Jump to content

C&C 30E, sprekk i kjølsvinet


larsikken

Recommended Posts

Vinderla skrev for 2 timer siden:

Få en fagmann til å se på det. Det er ingen her på forumet som kan si noenting om dette utfra bildene alene. Man kan kun synse, og det er det siste du trenger for å gjøre deg opp en mening. 

Men det hender jo at det kommer opp noen med konkret kunnskap som kan redegjøre litt for konstruksjon osv. på en bestemt båt som utelukker en del spekulasjoner. 

Link to post
Guest Thostr
4 hours ago, Vinderla said:

Få en fagmann til å se på det. Det er ingen her på forumet som kan si noenting om dette utfra bildene alene. Man kan kun synse, og det er det siste du trenger for å gjøre deg opp en mening. 

 

Selvfølgelig kan vi si noe ut fra bildene alene. Vi kan si at det er gjort et amatørmessig forsøk på reparasjon i kjølinnfestet. En god del folk her inne har erfaring med dette, og vet ut fra dette at det kan skjule seg alvorlige skader. Dette er akkurat hva kjøperen trenger å vite for å gå videre, og det er en utrolig nyttig funksjon som dette forumet kan bidra med. Å klassifisere dette som synsing er utrolig nedlatende. Skjerpings!

Link to post
Guest Thostr

Her er hva som skjulte seg under dørkplaten på en Rush 97 jeg vurderte en gang i tiden. Det var da en tilsvarende amatørmessig patchet skade i selve kjølinnfestet, og selgeren hadde faktisk aldri tatt seg bryet med å ta vekk dørkplatene for å se da han kjøpte båten. Verdien gikk umiddelbart til tilnærmet 0 på denne båten.

 

Be alert! The world needs more lerts...

 

14620026_1195047477235919_577085694_n (1).jpg

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Da har båten vært på land og undersøkt av en båtkyndig som jobbet på marinaen. 

Det er vel ingen tvil om at båten har vært på grunn og at den ene kjølebolten har fått seg et slag. Sprekken fra første bilde stopper heldigvis i kjølsvinet og kryper ikke vider opp i skroget.

Vi så nøye på kjølen, spes bak kjølen for å se på mulige skader der. Det ble også dunket med et skrujern rundt kjølen for å finne fravik. 
Det var veldig positivt at skråget hadde et solid "skjørt" som selve kjølen var i. Dette var ikke skadet. Båter fra 70/80-tallet har visst et ganske solid skrog.

"Gliset" man ser forran på kjølen er mellom dette skjørtet og kjølen. Jeg lest litt om dette igår på forumet som @Festina_Lente postet.  Er visst et vanlig problem en kjølen til en C&C30 og kalles for the C&C-smile og kan ofte være mer kosmetisk enn hva det ser ut som.
Seildrevet var litt tilgrodd etter å ha lagt ute i vinter, men dette skal taes under vårpussen. 
Motoren startet veldig greit og jeg fikk vel bekreftet at bare den var verdt kjøpet. 
 

Jeg prøve så godt jeg kunne å holde meg unna "Confirmation bias" og var vel egentlig ganske negativt innstillt til hele greien. Etter løftet og gjennomgangen av båten roet dette seg. Og det var vanskelig å ikke si ja til kjøpet etter at jeg fikk bekreftet flere ganger av den båkyndige at det ikke var et dårlig kjøp og at jeg ikke trengte å tenke så mye på kjølen. Det skal sies at jeg ikke skal krysse noen hav med denne båten. Den skal brukes til helgeturer og små seilturer i oslofjorden etter jobb. Takk for gode tilbakemeldinger. Det blir nok ikke siste posten min på dette forumet. 

Jeg kan slenge på et spørsmål her på tampen. Motoren (Volvo penta) stod vinterkonservert før vi startet den idag. Nå er det saltvann i kjølingen etter turen bort til kranen. Bør jeg konsevere den igjen?
-Lars

 

20190314_100138.jpg

20190314_100139.jpg

20190314_110158.jpg

20190314_110327.jpg

20190314_110646.jpg

20190314_110922.jpg

20190314_110946.jpg

20190314_110947.jpg

20190314_111027.jpg

20190314_111029.jpg

Link to post
Guest Avmønstret#

Da tyder alt på at du har fått deg en veldig fin båt, til en veldig fin pris også må jeg si. Utrolig hva en kan få for pengene i dag. Nyere motor og nyere seil, pen båt. Gratulerer du har nok gjort et godt kjøper der :-)

 

Og ikke minst har du fått feid tvilen av veien, det gjør godt. 

Link to post

Hyggelig utgang på en litt vanskelig sak. Håper du får mye glede av båten :smiley:

Dersom båten går tilbake på vannet kan du trygt glemme vinterkonservering nå.

 

Og velkommen til Båtplassen, stedet for dem som vil lære om båt og hjelpe andre. Jeg er glad noen tar vare på fine gamle båter (og gamle menn). Det er en del av livets skole å reparere og ta vare på  tingene. Før bygde vi husene våre (hvilket nå er nærmest forbudt) og lagde møblene våre selv. Vi som etter hvert fikk bil måtte lære å mekke. Men så ble vi også gode ingeniører . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Guest Thostr
On 3/14/2019 at 2:19 PM, larsikken said:

jeg fikk bekreftet flere ganger av den båkyndige at det ikke var et dårlig kjøp og at jeg ikke trengte å tenke så mye på kjølen.

 

Flott. Regner da med at det er fastslått at det ikke lekker opp kjølboltene / ikke var saltvann fra skade i kjølinnfeste som lå i området akter på bildet ditt. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Om båten er lagt ut igjen, smak på vannet. Trenger ikke mer enn å dyppe fingeren og ta en "sutt" for å kjenne om det er salt eller søtt. 

 

Eller for den som har drevet med det en stund, salt (Ikke bra, må fikses asap, er båten en katastrofe eller er det en liten sak å fikse?), søtt (Ikke såå farlig, men hvor kommer det fra?), septik (*spytt*, pokker! Drittjobb i vente), frostvæske (dobbeltpokker! Der røyk det noe dyrt og kanskje også ferieplanene..), olje (pokkerpokker! Ryker ferien nå? ), diesel (pokker! Nå må jeg skru...). :giggle:

 

Bunnen av båten blir som fotsoneterapi, bare motsatt. Hva som ligger der viser hvilke problemer du har å jobbe med, men du blir ikke kvitt problemet ved å vaske reint ;-) 

Link to post
Guest Avmønstret#
larsikken skrev for 2 timer siden:

Takk for det:)

Det ble ikke fastslått hvor vannet kom fra. Det kan ha lagt der en god stund med tanke på fargen og grumset.

Tenker jeg skal få installert en lensepumpe der ila våren

 

Om det viser seg å være saltvann er du tilbake til null ifht vurdering av båten. Om det har stått saltvann på boltene i xx år har du en usikkerhet som overgår båtens verdi, det til tross for at det ikke er påvist vesentlige skader på skrog osv. Vann som står surstoffattig på bolter over år er dårlige nyheter. Det blir umulig å vite tilstanden til boltene uten å ta ned kjølen, om en ikke kan gjøre det selv så er det dyrt. 

 

En annen sak. Når dere løftet båten så kan du følge med og se om det renner vann ut i overgangen kjøl/skrog etter at resten av bunnen har tørket ut. Og hvor mye og lenge det renner ut. Om det ikke kommer noe ville jeg egentlig tatt det med ro. 

 

Vi krysser fingrene for ferskvann i kjølen :-)

Link to post
Guest Thostr

Ja merkelig at det ikke ble sjekket, stiller den  "båtkyndige" i et noe underlig lys. Nå kan jo saltvannslekkasje komme fra flere steder, så det er ikke nødvendigvis umiddelbar krise om det er salt. 

 

Tæring på kjølbolter er ikke en teoretisk risiko om det lekker fra boltene, så det ville jeg ha fått sjekket om det er tilfelle. Kan hende det går an å skru ut kjølboltene en og en og sjekke, tipper eierforum-er kan gi full veiledning på dette. Da er det ikke noe voldsomt arbeid.

 

Om det lekker via den sprekken så er den i seg selv en relativt enkel sak å fikse selv på land.

Link to post
Guest Avmønstret#
Thostr skrev 23 minutter siden:

Ja merkelig at det ikke ble sjekket, stiller den  "båtkyndige" i et noe underlig lys. Nå kan jo saltvannslekkasje komme fra flere steder, så det er ikke nødvendigvis umiddelbar krise om det er salt. 

 

Sant nok. Kan være lekk rundt akslingstetting og rorstamme, eller forsåvidt også en skrogjennomføring. Så alt fra en løs slangeklemme/morken slange til.. ja. Uansett, saltvann i bunnen av båten må man finne ut av, helst kjapt. 

 

Thostr skrev 23 minutter siden:

 

Tæring på kjølbolter er ikke en teoretisk risiko om det lekker fra boltene, så det ville jeg ha fått sjekket om det er tilfelle. Kan hende det går an å skru ut kjølboltene en og en og sjekke, tipper eierforum-er kan gi full veiledning på dette. Da er det ikke noe voldsomt arbeid.

 

Om han følger linken gitt til forum i tråden her så går det en link videre hit: http://cncphotoalbum.com/ Og der ligger det mye relevant. 

 

Thostr skrev 23 minutter siden:

 

Om det lekker via den sprekken så er den i seg selv en relativt enkel sak å fikse selv på land.

 

Men om det renner ut rustvann, eller "for mye" til at det kun ligger i ytre delen av overgangen/sprekken så øker det sannsynligheten for at en, eller flere kjølbolter har vært eksponert for saltvann i xx år. 

 

Tro om en kan ha i noe fargestoff i vann og ha det i bunnen av båten rundt boltene for å se om det renner "andre veien" når båten er på land? Evt noe med bedre gjennomtreningsevne enn vanlig vann. Om en fyller på med rustløser som penetrerer godt og dekker over så det ikke fordamper og gir det et par døgn? Kommer det ut noe "nede" så har en ett problem... Bare forslag fra meg dette :-) 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...