Jump to content

Fjerne bunnstoff

elskerseiling

Recommended Posts

Tenkte å få fjernet gammelt bunnstoff. Lest litt om kjemisk fjerning. Er det noe som duger? Lest mye forskjellig om produkter som ikke funker skikkelig. 

Tror det stort sett er brukt hardt bunnstoff på båten fra før.

Eventuelt takknemlig for tips om folk som driver med blåsing på Østlandet. (med gode priser)

Etter tips fra andre på dette forumet, så valgte jeg å skrape manuelt, 28 fot DC.

Det gikk overraskende greit med skarp malingsskrape, jeg lot eksisterende epoxyprimer være på.

Men det går jo noen kvelder, er ikke helt sikker på tidsforbruket, kanskje 20 timer effektivt.

Bunnstoff fjerner er en slags gele du smører på, og noen skal plastes inn for bedre effekt. Prøvde litt forskjellige typer til en gammel plastbåt jeg hadde tidligere men endte opp med å skrape mesteparten av da det ikke var så alt for effektivt. Prøvde en sterk malingsfjerner også fra chem, men da løsnet gelcoaten også så den ble lagt på hylla ganske fort :confused:

Det beste er nok blåserensing. Da får man samtidig avdekket luftblærer i støpen fra produksjonen, og sparklet opp disse. Hvis ikke tror jeg kanskje jeg ville slipt. Hadde en runde i dag med litt bunnstoffjerning, og brukte da vinkelsliper med stålbørste. Denne tar gelcoaten også hvis man ikke er forsiktig, så vær obs! Skrape kan godt være ganske effektivt også dersom man har gode og skarpe skraper, brukte det på Dracoprosjektet i signaturen min i fjor. Fordelen med å slipe er at det blir litt mindre manuelt arbeid, og at det er lettere å ta radier. Hvis jeg skulle slipt ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:

gp500 skrev for 20 timer siden:

Etter tips fra andre på dette forumet, så valgte jeg å skrape manuelt, 28 fot DC.

Det gikk overraskende greit med skarp malingsskrape, jeg lot eksisterende epoxyprimer være på.

Men det går jo noen kvelder, er ikke helt sikker på tidsforbruket, kanskje 20 timer effektivt.

Har inntrykk, også her i lokale båthavner, at de fleste ender opp med denne metoden for å få det ordentlig gjort. Er jo en møkka jobb som tar noen timer, men man får vel allikevel det beste resultatet til slutt.

• 2 weeks later...

for.jpgetter.jpgHar akkurat testet Bunnstoff fjerner fra West Systems og fulgt oppskriften.

1. Smørt på et lag ventet 2 timer

2. Smørt på nytt lag ventet 24 timer

3. Fjernet med høytrykk spyler

Hadde flere lag med gammelt bunnstoff. Tok bort øverste lag med sort og blå

Edited by HansLachmann (see edit history)
Guest Avmønstret#
Komodo skrev On 18.3.2019 at 20.37:

• Eksentersliper med 40 eller 60 papir

Sist jeg hadde båten oppe så brukte jeg en litt kraftig Bosh eksentersliper med 60 papir. 

Kom inn på primeren  kjapt og egentlig hele tiden. Mener båten sist ble "bunnskrapt" for rundt 15 år siden, så det er en del der, men vi legger ikke nytt lag hvert eneste år. Må ikke være gjerrig på å bytte slipepapiret så den kan være greit å kjøpe et par gode bunker litt billig. 

Slipte ikke for å fjerne alt, bare for å bli kvitt spor etter rur og "glatte" litt. 

Så jeg ville kanskje prøvd meg med en god eksentersliper og grovt papir før jeg begynte med skraping, bare for å se hva som er mest effektivt. 

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 1 time siden:

Men har du prøvd med vinkelsliper med stålbørste på? Den tetter seg ikke vet du :wink:

Nei men ser for meg liten anleggsflate og mye "veiving" for å få tatt unna noe særlig areal? Men som sagt, har jo ikke prøvd. Er egentlig livredd for vinkelsliper, på linje med motorsag :-D 

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev 39 minutter siden:

Oxalpasta?

Blande vann og oxalsyre til riktig %. Deretter tilsette tapetklister til passe konsistens. Rulle på. Vente. Spyle av m høytrykk?

noen som har prøvd? 

Standardoppskriften på malingsfjerning er vel kaustiksoda og tapteklister, altså sterkt basisk. Om det fungerer med syre? Aner ikke. Men kaustiksoda er jo billig i butikken så...