Jump to content

Ta ut motor I Westbas 29 1993 modell

Oddings

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen I forumet har kjennskap/erfaring med å ta ut motor i en Westbas 29 93'mod. Motoren er av typen Yanmar 4LH-DTE. Motoren går nok ikke ut opp, og gjennom døra,  men muligens opp gjennom takluke. Skal skifte eksosbend, plukke ut kjølere, og bytte dempeplate +++ Noe annet som burde byttes/komtrolleres også kanskje?? Tips ønskes i såfall. Har hatt problemfri motor I 15 år, og kun skiftet olje, filter, kjølevæske, impeller og det vanlige, men nå har eksosbend tært I stykker....

Martine29f skrev for 11 timer siden:

Trenger vel ikke ut med motor for å skifte eksosbend....gjorde nettopp samme jobben i lik båt og motor....

Hei.

Nei, hadde jeg bare skulle byttet eksosbend ville jeg gjort det uten å ta ut motor. Men siden det er mye annet som skal byttes,inspiseres velger jeg å plukke den ut.

Var forresten boltene på eksosbend vanskelig å løsne?

Takk for svar.:smiley:

Hulda skrev 24 minutter siden:

Noe av det du skisserer går både på alder og driftstimer. Hvor mange timer har motoren?

Hei.

Motor har gått 2000t. Bend burde vært skiftet allerede på 1000t har jeg nå fått høre. Pakning rundt bunnpanne svetter litt, så den skal også byttes.

Oddings skrev 5 minutter siden:

Hei.

Motor har gått 2000t. Bend burde vært skiftet allerede på 1000t har jeg nå fått høre. Pakning rundt bunnpanne svetter litt, så den skal også byttes.

Bend er det vel tidens tann som tar, og ikke skarve 1000 timer...

Demperplate..? er der ulyd..? 2000 timer er ingenting for en demperplate...

Hei TS. Det gikk lett å løsne det gamle eksosbendet ja, og rakling på demperplata er normalt på denne installasjonen. Min motor har gått ca2500 timer. Og den går som en klokke, regner med den oppfører seg likedan i mange mange år ennå...

Hadde tidligere en westbas 29, hvor motoren ble skiftet. Den gamle ble dradd ut gjennom luken mellom cabin og under dørk bak. Luken kan skrus av, og dørkplatene demonteres. 

Deretter skyves motor bakover, og løftes ut.

Ny motor installeres motsatt rekkefølge. 

Jeg hadde en svær ford 2726. 165 hesteren du har er vesentlig mindre, og lettere. Uansett må nok gear demonteres. 

Lykke til?

Edited by Arvor 20 Fish (see edit history)
Arvor 20 Fish skrev for 4 timer siden:

Hadde tidligere en westbas 29, hvor motoren ble skiftet. Den gamle ble dradd ut gjennom luken mellom cabin og under dørk bak. Luken kan skrus av, og dørkplatene demonteres. 

Deretter skyves motor bakover, og løftes ut.

Ny motor installeres motsatt rekkefølge. 

Jeg hadde en svær ford 2726. 165 hesteren du har er vesentlig mindre, og lettere. Uansett må nok gear demonteres. 

Lykke til?

Hei.

Takk for svar. Yanmaren er mindre ja, og skal i teorien kunne løftes ut gjennom takluke. Virker som d blir veldig omfattende om jeg må dra den ut bakover.

Martine29f skrev for 4 timer siden:

Hei TS. Det gikk lett å løsne det gamle eksosbendet ja, og rakling på demperplata er normalt på denne installasjonen. Min motor har gått ca2500 timer. Og den går som en klokke, regner med den oppfører seg likedan i mange mange år ennå...

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Bend er det vel tidens tann som tar, og ikke skarve 1000 timer...

Demperplate..? er der ulyd..? 2000 timer er ingenting for en demperplate...

Eksosbendet er nå plukket ut, og det var en grei affere.

Har en viberasjon når motor er kald, og ligger i turtallsområdet 900-1100 rpm. Når motor er varm, eksisterer ikke dette problemet. Har sjekket opprettinga, og den er god. Denne problemstillingen har blitt diskutert tidligere på dette forumet, men har ikke sett noen konkluderer med årsak ennå. 

goggen000 skrev On 17.3.2019 at 18.23:

Tusen takk. Jeg har 4Lha-dte så sa bestiller jeg det samme. Spent å høre hvordan det går? 

Hei. Den lokale forhandleren skulle ha 5600,- for en ny.