Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

Visse ting kjøper man bare ikke på Biltema, her har du funnet en av de?.

 

Min generelle erfaring er at ting av gummi/plast fra slike "billigbutikker" er dritt.

 

Selv kjøpte jeg strekkavlastere til å ha i båsen på BT, for de var så billige. Året etter er to av de revnet, så da var de ikke så billige allikevel.(at jeg aldri lærer)

 

Godt du ikke fikk havari i sommer, kjøp originalt eller f.eks. Jabsco neste gang?

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 8 timer siden:

Min generelle erfaring er at ting av gummi/plast fra slike "billigbutikker" er dritt.

 

Jepp, signerer denne. De er veldig mye bra produkter fra Kina, men billig gummi kan de IKKE. Alt fra sykkel og trillebårhjul til en pakning, eller en gummislange. Enten er det for mykt, for hardt eller sprekker opp, og gjerne alt i den rekkefølgen...

Link to post
Share on other sites

Alt gummirelatert fra Biltema er skrekkelig dårligt. Jeg er ikke noen motstander av Biltema, men mine erfaringer er at gummi derifra overhodet ikke har forventet levetid. Jeg har aldri turt å basere meg på impeller fra Biltema. Kjekt i et knipetak hvis en ikke har impeller der og da, men den må skiftes omgående til en med god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du allerede har fått gode svar. Dette kan faktisk være  et problem av og til på Båtplassen .

Folk gjør mange krumspring for å spare noen kroner. Det har jeg ingenting imot bare man gjør en liten konsekvensanalyse først. Konskvensen av at denne impelleren går I oppløsning kan bli stor og kostnadene deretter.

Godt du fikk avdekket dette I tide :)

 

Link to post
Share on other sites

Bizart så stor forskel der kan være på oplevelserne med Biltemas produkter. Jeg bruger deres bælge til drev (skifter hvert år som foreskrevet) og udstødning (skifter hvert andet år) ligesom jeg på tredie sæsson har bruger den samme impeller fra BT i min VP 41a. Jeg kontrollerede den i sidste uge og har ingen bekymringer over dens tilstand; den har kørt knapt 100 timer.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 14 timer siden:

Selv kjøpte jeg strekkavlastere til å ha i båsen på BT, for de var så billige. Året etter er to av de revnet, så da var de ikke så billige allikevel.(at jeg aldri lærer)

Jeg har hatt mine i snart ti år og det er fortsatt ikke synlig slitasje som gjør at de bør byttes i nær fremtid. 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 47 minutter siden:

Kanskje er det nettopp disse opplevde kvalitetsvariasjonene som gjør denne typen produkter fra Biltema til en risikosport ...

 

Absolutt. Mangel på forutsigbarhet. Kjøpte Biltema vinkelsliper. De to første knakk. Den tredje er like bra som Bosch. Ingen problemer med reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

De er bedre på å produsere mennesker enn gummi. De burde kanskje snu på prosessen.

Ordner seg selv det om gummien er bedre ;) 

 

Generelt kan man jo si at ting som krever lav grad av teknologi for å produsere, og ofte lav råvarekost ofte finnes i lav kvalitet... 

Link to post
Share on other sites

Nå mårr'u følge med. Poenget er at vi ikke vet. Poenget er at kvaliteten på, i utgangspunktet samme produkt, varierer sterkt. Hvem som har produsert en gummiartikkel står ofte stemplet inn i produktet. Hvor gummitreet har vokst, spiller ingen rolle. Det er de andre ca. 80 % av gummiproduktet og produksjonsprosessen som avgjør kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg gidder å kverulere med deg om dette temaet. I går plukket jeg ut originalimpelleren fra motorens Jabsco sjøvannspumpe. Pumpen ble montert ny i 2013, og impelleren er uten skader og har minimal slitasje. Det står Jabsco både på pumpe og impeller. På mandag kan hende det står noe annet på den nye impelleren.

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, LAKA said:

Jeg har hatt mine i snart ti år og det er fortsatt ikke synlig slitasje som gjør at de bør byttes i nær fremtid. 

 

Samme her.

Og i tresnekka Tora bruker jeg også impeller fra BT. Aldri noen problemer med det, bortsett fra den gangen jeg glemte å åpne kjølevannsinntaket . . . .

 

Kvaliteten avhenger ikke mest av hvor delen er produsert, men heller mer av kvalitetssikring fra oppdragsgiveren. Derfor kommer det mange gode kvalitetsprodukter fra Kina i dag, selv om kanskje Biltema ikke er den som stiller de største kravene. Det som irriterer meg mest med kinaprodukter er at med en gang et produkt utviklet i vesten slår an i markedet, kommer det en billigkopi fra Kina. Nærliggende eksempel: Biltemas teinehaler . . .

 

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev On 2.11.2018 at 6.11:

 

Jepp, signerer denne. De er veldig mye bra produkter fra Kina, men billig gummi kan de IKKE. Alt fra sykkel og trillebårhjul til en pakning, eller en gummislange. Enten er det for mykt, for hardt eller sprekker opp, og gjerne alt i den rekkefølgen...

Dette er sant ! Og det har alltid vært slik. Spesielt dekk-slanger fra østen - det er bare skit, for å kalle en spade for en spade, og ikke "en manuelt betjent masseforflytningsinnretning med utstrakt bruk som hvilestøtte i kommunearbeidermiljø", som Knut Arild Hareide ville sagt det :giggle:

 

Jeg bruker mye Biltema, men når det gjelder gummiartiller derfra må jeg være enig med tidligere inlegg. Mye dårlig dær.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Hvorfor kjøper dere egentlig disse greiene fra Biltema? Er budsjettet for lavt til å drive båten med originaldeler til tross for at dette knapt utgjør noen som helst forskjell på totalkostnadene til båtholdet?

Nå må du ikke dra alle over en kam her. En kvalitetsimpeller koster under en hundrings i året i bruk. Det greier jeg på pensjonistlønnen. Med et skrik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...