Guest Balder.. Startet 13.Mars.2019 Del på Facebook Startet 13.Mars.2019 (redigert) Hei, har en 19" båt med 115hk motor, ville nå oppgradere til hydraulisk styring. Da ett firma hadde tillbud kjøpte jeg Multiflex for opp til 250hk med 6,2omdreininger på ratt, er det noe som tillsier att jeg heller burde kjøpt det mindre 150hk/5 omdreininger på ratt ? eller er det helt ok å montere dette ? Kjøpte dette da forhandleren solgte de for 6000kr, Maritim har dette settet med Art nr 12207-77. Redigert 13.Mars.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 250 hk utgaven er mer robust enn den mindre og vil virke helt utmerket med din 115 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Hei, har nå blitt den "lykkelige eier/bruker" av hydraulisk styring, gikk for det i hovedsak for å få tilbakeslagsventilen slik att rattet kunne slippes noen sekunder ved behov selv om farten er høy. Endte opp med å kjøpe en Multiflex styring opp til 250hk/6,2omdreininger da forhandler hadde tillbud på den (kom derimot pumpe med 4,5 omdreininger), valgte denne fremfor de andre jeg så på fordi dette var den dyreste modellen av de i den katalogen jeg hadde for hånden. Jeg angrer derimot som F.... på att jeg byttet ut wire styringen jeg hadde, den nye styringen har blitt ett mareritt, den er mye tyngre enn den gamle, etter lufting spruter det olje ut fra påfyllingsplugg hver gang på første kjøretur...å selvsagt renner det rett ned på buksa...jeg har luftet etter alle kunstens regler...har sølt ut båten så jævlig i prosessen att jeg er blitt verdensmester på vask av dørk...uten att styringen blir noe bedre, har tvert i mot fått noe som heter "hydraulisk styring" som jeg etterhvert hater mer enn det værtste jeg vet...nett troll Var i dag oppi 3 andre båter i havnen her som har hydraulisk styring, båter av samme størrelse og med samme motorstørrelse, å fikk hakeslepp, rattet på de var så lette att man skulle tro de sto montert kun på en velsmurt tynn aksel, det var som å snurre på ett sykkel hjul. Hva kan problemet være ?? Noen som har hatt slike problem ? råd/tips ? Er en tålmodig kar og har drevet motor/mekanisk verksted noen 10år så mener jeg er en god problemløser/teknisk anlagt men er redd denne styringen har klart å krype under huden på meg, den havner snart på havet Redigert 19.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Hva du har gjort galt er ikke lett å si, siden vi ikke har sett din installasjon, men noe må du ha gjort feil. Hvilken type olje har du brukt og hvordan luftet du systemet? Siden det spruter ut olje, så må det mest sansynlig være luft i systemet. Redigert 19.April.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Det første jeg ville gjort er å levere tilbake rattpumpen med 4,5 omdr. og montere den som gjør 6.2 omdr. Da får du en gunstigere utveksling. Det neste er å sjekke alle slanger, hver bøy eller kink gir motstand. Så kan det, som bellen skriver, være feil viskositet. At det spyttes olje tyder kanskje på at det bygges opp trykk i returen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Om det er tregt så høres det ut som feil olje. Den rette å bruke for en velsmurt styring er olivenoljefarget og syltynn. Desse meg rød olje er bare sorgen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Dette er ett komplett sett der olje er inkludert så det er rett olje (var svært tynn grønnaktig olje), det er montert og luftet i henhold til bruksanvisning, som jo faktisk ikke er veldig avansert. Det er en veldig enkel konstruksjon, er kun 2 slanger som skal fra pumpe til cylinder så det er ikke mulig å gjøre noe feil der. Pumpen med 4,5 omdreininger er rett til settet, men firma hadde gitt feil opplysninger ang dette i annonse, de har rettet det nå. Men slangene er 5m og jeg hadde klart meg med ca3,5m, har derfor lagt overskytende i ca50cm kveil i skroget, men det er jo ikke krappe "svinger" på slangene å oljen burde fløde godt nok likevel ?? Det er ofte 5meters slanger på disse settene med ferdigpressede koblinger, men om denne kveilen skulle være ett problem så er det vel bare å kappe slange å tre den inn på nippel å bruke gode slangeklemmer, burde ikke være større trykk enn att det skulle gå bra ? Redigert 19.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Vurderer å prøve å snu braketten på styringen slik att jeg får bolten mellom styring og armen på motor 10cm lenger ut fra motor for en lengre vektarm, selv om jeg ser alle andre har sin montert slik min er...på innerste hullet på armen fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Begynner å tenke på om det kan være feil med tilbakeslagsventilene, kan de være trege/ikke åpne som de skal ? kan det være mulig ? jeg vet ikke hvordan en slik pumpe er oppbygd og fungerer innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 De jeg har vært borti har vært aksialstempelpumper, tror kanskje alle er det. Når du snurrer på rattet slår stemplene aksielt med rattstammen. Det sitter en tibakeslagsventil inn, og en ut. Hvis de ikke virker vil ikke pumpa fungere. Derimot høres det nesten ut som om du kan ha montert noe feil på motoren. Bilde??? Balder.. skrev for 3 timer siden: Det er ofte 5meters slanger på disse settene med ferdigpressede koblinger, men om denne kveilen skulle være ett problem så er det vel bare å kappe slange å tre den inn på nippel å bruke gode slangeklemmer, burde ikke være større trykk enn att det skulle gå bra ? Det ville jeg ikke gjort. Ikke rare trykket fra disse rattpumpene for å snu på motoren, men jeg hadde nok ikke tatt den sjansen. Hvis du ikke har skarpe bøyeradier på kveilen ligger ikke problemet der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Men kveilene kan, avhengig av hvordan de er lagt, være effektive luftsperrer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mox1 Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Et tips kan være å sjekke at det ikke er spenn i sylinderen bak på motoren, det vil det være hvis du ikke har schimset riktig. Hvis det er den typen der sylinderen beveger seg når du svinger vil alt bli tregt ved feil montering (et bilde av innsatallasjonen hadde vært kjekt...). Du kan sjekke dette ved å ta av begge slangene på sylinderen, da skal motoren svinge løst fram og tilbake, uten noe som helst motstand. Det blir litt søl og du må lufte systemet etter denne testen, men det kjenner du visst til... :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Takk for alle innspill, skal ta ett bilde i dag så dere kan se begynner å gå meg på nervene dette, det er jo en enkel jobb å montere dette.....uten å mene noe mer en fakta så har jeg god mekanisk kunnskap etter 20år+ med div mekanisk arbeid...så ender jeg nå opp med å bli stående fast på en svært enkel hydraulisk styring viser bare att vi aldri !! blir utlærte :))) dette så jeg på som plankekjøring med bind for øynene. Skal prøve å ta av påfyllingspluggen å kjøre med luftenippel med en slangestump på rattpumpen i dag å se om den evnt kan selvlufte seg. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Her bilde, håper noen ser noe galt, jeg koblet nå fra slangene på rattpumpe og la de i store slakke svinger og luftet på nytt i 1time uten att noe forandret seg, veldig tung styring, faktisk tyngre enn min gamle wirestyring. Kan det være feil pumpe som er levert med ?? er cylindrene så store att de krever den største 27cc/6,2omd pumpen å ikke 23cc/4,5omd pumpen jeg har fått ? Kan bli gal av mindre :( Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det så ryddig ut iallfall. Tipser igjen om schimsinga (foringene innenfor de svarte 'bøylene'). Hvis du skrur av slangene på sylinderen skal du kunne svinge/dreie motoren fram og tilbake uten motstand. Hvis det går tregt er det som oftets for lite schimset. Hvis du har veldig lite lyst å grise med olje baki der, kan du prøve å løsne bolten som går gjennom motoren (diam 16 mm), 3-4 omdreininger på en av mutternene (sikkert 19/21 mm) og sjekk deretter om den går lettere på styringa nå (når bolten er helt løs). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Er det de kaller petimeter med alt jeg driver med :) liker å gjøre ting skikkelig. De skimsingene du nevner er litt for tynne/bygger for lite, jeg må skru de store muttrene på hver side med settskruene på nesten ut av gjengepartiet før motor ikke "slarker" på bolten, disse store settmuttrene har jeg prøvd så løse slik att jeg har litt slark uten att det gjør noen forskjell. Kan prøve å løsne på hovedbolten å se om det utgjør noe i ettermiddag. Når motor er tiltet opp å jeg svinger den ut til siden går den lett når tyngdekraften hjelper motoren...altså når motor selv når punktet der den vil bikke til siden...men når jeg skal ratte den opp i stående stilling igjen er det bare såvidt det er mulig, er det mulig att pumpen kan være for liten for sylinderen ? men merkelig det og ettersom det var ett sett. Skal også prøve å ta av slanger på sylinder å vri motor for å eliminere treghet i komponenter. Finner jeg ikke løsningen på dette ilpt av helgen blir den tatt av å returnert så kjøper jeg ny styring av annet merke. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Med hydraulikk "åpen" - får du svingt motoren overhodet (ha litt vektarm)? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Du mener da å ta av slangene fra sylinder som tidligere foreslått ? skal prøve det. Skulle ikke ha betydning att innfestningen er innerts på armen ut fra motor? ser de andre båtene også har styringe festet så langt inn mot motor. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Slangene står feil vei, er spesifisert i bruksanvisningen. Vet ikke om noen av dem har tilbakeslagsventilen strupeventil i slangen. Redigert 20.April.2019 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Er jo luftenipler rett over slangen så er bare og åpne de ved lufting/ dreiing av motor. Jeg pleier og sette en blank slange mellom de med en bue opp. Og løsne luftingen på begge sider, sving så fram og tilbake så får du en pekepinne på om det er luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Foresten på min type er det viktig og bruke riktig tilkoblings vinkel ved rattpumpa, eller så går dem for langt inn og struper olja som kommer fra siden i gjengene. De med mutter /skive på som du kan skru inntil. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Koblet nå fra slangene på sylinder og motor er lett å dreie fra sise til side, satte på og luftet på nytt. -Har brukt kun de orginale koblingene både på pumpe å sylinder. -Slangene står med rett ende inn på pumpe og sylinder iflg bruksanvisning, det er heller ikke mulig å snu de feil. -Har luftet med blank slange opp i flaske, har kjørt gjenom minst 3liter. Hva mener du med att de står feil vei ? oljen strømmer fint gjenom begge under lufting. Byttet om på slangene bak på rattpumpe etter det første minuttet på sjøen da den styrte motsatt, det skal ikke bety noe. Skal forlenge armen ut fra motor ca 5cm slik att jeg kan snu pivot platen så den peker fremover(tror det er navnet på delen, den som er innringet på bildet) vil da få lengre vektarm å håper det vil gjøre styringen lettere. Skal også prate med leverandør å kreve å få den pumpen som var oppgitt i annonsen, 27cc/6,2omdreininger, det vil helt sikkert hjelpe, skulle noen vite hvor jeg kan bestille en slik i "løs vekt" så si fra, bestiller da en omgående. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Hvilket sett har du egentlig? http://www.multiflexmarine.com/Productss/HYDRAULIC-STEERING-SYSTEM/Packaged-Outboard-Hydraulic-System.aspx https://www.maritim.no/multiflex-hydraulisk-styring-outboard-inntil-175hk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Jeg har det mellom 175hk og 300hk, mitt er opp til 250hk, nøyaktig det samme som de Maritim har men de har ikke 250hk modellen, det er en forhandler som annonserer de på finn.no. Her bilde av annonsen fra firma, kjøpte der pga god pris. Var i kontakt med selger nå å han ville sende meg ny rattpumpe på tirsdag, håper det løser problemet. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Håper jeg har funnet problemet, jeg har fått 23cc pumpe med 4.5omd. Den jeg skulle hatt har større oljevolum/27cc og 6.1omd. Denne jeg skulle hatt er sterkere og har lavere giring med 6.1omd...se bilde...dette har kostet meg ufattelig mye unødvendig tid, arbeid, bannskap og en ødelagt påskeferie som var tenkt til fiske, håper nå leverandør skaffer meg rett pumpe fort som f... Fryktelig irriterende. Begynte å tenke i de baner å begynte å lete på nettet i usa og andre land der denne Multiflex utgaven til 250hk modellen var i sortimanget da jeg så att min sylinder var dobbelt så grov/tykk som den min venn kjøpte av annet merke, den hadde samme oljevolum som min pumpe men hans sylinder hadde bare omtrent halve volumet. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.