Sjørokk Startet 19.Mars.2019 Del på Facebook Startet 19.Mars.2019 Hei Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg vurderer å kjøpe brukt plastbåt. Det står mellom følgende: Bavaria 31: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126328786 Trolig fra prod år 2001 Diva Fabola 39: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=136928441 Nyere motor (?) Wasa 360: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81605299 Motor fra 2013 Utover dette virker alle som om de er godt vedlikeholdt. Er det noen som har erfaringer med en eller flere av disse båtene? Mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Mars.2019 Del på Facebook Svart 19.Mars.2019 Har ingen egenerfaringer med noen av disse. Kommenterer likevel. Det er 3 nokså ulike båter, størrelse og egenskaper. Divaen er en typisk skjærsgårskrysser - langsmal og rask. Teakdekk trekker ned i min bok. Alle tre båter har sandwich-konstruksjoner (skrog og dekk). Wasa 360 er vel med balsa som distansemateriale, fuktproblemer her vil være svært dyrt og vanskelig å reparere (skrog) så det er verdt å få målt fuktighet om du vurderer denne nærmere. Wasa 360 er kjent som en svært god seiler også. For alle båter gjelder at kjølhelse, rigghelse og motorhelse må vurderes nøye. Særlig kjøl og rigg... Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 19.Mars.2019 Del på Facebook Svart 19.Mars.2019 Her er en god side, med fakta og erfaringer. https://www.sailguide.com/boats?boatname=wasa Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2019 Del på Facebook Svart 19.Mars.2019 I likhet med Thostr har jeg ingen erfaring med disse men har lest mye... Om kvaliteten var lik hadde jeg gått for Fabola fordi den er penest av de tre og seiler godt, noe også Wasa gjør. Men begge disse har vel forsåvidt noe frynsete rykte ifht kvalitet. Googlet faktisk en del rundt Fabola 39 når jeg så annonsen og det var en del negative erfaringer ifht kvaliteten. Samme gjelder vel Wasa. Et er så ekstremt ulike båter at jeg ikke helt ser hvordan Bavariaen kommer inn i bildet :-) Om jeg skulle kjøpt en av de usett så hadde hjertet og seileren i meg gått for Fabola, sekundert Wasa. Om jeg skulle minimert risikoen for å kjøpe meg arbeid og utgifter og mest ville ha båten til "cruising" og ferie ville jeg gått for Bavariaen. Men da må en vel egentlig også lukke øynene, for Fabolaen er en pen båt, det har jeg tungt for å se hos Bavariaen, men det er jo ikke alltid så viktig, som engelskmennene sier "in the eye of the beholder" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Mars.2019 Del på Facebook Svart 19.Mars.2019 Nogva Nanni har godt rykte, men 21 hestar er lite på ein 39-fotar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Mars.2019 Del på Facebook Svart 19.Mars.2019 (redigert) Wasaen er vel det man må kalle en klassiker. Men er nesten uforståelig at de har balsa sandwich-skrog, meget uheldig ift fukt. Båten ble vel også levert med partialrigg med rette salingshorn, dvs at den må seiles med lensetakler? Det er noe å være obs på for nybegynnere. Jeg var veldig nære ved å kjøpe en Maxi Mixer med racing-rigg som hadde obligatoriske lensetakler - veldig glad for at jeg unngikk dette... Som førstegangsbåt er vel Bavariaen kanskje mest attraktiv av disse? Mindre og derfor lettere å håndtere, og grei å pushe videre om man får behov for å vokse. Ser ganske velutstyrt ut også, og primadonna-nykkene som noen har med Bavaria trenger man jo ikke å bry seg om. Redigert 19.Mars.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 20.Mars.2019 Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Det er vel bruken som bør bestemme båten, og disse båtene har jo ganske ulike styrker. Ut fra signaturen går du fra Colin Archer i tre, da er det et rimelig stort sprang til spreke seilere som Wasa og Fabola. Enkel og grei turbåt: Bavaria. Men hvorfor bare 31 fot hvis du vurderer 39-fotere også? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 20.Mars.2019 Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Jeg har erfaring med et par sammenlignbare båter, Bavaria 32 AC og Contrast 36. Og i likhet med deg (ser det ut til på signaturen) har jeg tidligere seilt litt skøyte, noe som er en helt annen opplevelse. Contrasten kan nok sammenlignes med Wasaen i seilegenskaper og gir mer seilglede og atmosfære enn de mindre Bavariaene etter min mening. Både Wasa og Diva vil være et voldsomt sprang i seilopplevelse fra en langkjølt og tung skøyte. Tipper begge er både givende men også relativt krevende båter å seile med trimbare rigger og store seilareal. Så er du på jakt etter en letthåndterlig og komfortabel familiebåt er nok Bavariaen et sikrere kort. Denne så også ut til å være bra utstyrt og oppgradert med nye seil. Men lurt å være klar på hva du ønsker å prioritere av egenskaper. Og husk at antallet seilbåter på Finn dobler seg i løpet av noen uker nå, så du vil få mer å velge mellom dersom du ser an litt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2019 Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Enig med siste taler. Hvis alle disse tre er aktuelle må det jo være flere aktuelle etter hvert. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjørokk Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 Takk til alle som har tatt av sin tid og svart, dere er topp! Jo, jeg går fra skøyte til plastbåt i en fase av livet der vi er fem ombord og selv de minste skal kunne være med å seile. Skøyta mi har kun vinsj på ankeret, så det er temmelig manuelle greier. Grunnen til å vurdere de båtene jeg gjør er økonomi, antall soveplasser og at jeg vurderer det som morsomst med noe raskt, men kanskje greiest med en helt streit familiebåt som Bavaria. Holdt en liten knapp på Wasa inntil dette med balsa i kjernen kom frem, takk for tipset! Jeg venter noen uker til og ser hva som dukker opp på markedet, dessuten må jeg selge egen båt først så det er jo en del variabler ute og går. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.