larsikken Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Thostr skrev 16 minutter siden: Very rookie mistake. Confirmation bias'et kan bli avløst av langt sterkere buyers remorse, så pass på... Kjenner meg igjen der... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 https://www.pbo.co.uk/expert-advice/how-to-check-keel-bolts-28039 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Vinderla skrev for 2 timer siden: Få en fagmann til å se på det. Det er ingen her på forumet som kan si noenting om dette utfra bildene alene. Man kan kun synse, og det er det siste du trenger for å gjøre deg opp en mening. Men det hender jo at det kommer opp noen med konkret kunnskap som kan redegjøre litt for konstruksjon osv. på en bestemt båt som utelukker en del spekulasjoner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LENB Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 4 minutes ago, Komodo said: Men det hender jo at det kommer opp noen med konkret kunnskap som kan redegjøre litt for konstruksjon osv. på en bestemt båt som utelukker en del spekulasjoner. Joda, men det kommer opp så mye annet også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Ja, sånn er det jo på et forum da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Ligger mye Info på nettet om C&C 30, kjøl, konstruksjon, skader osv. Et eget forum også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 4 hours ago, Vinderla said: Få en fagmann til å se på det. Det er ingen her på forumet som kan si noenting om dette utfra bildene alene. Man kan kun synse, og det er det siste du trenger for å gjøre deg opp en mening. Selvfølgelig kan vi si noe ut fra bildene alene. Vi kan si at det er gjort et amatørmessig forsøk på reparasjon i kjølinnfestet. En god del folk her inne har erfaring med dette, og vet ut fra dette at det kan skjule seg alvorlige skader. Dette er akkurat hva kjøperen trenger å vite for å gå videre, og det er en utrolig nyttig funksjon som dette forumet kan bidra med. Å klassifisere dette som synsing er utrolig nedlatende. Skjerpings! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Her er hva som skjulte seg under dørkplaten på en Rush 97 jeg vurderte en gang i tiden. Det var da en tilsvarende amatørmessig patchet skade i selve kjølinnfestet, og selgeren hadde faktisk aldri tatt seg bryet med å ta vekk dørkplatene for å se da han kjøpte båten. Verdien gikk umiddelbart til tilnærmet 0 på denne båten. Be alert! The world needs more lerts... Redigert 13.Mars.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Merkelig skade på den C&C'en. Litt vanskeleg å forstå kva som kan ha skjedd i dette tilfellet. Skal bli interessant å høyr kva de finn ut i dag. Redigert 14.Mars.2019 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsikken Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Da har båten vært på land og undersøkt av en båtkyndig som jobbet på marinaen. Det er vel ingen tvil om at båten har vært på grunn og at den ene kjølebolten har fått seg et slag. Sprekken fra første bilde stopper heldigvis i kjølsvinet og kryper ikke vider opp i skroget. Vi så nøye på kjølen, spes bak kjølen for å se på mulige skader der. Det ble også dunket med et skrujern rundt kjølen for å finne fravik. Det var veldig positivt at skråget hadde et solid "skjørt" som selve kjølen var i. Dette var ikke skadet. Båter fra 70/80-tallet har visst et ganske solid skrog. "Gliset" man ser forran på kjølen er mellom dette skjørtet og kjølen. Jeg lest litt om dette igår på forumet som @Festina_Lente postet. Er visst et vanlig problem en kjølen til en C&C30 og kalles for the C&C-smile og kan ofte være mer kosmetisk enn hva det ser ut som. Seildrevet var litt tilgrodd etter å ha lagt ute i vinter, men dette skal taes under vårpussen. Motoren startet veldig greit og jeg fikk vel bekreftet at bare den var verdt kjøpet. Jeg prøve så godt jeg kunne å holde meg unna "Confirmation bias" og var vel egentlig ganske negativt innstillt til hele greien. Etter løftet og gjennomgangen av båten roet dette seg. Og det var vanskelig å ikke si ja til kjøpet etter at jeg fikk bekreftet flere ganger av den båkyndige at det ikke var et dårlig kjøp og at jeg ikke trengte å tenke så mye på kjølen. Det skal sies at jeg ikke skal krysse noen hav med denne båten. Den skal brukes til helgeturer og små seilturer i oslofjorden etter jobb. Takk for gode tilbakemeldinger. Det blir nok ikke siste posten min på dette forumet. Jeg kan slenge på et spørsmål her på tampen. Motoren (Volvo penta) stod vinterkonservert før vi startet den idag. Nå er det saltvann i kjølingen etter turen bort til kranen. Bør jeg konsevere den igjen? -Lars Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Det var bra! Nei, vinteren er over, du kan kutte re-konservering. En kuldegrad eller to over noen timer er ikke nok til å fryse i filler noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Så bra at det var bedre enn fryktet! Med mindre det blir veldig kaldt de neste ukene er vel neppe konservering nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Da tyder alt på at du har fått deg en veldig fin båt, til en veldig fin pris også må jeg si. Utrolig hva en kan få for pengene i dag. Nyere motor og nyere seil, pen båt. Gratulerer du har nok gjort et godt kjøper der :-) Og ikke minst har du fått feid tvilen av veien, det gjør godt. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Kjem du til å gjere noko meir med sprekka, trur du? Redigert 14.Mars.2019 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsikken Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Har ikke store planer for det enda nei ;) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Hyggelig utgang på en litt vanskelig sak. Håper du får mye glede av båten Dersom båten går tilbake på vannet kan du trygt glemme vinterkonservering nå. Og velkommen til Båtplassen, stedet for dem som vil lære om båt og hjelpe andre. Jeg er glad noen tar vare på fine gamle båter (og gamle menn). Det er en del av livets skole å reparere og ta vare på tingene. Før bygde vi husene våre (hvilket nå er nærmest forbudt) og lagde møblene våre selv. Vi som etter hvert fikk bil måtte lære å mekke. Men så ble vi også gode ingeniører . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sunnmøre Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Gratulerer så mykje, forresten. Båten ser bra ut. Imponerande kor mykje ein får for pengane om ein kjøper ein litt eldre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 On 3/14/2019 at 2:19 PM, larsikken said: jeg fikk bekreftet flere ganger av den båkyndige at det ikke var et dårlig kjøp og at jeg ikke trengte å tenke så mye på kjølen. Flott. Regner da med at det er fastslått at det ikke lekker opp kjølboltene / ikke var saltvann fra skade i kjølinnfeste som lå i området akter på bildet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
larsikken Svart 16.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Takk for det:) Det ble ikke fastslått hvor vannet kom fra. Det kan ha lagt der en god stund med tanke på fargen og grumset. Tenker jeg skal få installert en lensepumpe der ila våren Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Om båten er lagt ut igjen, smak på vannet. Trenger ikke mer enn å dyppe fingeren og ta en "sutt" for å kjenne om det er salt eller søtt. Eller for den som har drevet med det en stund, salt (Ikke bra, må fikses asap, er båten en katastrofe eller er det en liten sak å fikse?), søtt (Ikke såå farlig, men hvor kommer det fra?), septik (*spytt*, pokker! Drittjobb i vente), frostvæske (dobbeltpokker! Der røyk det noe dyrt og kanskje også ferieplanene..), olje (pokkerpokker! Ryker ferien nå? ), diesel (pokker! Nå må jeg skru...). Bunnen av båten blir som fotsoneterapi, bare motsatt. Hva som ligger der viser hvilke problemer du har å jobbe med, men du blir ikke kvitt problemet ved å vaske reint ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 larsikken skrev for 2 timer siden: Takk for det:) Det ble ikke fastslått hvor vannet kom fra. Det kan ha lagt der en god stund med tanke på fargen og grumset. Tenker jeg skal få installert en lensepumpe der ila våren Om det viser seg å være saltvann er du tilbake til null ifht vurdering av båten. Om det har stått saltvann på boltene i xx år har du en usikkerhet som overgår båtens verdi, det til tross for at det ikke er påvist vesentlige skader på skrog osv. Vann som står surstoffattig på bolter over år er dårlige nyheter. Det blir umulig å vite tilstanden til boltene uten å ta ned kjølen, om en ikke kan gjøre det selv så er det dyrt. En annen sak. Når dere løftet båten så kan du følge med og se om det renner vann ut i overgangen kjøl/skrog etter at resten av bunnen har tørket ut. Og hvor mye og lenge det renner ut. Om det ikke kommer noe ville jeg egentlig tatt det med ro. Vi krysser fingrene for ferskvann i kjølen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Ja merkelig at det ikke ble sjekket, stiller den "båtkyndige" i et noe underlig lys. Nå kan jo saltvannslekkasje komme fra flere steder, så det er ikke nødvendigvis umiddelbar krise om det er salt. Tæring på kjølbolter er ikke en teoretisk risiko om det lekker fra boltene, så det ville jeg ha fått sjekket om det er tilfelle. Kan hende det går an å skru ut kjølboltene en og en og sjekke, tipper eierforum-er kan gi full veiledning på dette. Da er det ikke noe voldsomt arbeid. Om det lekker via den sprekken så er den i seg selv en relativt enkel sak å fikse selv på land. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Thostr skrev 23 minutter siden: Ja merkelig at det ikke ble sjekket, stiller den "båtkyndige" i et noe underlig lys. Nå kan jo saltvannslekkasje komme fra flere steder, så det er ikke nødvendigvis umiddelbar krise om det er salt. Sant nok. Kan være lekk rundt akslingstetting og rorstamme, eller forsåvidt også en skrogjennomføring. Så alt fra en løs slangeklemme/morken slange til.. ja. Uansett, saltvann i bunnen av båten må man finne ut av, helst kjapt. Thostr skrev 23 minutter siden: Tæring på kjølbolter er ikke en teoretisk risiko om det lekker fra boltene, så det ville jeg ha fått sjekket om det er tilfelle. Kan hende det går an å skru ut kjølboltene en og en og sjekke, tipper eierforum-er kan gi full veiledning på dette. Da er det ikke noe voldsomt arbeid. Om han følger linken gitt til forum i tråden her så går det en link videre hit: http://cncphotoalbum.com/ Og der ligger det mye relevant. Thostr skrev 23 minutter siden: Om det lekker via den sprekken så er den i seg selv en relativt enkel sak å fikse selv på land. Men om det renner ut rustvann, eller "for mye" til at det kun ligger i ytre delen av overgangen/sprekken så øker det sannsynligheten for at en, eller flere kjølbolter har vært eksponert for saltvann i xx år. Tro om en kan ha i noe fargestoff i vann og ha det i bunnen av båten rundt boltene for å se om det renner "andre veien" når båten er på land? Evt noe med bedre gjennomtreningsevne enn vanlig vann. Om en fyller på med rustløser som penetrerer godt og dekker over så det ikke fordamper og gir det et par døgn? Kommer det ut noe "nede" så har en ett problem... Bare forslag fra meg dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.