Martine29f Startet 15.Mars.2019 Del på Facebook Startet 15.Mars.2019 Heisan. Har en Yanmar4 LH DTE og skal til å bytte impeller. Men når jeg sammenlikner priser på nett så er det veldig store forskjeller. Kvalitet henger ofte sammen med pris, men hvorfor er det flere hundre kroner i forskjell..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Og veldig ofte henger ikke pris og kvalitet sammen heller.... "orginalt" i Norge skal innom 2-3 ledd før kunde og alle skal ha 150%. Mens store nettbutikker kun har sitt eget ledd å tjene på. Servicedeler til Yamaha påhengs koster 1/3 av prisen fra UK/USA f.eks..... Se etter OEM kvalitet. Oftest samme produsent som orginalt..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 For å være helt useriøs. Når det gjelder forbruksdeler, henger pris og kvalitet overhode ikke sammen, rent generelt. Derfor kjøper mange originaldeler, også for å få garanti for at delen skal passe funksjons- og dimensjonsmessig. Går man til forbruksdelen 'gummi-impeller' er forholdet at det er komplett umulig for en ikke-spesialist å kunne vurdere om delen han holder i hånden er en god del, eller en dårlig del. Og akkurat dette vet originaldelleverandøren å benytte seg av. Yanmar har aldri vulkanisert en eneste impeller. Heller ikke Volvo. De lager heller ikke pumpene som impellerne er montert i. Det eneste de gjør er å legge impelleren til lager med sitt eget nummer og multiplisere innkjøpsprisen med 10-gangen. Men man skal være forsiktig. Var nettopp borti en sak der en motor gikk varm. Impellerne var identiske. Samme dimensjon, samme antall vinger. Den ene var 60 shore A, den andre var 80 shore A, som beskriver hårdheten til gummien. Motoren gikk varm, 60 shore A. Skulle hatt 80 shore A. På den andre siden, en knallhard gummi holder gjerne ikke så lenge før den sprekker og gummivingene spruter. Derfor, er man usikker, les instruksjonsboken og kjøp 'originaldeler'. Det blir dritdyrt, men er som regel sikrere. Hulda svikter disse enkle levereglene hele veien, må innrømme det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 15.Mars.2019 Del på Facebook Svart 15.Mars.2019 Helt enig med de to siste her. Pris henger like ofte sammen med folks betalingsvilje som med kvalitet eller produksjonskost. Men hvis ting er altfor billig (hva nå det er), så bør det ringe ei klokke eller to. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 16.Mars.2019 Del på Facebook Svart 16.Mars.2019 En ting er nå å kjøpe originaldeler til høy pris når disse samtidig fungerer som tiltenkt. Da føler man seg trygg på at det sikkert er verdt pengene. En annen ting er når originaldelene er både dyre og dårlige og ryker før man tror det skulle være mulig....Da er veien mye kortere til "piratdeler". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 16.Mars.2019 Del på Facebook Svart 16.Mars.2019 kjøper kun original impeller, og impeller skal ha en gangtid på 800 timer, jeg vet om flere som har bestilt speller på nettbutikker, kjøpt impeller på Biltema og div, noen av impellerne har gått alt fra 50 timer til 2-300 timer, originale har fint holdt sine 800 timer og ser faktisk nesten nye ut når dem skiftes, så en sparer ikke på kronene når det gjelder så viktige ting som kjøling av motor, og vil en spare penger på billige impellere, så ha alltid et pr i reserve ombord i båten, jeg har alltid 2 impellere i reserve ombord i båten, dette er originale impellerer og koster ikke så mange kronene, kan fort bli mye dyrere og spare på kronene, er mange som har fått den erfaringen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 17.Mars.2019 Del på Facebook Svart 17.Mars.2019 Det er stor forskjell i kvalitet på impellere. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng med pris. Jeg har ikke noe behov for å drite ut Biltema, men her er min erfaring med impellere derfra: https://baatplassen.no/i/topic/145364-impeller-til-kad300-fra-biltema-dårligere-enn-forventet/ Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 18.Mars.2019 Del på Facebook Svart 18.Mars.2019 De nye impellerne jeg kjøpte originalt til D6-ene mine fra Volvo står det "Jabsco" på gummien...Så originalt Volvo er tydeligvis laget av Jabsco. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 18.Mars.2019 Del på Facebook Svart 18.Mars.2019 Kjøpte impeller til min 4hk tohatsu fra poseidon marine i bulgaria. Via ebay. Grei pris og rask levering. gjenstår og se om den holder, den originale var like fin etter 13 år så den blir reserve :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Mars.2019 Del på Facebook Svart 18.Mars.2019 Gabi skrev 23 minutter siden: De nye impellerne jeg kjøpte originalt til D6-ene mine fra Volvo står det "Jabsco" på gummien...Så originalt Volvo er tydeligvis laget av Jabsco. Jabsco har sannsynligvis ikke vulka en eneste impeller i hele sitt liv heller. Det er nok en gummifabrikk et eller annet sted som gjør det. Vi hadde for 50 år siden en rekke gummifabrikker i Norge. De har det til felles at de har dødd ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.