Jump to content

DIY vannpumpe for rengjøring?

Torsen67

Recommended Posts

Siden jeg ikke finner dette, så får jeg lage en selv. Trenger en pumpe (230v) til å suge opp vaskevann når jeg rengjør nede kjøl og under benker og skap. Rett og slett en støvsuger for vann. Ser for meg en pumpe som står på dørken med ett par meter slange jeg kan dra litt rundt og slange videre over ripa. Tror dere jeg kan bruke denne? Ulempen er vel tilkoplinger: https://www.jula.no/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/svommebassenger-og-tilbehor/tilbehor-til-svommebasseng/rustfri-bassengpumpe-731078/#tab04

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Comforthe skrev 27 minutter siden:

Kan du ikke bare bruke en støvsuger som klarer å dra vann?

Også kalt våtsuger, eller våt og tørrsuger. Har tre slike hjemme hos oss. Kärcher er favoritten. Ulempen i forhold til pumpe er at den må tømmes. Fordelen er at den suger opp den siste skvetten med vann. Utrolig effektivt!

Til ditt bruk må du se på om den suger opp et akseptabelt volum. 

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

"Transfer pump". Ser de selger mye av dette i utlandet. Denne hadde vært genial. Hva heter slike pumper i Norge? Hvis det i det hele tatt selges?

https://www.homedepot.com/p/RYOBI-18-Volt-ONE-Hybrid-Transfer-Pump-P750/300258095

Er ikke det der bare en påbygget drillpumpe? Altså en impellerpumpe med motor og batteri.

Bassengpumpe, som du la ut link til, har veldig dårlig sugeevne og må primes. De har åpen impeller. Det hjelper om hårfilterhuset er helt fullt med vann. Men om du er uheldig å sugeslangen suger luft så mister denne typen pumper vanligvis sugeevnen helt. En pumpe med lukket impeller, tilsv. kjølevannspumpe, suger mye bedre og koster deretter. Denne pumpen sprenger nok budsjettet. Impellerpumpe Slangen på tørr/våt støvsuger går det jo an å gjøre noe med om du er litt hendig. For å tømme tanken på støvsugeren kan du sette en nivåstyrt vanlig billig lensepumpe i tanken.

Pga sugeevne så er det ikke i tvil om at en våtsuger er det beste, da andre pumper vil bruke tid på å komme i gang med å suge pga luft. Dette selv om de har selv-priming. Så da blir det nok en våtsuger. Er bare det at jeg har noe gris i minne fra forrige gang. Jeg hadde ikke kontroll på beholderen da jeg lå på hue nede i kjølsvinet. Da jeg kom opp, så hadde sugeren spytta masse grisete vann rundt om kring. Så ikke ut da det var en del olje i vannet:-) 

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Pga sugeevne så er det ikke i tvil om at en våtsuger er det beste, da andre pumper vil bruke tid på å komme i gang med å suge pga luft. Dette selv om de har selv-priming. Så da blir det nok en våtsuger. Er bare det at jeg har noe gris i minne fra forrige gang. Jeg hadde ikke kontroll på beholderen da jeg lå på hue nede i kjølsvinet. Da jeg kom opp, så hadde sugeren spytta masse grisete vann rundt om kring. Så ikke ut da det var en del olje i vannet:-) 

Jeg har en Foma og en Bosch.

Begge slutter automatisk å suge når beholderen er full (trodde faktisk alle gjorde det), og ingen av dem spruter grisete vann rundt omkring heller.

Torsen67 skrev 23 minutter siden:

Biltema sin store. Men det var ca 5 år siden. Mulig ny modell er bedre?

Ok, skjønner. Jeg har en liten tørr- / våtsuger fra BT, og da skjønner jeg hva du mener med dårlig slange. Kärcher ol. har en helt annen kvalitet. Automatisk stopp ved full beholder er jo også en selvfølge på de gode merkene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...