Jump to content

C&C 30E, sprekk i kjølsvinet

larsikken

Recommended Posts

Jeg skal overta min første seilbåt idag (C&C 30E) og er litt urolig for en sprekk som jeg fant i kjølsvinet da jeg var på visning av båten(se bildet).

Båten står i boblehavn idag og var på land i fjor i følge selger. Jeg smakte ikke på vannet som ligger rundt boltene, så jeg vet ikke om det er fra kondens eller om det et saltvann som har trengt inn. 

Jeg så ingen sprekker ved kjølboltene, bare denne som er i siden av dørken/kjøsvinet.

Jeg har ikke sett båten under?

Noen tanker om sprekken? 20190308_170533.jpg.5517fe71d3eebe12d5c13dd78798ab4f.jpg

20190308_170530.jpg

Greit at det er mye svineri nedi der, men et kjølsvin er det ikke;-)

Det kan se ut til at det er en innstøpt forstekning av flattjern som har rustet , men dette bør nok undersøkes nærmere. Jeg ville også ha undersøkt kjølen fra utsiden. Skader fra grunnstøting er ikke uvanlig på seilbåter, og det kan fort bli dyrt å fikse. Men sånn umiddelbart så ikke dette veldig alvorlig ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#

Ikke overta båten uten at profesjonelle har vurdert skaden. Dvs at båten må på land. 

Helt ærlig, jeg hadde ikke brukt tid på det med mindre det er en svært spesiell båt, eller var "handyman" og ute etter ett rimelig prosjekt. 

Om det er den båten jeg tror det er på finn.no så reflekterer også prisen at den er i "prosjektsjiktet", da tror jeg reklamasjon kan bli veldig vanskelig. Ved enn evt utbredelse av kjølskade vil kostnaden overgå kjøpsprisen på båten med god margin. 

---

Få  båten på land og en ekstern vurdering av skaden. Er alt ok så kjør på, båten ser fin ut ellers. 

larsikken skrev 14 minutter siden:

Takk for raske svar alle sammen. Det var kanskje ikke de svarene jeg ville ha :( 
Båtdrømmen sank fort

Ærlig sak det, og en kjip følelse når du sikkert allerede hadde nådd å skru opp forventningene.. Men ikke desto mindre, så er det som skrives over her helt riktig.

Enten få løftet båten i kran og få en kyndig til å se på det, eller bla videre i bunken.. Bruk heller lang tid på å finne riktig båt enn å bruke lang tid på å utbedre en skade du har kjøpt.. Og, ikke la båtdrømmen dø, den finnes der ute!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Lazyjack skrev 1 minutt siden:

Hvorfor tenker du at det skulle være et innstøpt flatjern der index?

Det ser jo tydelig ut som en forsterkning ifm kjølinnfestingen, og det svarte som tyter ut av sprekken ser ut som rust. Så da er det vel ikke usannsynlig. Men det kan jo også være noe annet. Må nesten slipes opp for å få en oversikt. Det virker dog ikke som et opplagt sted der sprekker ville oppstå ved grunnstøting, så jeg er usikker på hvor alvorlig dette evt er....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Seilbåter har jeg ikke mye greie på. Men hvorfor er det en forhøyning i skroget i området ved sprekken? Ser at det sitter en kjølbolt i bunn akkurat i senter av forøyningen, er det innstøpt en forsterkning til innfestningen av kjølen? Videre bærer jo båten preg av å ha stått med ganske mye vann nede i kjølen. Dette er ikke kondens!

Takk for mye bra feedback. Har også hørt at dersom det er grunnstøtinge kan de slå sprekker rundt boltene som @index nevner. Denne sprekken er i "siden" av "dørken"

Jeg vil ha den løftet opp og undersøkt av en båtkyndig. Skal høre med Dronningen slipp om de har mulighet. Noen tips til hvordan jeg kan få ta i noen som kan undersøke båten? 

Jeg er relativt blank. 

Det burde være ganske greit å se. Om en seiler renner på grunn, vil kjølen bli trukket ned i fremkant og trykket inn i skroget i akterkant. Finner du noen forhøyninger, lekkasjer, sprekker i disse områdene, har båten vært på grunn og dårlig reparert. De reparasjonene jeg har hørt om her i Son har vært fra kr. 200 000 og oppover. Det er dyrt å misse her.

Jeg kan heller ikke skjønne at det i en originalbåt skal være støpt inn karbonstål i den posisjonen. Det lukter lureri lang vei.

Kan melde om at båten skal på land i morgen og gå gjennon en sjekk av en båtkyndig.

Selger kjente ikke til skaden, så kanskje tidligere eier "glemte" å si ifra. 

Krysser fingrene for at skaden er liten og helst ubetydelig. Båten er akkurat det jeg ser etter dessverre, så det er litt vanskelig å bare legge bort. Rookie-mistake?

Ved slike skader og grunnstøtinger gjelder vel informasjonsplikt? Jeg spurte om skader i skroget på visning.

larsikken skrev 6 minutter siden:

Ved slike skader og grunnstøtinger gjelder vel informasjonsplikt? Jeg spurte om skader i skroget på visning.

Utrolig, enkelte ganger, hva selger ikke har blitt informert om av tidligere eier, ikke forstått, etc, etc. Slik jeg leser bildene dine, er det forsterkning ved kjølbolt. Det er normalt. En halvmeter borenfor, eller noe slikt (vanskelig å bedømme avstander ut fra bildene), er det en tverforsterning som dørken hviler på. Dette er normale forsterkninger. Midt mellom disse ligger det noe innstøpte saker i en stor klump. Det virker ikke å være en normal konstruksjonsdetalj. Har vanskelig for å tenke meg at et kvalitetsverft ville lage noe slikt. Dessuten lekker båten. Vi ville være veldig takknemlige om du legger ut noen fotografier og kommentarer etter at båten har vært på land. Slikt hever den kollektive forståelsen på dette utmerkede forum.

Hulda skrev 14 minutter siden:

Utrolig, enkelte ganger, hva selger ikke har blitt informert om av tidligere eier, ikke forstått, etc, etc. Slik jeg leser bildene dine, er det forsterkning ved kjølbolt. Det er normalt. En halvmeter borenfor, eller noe slikt (vanskelig å bedømme avstander ut fra bildene), er det en tverforsterning som dørken hviler på. Dette er normale forsterkninger. Midt mellom disse ligger det noe innstøpte saker i en stor klump. Det virker ikke å være en normal konstruksjonsdetalj. Har vanskelig for å tenke meg at et kvalitetsverft ville lage noe slikt. Dessuten lekker båten. Vi ville være veldig takknemlige om du legger ut noen fotografier og kommentarer etter at båten har vært på land. Slikt hever den kollektive forståelsen på dette utmerkede forum.

Det skal jeg gjøre :) 

Guest Avmønstret#
larsikken skrev 21 minutter siden:

Selger kjente ikke til skaden, så kanskje tidligere eier "glemte" å si ifra. 

Krysser fingrene for at skaden er liten og helst ubetydelig. Båten er akkurat det jeg ser etter dessverre, så det er litt vanskelig å bare legge bort. Rookie-mistake?

En snart 40 år gammel seilbåt har vært på grunn, ikke en gang, mange ganger. Det er på alle måter "gitt", så båten må uansett på land for inspeksjon. Spørsmålet er om den har fått skader.  

Men eldre seilbåter er ofte solide greier og kan gjerne tåle en "dunk" eller to, eller fem. Det er nesten verre med en del nyere seilbåter som ikke tåler grunnstøting i det hele tatt. 

Så alle seilbåter må på land før en kjøper, det bør egentlig også selger også foreslå og legge til rette for. 

---

Når den først er på land. Ta en ordentlig inspeksjon på seildrev (noen her kan sikkert forklare hva en bør sjekke) og også opplagring på roret, det er egentlig mest å rive og røske i alle retninger for å kjenne hvor mye slitasje/slark det er. 

---

Syns det er litt meningsløst/håpløst å lete etter noen "å skylde på" når en kjøper en snart 40 år gammel båt. Her må en undersøke godt selv, eller få hjelp til å gjøre det. 

Det som var en "dunk" i bunn i  ca 1982 og x eiere siden, som kanskje ble fiksa litt sånn kjapt og greit fordi en ikke visste bedre kan etter 30 med saltvann på bolter eller i laminatet i dag være en stor skade som gjør en såpass gammel og billig seilbåt kondemnabel i forsikrings/erstatningsøyenmed, med mindre man tar det som ett prosjekt og gjør jobben selv. Det gjelder absolutt alle seilbåter med noen år på nakken. 

---

Og en såpass "fin" båt til den prisen, med nyere seil og motor... gjenspeiler ikke den lave prisen en god grad av usikkerhet ifht tilstanden på båten egentlig? 

Guest Thostr

Ser veldig ut som noen har prøvd å sparkle bort noe, og ikke lyktes med det helt. At det ikke finnes åpen kunnskap om hva som har hendt gjør at man må anta at det kan være svært alvorlige skader. Med mindre du er svært glad i å reparere båter så er det ikke en ideell start på båtlivet å kjøpe en grunnstøtt båt. Been there, done that...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...