Rost17 Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Hei. Har en Tohatsu 40hk 2takt 2002 modell som ikke går uten att choke er på. Båten har stått i 3mnd, altså lagt i ro til kai i vinter. I denne perioden har motor blitt startet 3ganger. Motoren starter forsåvidt greit, men vil ikke gå på tomgang uten att choke er på. Slår eg av choken går det ca 30sek så dauer den. Prøver eg å kjøre så får eg null motorkraft og motor dauer. Hva kan dette være? Fungerte fint helt til den ble liggende i ro for lenge... Har fylt ny bensin, sjekket bensinflow gjennom slange, denne er ok, men håndpumpen blir aldri helt hard når slange er tilkoblet. plugger er ok, har hatt av deksel til forgassere, ser ikke noe gale. Er ikke mekaniker og har lite kunnskap om skruing... Takk for svar. Quote Link to post
pipe Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Typiske symtomer på rusk eller vann i forgasseren. Quote Link to post
ozo Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Når det gjelder forgasser er det alltid mange mulige årsaker, men som nevnt over er rusk og vann gjengangere. Det beste er selvsagt å plukke forgasseren i småbiter, og rengjøre den fullstendig, men etter symptomene å dømme er det her hoveddysa som er mer eller mindre tett. Da kan det være nok å ta ut denne; rense den, og gjerne blåse igjennom kanalen under med trykkluft. Dysa står i bunnen av flottørkammeret, og ser ut som på vedlagte bilde (en knapp cm i diameter). Bruk det største flatskrujernet du finner, og pass på at det ikke glipper. Dysa er av messing, og kan sitte godt. Sjekk så at den har et helt rent hull. Evt. urenheter fjernes med en kobbertråd (ikke stål, som kan lage riper, og dermed endre karakteristikken). Quote Link to post
jerognal Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 (edited) De to foregående har nok rett. Men vil bare i tillegg si at flottørhuset kan være fullt av eir og vann og, så eg ville demontert forgasser for skikkelig rengjøring så du ikke får ny sjit i dysene. Det at blære på pumpen aldri blir hard KAN bety at du har problemer med flottørkammer, eller at slangen bør skiftes. Prøv med ny slange først..... Edited March 16, 2019 by jerognal (see edit history) Quote Link to post
Jon-Kåre Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Kan og være membranen i bensinpumpa. Hadde samme symptomer med en 25 hk engang og da var det den Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
jerognal Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Har du hatt vann i tanken bør den skylles med isopropanol/rødsprit før du fyller ny bensin....... Quote Link to post
Rost17 Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Takk for raske svar. Dumt spørsmål, men hvor sitter flotørkammeret/flotørhuset ? Quote Link to post
jerognal Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 del nr 12. så har du ventil og flottør inni der. https://www.boats.net/catalog/tohatsu/2002/m40d-2-stroke-tohatsu/carburetor Quote Link to post
ozo Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 (edited) Det er ikke noe dumt spørsmål. Det er "rommet" i forgasseren. Dette avdekkes ved å ta av lokket som dekker hele toppen. (Vær forsiktig med pakningen). På figuren i linken over ser jeg at dysa ikke står i bunnen, men på et rør stikkende ned fra "taket" (merket nr 1). Det har jeg aldri sett før, men da er det nok også mindre sannsynlig at det samler seg urenheter der. Som "Jon-Kåre" nevner kan det også være bensinpumpa som ikke leverer nok, men da er det litt rart at den ikke stopper om du har choken på. Edited March 16, 2019 by ozo (see edit history) Quote Link to post
Guest Balder.. Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 (edited) Går ut fra du har dratt av bensinslangen som går inn på forgassere å kjørt motor på starter og verifisert att det pumpes bensin inn til forgassere. Høres ut som nåleventilen i flottørkammret henger, disse er ofte i gummi, når disse oppnår en viss alder har de en tendens til å henge fordi det blir en grad/slitasje på den, dvs att nåleventilen ikke faller ned/slipper ikke nålsetet og åpner dermed ikke for fylling av flottørkammret. Motoren vil da gå kun på chocke fordi den bensinen kommer via egen kanal. Du kan ofte "avsløre" dette problemet med å kakke borti forgasser med noe slik att ventillen slipper nålsetet, flottørkammer vil da fylles og motor går enten en kortere eller lenger periode før nålspissen henger seg i nålsetet igjen. Edited March 16, 2019 by Balder.. (see edit history) Quote Link to post
pipe Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Må si jeg ikke har sett eller hørt om gummi nåleventil eller chocke der bensinen kommer via egen kanal. Drev mye med forgassere for noen ti år siden og var det noe galt med nåleventilen så rant forgasseren over. Har ikke opplevdt at nåleventilen har hengt i lukket stilling selv om det er teoretisk mulig, Choken struper luften til motoren Quote Link to post
Rost17 Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Hei igjen. Etter å ha gjort reint i forgassere så går motoren på tomganguten choke. Tar eg på choken no så kveles motoren, tyder vell på att den får nok bensin og for mye med choke. Har fortsatt problem med att eg mangler motorkraft når eg gir gass, motoren kveles ikke, men får nesten null respons og det er vell nummeret for motoren kveles... Fortsatt skit i forgasser eller noe annet?? Quote Link to post
jerognal Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Sjit i dysen(e). Du har to dyser. En slow jet og en main jet. Typisk for sjit i slow jet når den ikke drar opp. Den går lettere tett og grunnet mindre åpning. Demonter og blås reint med trykkluft fra begge siden. Men forsiktig når du skrur de ut. Bruk stort nok skrujern så du ikke karver dyyseskruene. Forsiktig når du skrur de inn igjen. IKKE overtrekk da skader du tuppen på dysene. Quote Link to post
jerognal Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Blås rein kanalen som dysen står i og.... kan ligge sjit der og... Quote Link to post
jerognal Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Slow jet dysen gir bensin opp til 2000-2500 rpm. Så skal main jet overta. Får du den ikke opp der så er det slow jet dysen .... Quote Link to post
ivar Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 disse kanalene kan være vanskelig å få blåst skikkelig rene om det sitter irr og avleiringer. Beste våpenet da er ultralydvasker Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rost17 Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 Har fått trøbbel igjen. Går ikke på tomgang, sliter på bakking og svært lav turtall. Gir eg gass har eg full power. Følgende er gjort: Nye plugger, ny bensin, ny bensintank, ny bensinslange, demontert forgassere igjen og blåst reint pluss vasket med forgasserrens. Ved demontering av forgassere var det noen vannperler inni forgasser, etter vasking ble de tørket på badegulvet. Remontert og fortsatt samme problem. Noen tanker? Dårlig motor? Feile plugger? (Kjøpt på biltema, så er ikke orginale) fortsatt fukt noen plass???(eventuelt hvor) Quote Link to post
ozo Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 Rost17 skrev for 2 timer siden: Går ikke på tomgang Vil det si at den overhodet ikke vil gå under 1000 omdeininger (i nøytral), eller er den kraftløs på lavt turtall? Førstnevnte betyr tett tomgangsdyse(/kanal), mens tilfelle to sannsynligvis skyldes feil blanding, dvs. feil innstilling av luftskruen. Den justeres, på gefühlen, på følgende måte: skru den inn til tomgangen avtar, skru den så ut, til den også der avtar. Skru den halvveis inn til forrige posisjon. Sett riktig tomgang med tomgangsskruen. Skru luftskruen inn til du akkurat hører at turtallet begynner å avta. Quote Link to post
Rost17 Posted April 30, 2019 Author Share Posted April 30, 2019 Den klarer å dra turtallet opp ved å gi gass, altså fra den står å holder på å bli kvelt på tomgang... på nøytral holder den seg i gang i maks 10sek, men fjusker og "hoster" felt... Er det justering på de to dysene inni forgasserene? Dersom det er det så kan det hende att eg jar fjernet forgje problem med kondens men lagd nytt problem ved å skru dysen for langt inn? Den minste av de....? Virker for meg som att den ikke får nok bensin på lavt turtall og nøytral... Quote Link to post
Rost17 Posted April 30, 2019 Author Share Posted April 30, 2019 Tomgangskrue og lufteskrue, hva er forskjell? Hvor sitter de ulike? Er tomgangsskrue dysen inni kammeret? Quote Link to post
ivar Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 tomgangsskruen dytter på forgasserspjeldet / stempelet, og brukes til å sette ønsket tomgangsturtall Luftskruen - eller blandingsskruen som den også kalles, er for å finjustere luft/bensinblandinga på lave turtall Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rost17 Posted April 30, 2019 Author Share Posted April 30, 2019 Og hvor sitter de ulike skruene? Tror du att problemet ligger der? Quote Link to post
jerognal Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 beveg på gassen litt så ser du den skruen som gasstag eller spjeld stopper mot. Der justeres tomgangen. Blandingsskruen pleier å sitte i en liten fordypning på forgasseren. Vanlig flat skrue utvendig. Quote Link to post
Rost17 Posted April 30, 2019 Author Share Posted April 30, 2019 Det står en skrue på forgasseren med en liten fjør på som har tilkomst, mulig denne. Synes uansett det er rart om eg skal måtte justere noe da den fungerte helt strøkent før båtn ble lagt til kai i vinter. Har som nevnt hatt trøbbel med vatn/kondens..... Quote Link to post
ivar Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 ivar skrev On 20.3.2019 at 11.37: disse kanalene kan være vanskelig å få blåst skikkelig rene om det sitter irr og avleiringer. Beste våpenet da er ultralydvasker Jeg tror det fortsatt sitter noe inni der som ikke lar seg blåse ut med trykkluft Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.