Anders Gunnar Startet 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2019 Har en 2000 model Øien 16 med 40HK Mercury 2 takt. Baugen hever seg veldig mye ved pådrag. Graver seg ned bak selv med powertrim helt inn. Det gjør at det tar lang tid å komme opp i plan. Særlig med vannski. Motoren går bra. Er det noen som har forslag til hva som kan gjøres med dette? Mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Legg en sandsekk i baugen, og gå ned en stigning på propellen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders Gunnar Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Da får jeg prøve det. Takk for svar. Mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Har båten dobbelbunn? Vann under dørken, f.eks. i skum? Hvor mye veier båten din, unormalt tung å løfte på? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Og står motoren din i riktig høyde? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 hvordan oppfører båten seg når den er vel oppe i plan? Husker ikke vekta på de motorene der, men den deler vel blokk med 50/60hk og dermed av de tyngre - og sterkeste 40 hesterne. Men om man da også har batteri+bensintank+ fører på aktertofta så blir det ikke optimal vektbalanse i båten for å komme fort i plan Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cerberus Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 (redigert) Med den vannlinja der er det ikkje rart. Den er for tung bak. Dette er normalen. Redigert 26.Mars.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 ivar skrev On 26.3.2019 at 14.37: hvordan oppfører båten seg når den er vel oppe i plan? Husker ikke vekta på de motorene der, men den deler vel blokk med 50/60hk og dermed av de tyngre - og sterkeste 40 hesterne. Men om man da også har batteri+bensintank+ fører på aktertofta så blir det ikke optimal vektbalanse i båten for å komme fort i plan Vis hele sitatet Korrekt det du skriver om vekt akter. Men denne modell 40 er etterlevning av de gode gamle 40/45 4 syl. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Flytekammerne på begge sider av tankrommet. Sjekk for vann. Monter lenseplugger dersom de ikke har mulighet for drenering. Dersom du har fordypning i dørken i tankrommet slik det var på tidligere modeller sørg for at denne er tom for vann. Flytekammer i baugen og på sidene gir liten plass til lagring av dregg og kjetting i front, så stroppe fast ei kasse så langt frem som mulig der du kan ha tungt stæsj så blir båten mer balansert. God båt, god bæreevne og oppdrift. Det må bare balanseres. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Anders Gunnar Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Beklager sent svar til dere alle. Har vært veldig opptatt med prosjekt. Her var det veldig mange gode råd. Båten er ikke selvlensende, så da er det vel ikke dobbelt bunn? (grønnskolling på båt) Hva er riktig høyde på motor da? Når båten er oppe i plan går den veldig fint. Men med voksen på vannski klarer den nesten ikke å komme opp. Skjønner jo at den er tung bak, men lite å gjøre med det? Er det separate flytekammer bak? Hva er lenseplugger? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 dobbeltbun = rommet mellom dørk og skrogbunn. Fungerer som flytetank. Skal jo da være tett, men vann har en egen evne til å komme inn hvor det ikke skal. Da har man lenseplugger, for å kunne slippe eller pumpe ut dette vannet. riktig høyde på motor kan variere ut fra båttype / bruksområde, men som utgangspunkt så bør plata over plopellen flukte med skrogbunnen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders Gunnar Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Ok. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.