Jump to content

Pluss og minus på denne Biltema bryteren - hva er hva?

nordan family 27

Recommended Posts

Klarte å feste inn denne bryteren fra Biltema uten å notere meg hva som sto på siden av bryteren:

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/strombryter-2000037578

Nå står den midt i en serie med noe annet, og jeg får den ikke ut igjen. Den har tre kontakter/pinner bak, og et diodelys. Jeg antar derfor en av pinnene er minus til diodelyset, og de to andre er pluss. To av pinnene står tett, og en litt lengre unna. Noen som har montert og husker? Kan jo gå innom Biltema og se hva som står, selvfølgelig.

Ja det kan jeg jo gjøre. Det pinnen som ikke har kontakt med noen av de andre i av-posisjon er pluss inn, den som pluss inn får kontakt med i på posisjon blir pluss videre, og den som ingen har kontakt med blir minus. Tenkt riktig da? Eller det blir kanskje kontakt mellom pluss ut og minus i på posisjon (forsåvidt i av posisjon også?)

Edited by nordan family 27 (see edit history)

Hei,

Begynn med å lete etter dioden, Om du har diodetester bruker du denne, ellers bruker 200 ohms måleområde. Så prøver du deg frem mellom de 3 pinnene. Dioden vil lede når rød pinne treffer anode og sort pinne treffer katode. (Anoden skal ha pluss og katoden minus for å lyse). Bytter du om pinnene og den ikke leder har du funnet dioden. Så sjekker du ut bryterelementet. Her skal instrumentet vise 000 når bryteren er på. Ved å slå av og på bryteren så finner du denne, og du finner samtidig ut hvordan dioden er koblet mot denne. Som regel er anoden på dioden koblet der lasten kobles inn. Da vil dioden lyse når lasten får strøm. 

Edited by JRK (see edit history)