Jump to content

Råd ønskes, kjøpte jeg feil hydraulisk styring ?


Guest Balder..

Recommended Posts

Balder.. skrev for 8 timer siden:

Håper jeg har funnet problemet, jeg har fått 23cc pumpe med 4.5omd.

Den jeg skulle hatt har større oljevolum/27cc og 6.1omd.

 

Hvordan kan en større pumpe gi fleire omdreininger på rattet? og attpåtil med en mindre syllinder som du snakker om ?

Til mindre kapasitet på pumpa til fleire omdreininger får du og likedan med større syllinder gir fleire omdreininger.

Det er ingen utveksling i rattpumpa. 

Link to post
Share on other sites

Det er en  hydraulisk utveksling i systemet - areal vs. forskyvning på rattsiden og tilsvarende på sylinder-siden.

 

Du bytter alltid kraft mot forskyvning - så lettere bevegelse (mindre areal) på rattet må kompenseres med lengre forskyvning (flere omdreininger) for å oppnå det samme på sylinder-enden.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at oppgitt volum for pumpene er fortrengt oljevolum per omdreining på rattet? Jo større fortrengningsvolum pumpa har, jo færre omdreininger skal til for å flytte sylinderen fra den ene siden til den andre. Og jo mindre oljevolum sylinderen har, jo færre omdreininger skal til for å gjøre jobben. Det er ikke pumpestemplenes areal som gjelder, man må ta med slaglengden også, altså pumpas fortrengningsvolum. 

Link to post
Share on other sites

Nå sier vi vel egentlig akkurat det samme bare på to måter.


Kraftutveksling er avhengig av arealer - slaglengde utveksling følger deretter enten som følge av 1 omdreining eller 1 enhetslengde. Man kan så klart designe motsatt vei, og la slaglengde være styrende og la arealene falle inn deretter. 

 

Så får man håpe det er designet med fornuftig ramme totalt sett - balansert normal kraftbruk mot antall omdreininger for gitt slaglengde på sylinderen. 

Link to post
Share on other sites

@Ventus. Er ikke helt sikker på om du har stålkontroll på hvordan en rattpumpe er oppbygd. Hva stemplenes areal pumpen har er jo ikke interessant i det hele tatt for den almenne person. Kun rattpumpens volum er det som trengs å ta hensyns til. Utvekslingen er rattpumpens volum i forhold til styresylinderens volum. Arealet på stemplene i pumpen er ikke interessant så lenge volumet er oppgitt. 

Link to post
Share on other sites

Ja og i ditt innlegg der er det du som står for magien da du sier rattpumpen i et annet sett er større og syllindervolumet det halve men likevel skal det være fleire rattomdreininger. Det er veldig enkel regning det her . Syllindervolum/rattpumpevolum= antall omdreininger

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg har falt av her, vil en større pumpe gjøre styringen lettere ?

Hvis ikke er det helt åpenbart en feil på min rattpumpe, når jeg feks svinger fullt til venstere må jeg ta i skikkelig for å rette opp båten igjen.

Jeg har ganske enkelt kjøpt ett komplett sett hydraulisk styring som mekanisk sett er svært enkelt å montere,  men har endt opp med ett stort hodebry, prøver bare å finne ut hva problemet er.

Å når jeg så ser att dette settet selges i flere land men da med den større pumpen tenker jeg att pumpen kanske er feil, er den ikke det er min pumpe defekt.

Link to post
Share on other sites

Magi eller ikke; hele poenget var å forklare at det er en giring mellom ratt- og skyvesiden, ikke så mye de tallene som var listet da jeg fortsatt tror det er noe forvirring om hvor de kommer fra og hva de egentlig er (muligens fra forskjellige kombinasjoner av oppsett).

 

Alle er vel enige i at hvis kraften på rattet skal senkes for den gitte sylinderen så må det flere omdreininger til (mindre volum pr. dreining eller for fast antall totalt)- gitt at det ikke er noe annet som er feil.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hadde en ny runde nå på jævelskapen, tok av begge slangene på sylinder å la de ned i en bøtte med olje, luftet så ut begge i bøtta, da går pumpen silkemykt....nøyaktig som på de andre båtene som har Ultraflex....er nå 101% sikker på att det ikke er luft i slangene, satte de på sylinderen igjen og luftet ut sylinder, men med sylinder tilkoblet er det tilbake til tung og småhakkende styring, begynner å tro att det er lekasje i sylinder slik att trykket fra de forskjellige sidene motarbeider hverandre.

Begynner nå å bli så lei etter en hel påske med arbeid på denne styringen att jeg nok kjøper en ny Ultraflex på tirsdag.

En ukes dorging i finværet ble til ett mareritt :((

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, bellen said:

@Ventus Hva mener du med skyvesiden? Er det styresylinderen du mener? Du har også en utveksling i selve rattet, det er tyngre å dreie eit lite ratt enn å dreie eit stort ratt.

 

@Balder..Har du mulighet å montere styresylinderen i midterste hullet på styrearmen? 

 

Skyvesiden = motorenden.

 

Det er en utveksling i rattet helt klart, men en omdreining er en omdreining. Og forhåpentligvis ikke gjort dramatiske endringer av rattdiameter i ombyggingen

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Etter å ha luftet på nytt var jeg ute å dorget en runde nå i kveld, satte på påfyllingspluggen på pumpa å dro i vei, på tur ut lå jeg på ca 15knop i starten da klarte jeg å styre men var veldig tung på styring, når motor var blitt god å varm øket jeg farten for å nå frem slik att jeg rakk å dorge en runde, økte farten å lå på 33knop, da var styringen så tung å svinge med att jeg måtte ta skikjelig i å oljen begynte å renne fra påfyllingspluggen...som har o-ring...måtte bare snu å kjøre tilbake i 15knop, må være gjenomslag i styresylinder etter mitt hode.

Ser også att når motor står å går på tomgang med litt vibrasjon så går sylinderen litt frem å tilbake på sylinderstempel, det skal det jo ikke gjøre etter mitt hode.

Enten så får selger sende ett komplett sett så jeg kan bytte del for del eller så returneres alt.

Link to post
Share on other sites

Det må jo være et eller annet som er feil. Selv om du har en pumpe med stort fortrengningsvolum som gir raskt utslag skal det ikke være  tungt å vri på rattet. Flytter du pivot-braketten langt ut på rorkulten blir det lettere å tørne motoren, men du risikerer at du ikke får godt nok utslag til hver side. Det kan jo rett og slett være at det er noe feil med pumpa. Har du hatt dialog med selgeren? Er jo normalt ikke noe hokus-pokus dette her. 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Alle motorene jeg har sett/kjent på med hydraulisk styring har pivotplaten montert på innerste hullet, styringene er konstruert for å stå der, 3 båter ved siden av min har det nøyaktig likedan, det å vri på en slik motor er "barnemat" for hydraulikk når det er i orden.

Det er garantert en feil på en ventil i pumpen eller en feil med sylinder.

Har vært i kontakt med selger å han ville sende ny pumpe på tirsdag, men vil for sikkerhets skyld høre om han også kan sende begge deler så det er sikkert att det blir i orden på første forsøk, har kastet bort hele påsken på dette så når jeg nå drar ut til båten igjen vil jeg være sikker på å ha med det som trengs for å få det i orden på første forsøk.

Selger er firmaet "Din Båt" , han har vært grei men påsken gjør jo att det ikke skjer noe før tirsdag.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Kommer med oppdatering når nye deler er mottatt og byttet, kjekt att alle lærer noe av andres problem, håper ingen trenger å bruke en hel uke på feilsøk med strev å bannskap etter kjøp av ny vare, man tror jo att dette nye man har kjøpt er i orden så det legges derfor mye arbeid i å finne årsaken.."hva er det jeg har oversett"...men til slutt må man bare innse att man har fått noe ekstremt sjelden....en vare med produksjonsfeil.

Link to post
Share on other sites

Forsøkt å koble motor fra sylinder og sveive på ratt/sylinder uten belastning?

Går det lett nå så er problemet i forbindelse med motor og/eller overføring til denne.

Går det fortsatt tregt er noe feil i forbindelse med hydraulikk-systemet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg gjorde nettopp det, tok av slangene og la begge i en bøtte med olje, luftet de ut der, da var styringen silkemyk, rett å slett fantastisk, straks de ble koblet på sylinderen igjen gikk det tungt som f...å oljen ble presset opp gjenom gjengene på påfyllingspluggen på rattpumpe, jeg er sikker på att det må være noe feil med sylinder.

Selgeren...Din Båt AS er veldig greie, de sender meg ett nytt komplett styringssett i morgen så jeg kan bytte ut del for del til feilen er lokalisert, jeg kommer til å bytte sylinder først.

Motor kunne dreies som om ingenting var tillkoblet når slanger var koblet fra, ingen motstand i sylinderens monteringsdeler.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev for 4 timer siden:

Jeg gjorde nettopp det, tok av slangene og la begge i en bøtte med olje, luftet de ut der, da var styringen silkemyk

Som @bellen skriver: La hydraulikken være komplett oppkoblet, bare at sylinderen ikke behøver å svinge på motoren. Fjern boltene som forbinder motor til sylinder og prøv å sveive på rattet.

 

Testen du har gjort med åpne slanger forteller bare at rattpumpe og slanger fungerer når det ikke er belastning på disse.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Men hvordan forklarer dere att oljen presses opp gjenom påfyllingsplugg som er fingjenget og ca 7mm lang ved bruk av ratt i fart ??

-Har koblet slangene fra sylinder, motor kan da lett !! svinges fra side til side for hånd, ingen treghet i sylinder eller øvrige deler.

-Har testet pumpe med begge slangene i bøtte med olje, da er pumpen perfekt, lett, myk å pumper normalt fra begge slanger.

-Har dratt ut slanger i hel lengde så de ligger vannrett å luftet slik for å være sikker på att det ikke er luft.

-Har luftet 1000 ganger å gjort alt ! dere alle har foreslått uten noen forandring.

Det må ganske enkelt være en feil på enten pumpe eller sylinder ! dette er like enkel logikk/mekanikk som ett sugerør i bruk, får nå tilsendt nytt komplett styringssett fra leverandør å begynner med å bytte sylinder da det er enklest, deretter pumpe hvis det ikke ble bra med sylinderen.

 

Dette er veldig enkelt, oljen skal ganske enkelt bare gå fra den ene siden av sylinderen til den andre siden av sylinderen via pumpen som står plassert midt i mellom.

Det er enten en ventil i pumpen som ikke åpner å slipper oljen forbi å den må derfor gå eneste vei...presses ut av påfyllingsplugg.

Eller det er en lekkasje i sylinderen som gjør att det ikke er 2 adskilte kammer.

 

Det er uansett produkt og pris mulig med produksjonsfeil på hvilket som helst produkt fra en billig lighter til en Tesla.

 

Vil gi beskjed før helgen hva resultatet ble :) 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Har sjekket på alle båtene i havna, ingen har ventilerte plugger, det er heller ikke nødvendig på ett lukket hydraulisk system...hvis det er luftet, det ville bli ett fryktelig griseri samt att det ville kommet fukt inn...ikke alle båter som har tak.

 

Det eneste som skjer om man bytter om slangene er att styringen svinger feil vei ifht rattutslag.

 

Denne pumpen har en skyvkraft på ca 400kg, man kan da tenke seg att den lett vil presse oljen ut via den fingjengede påfyllingspluggen hvis en ventil ikke åpner å slipper oljen over til den andre siden.

Det er svintungt å svinge på rattet, dvs da står det på en skyvkraft på 400kg inne i pumpen, når det trykket/oljen ikke kommer videre velger det minste motstands vei, å selv om den veien er ut via ett fingjenget parti i stål som er ekstremt tungt å presse olje gjenom sviker det ut der før pumpehuset revner.

Har nå fått i gang logikken i hodet å har gjenom det marerittet denne styringen utsatte meg for lært meg å forstå hvordan dette fungerer....da kan jeg noe nytt...tror jeg:smiley:

Har aldri strevd så mye med så enkel mekanikk....men man tror jo ikke att det er noe feil med en ny ting så man leter etter årsaken helt til man forstår logikken i det.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...