldig fornøyd med det! Har bare tre eksamener igjen før D5L er bestått men det blir nok ikke før godt ute i Mai før alt er ferdig. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...