Jump to content

Øien 16, tar lang tid å komme opp i plan


Anders Gunnar

Recommended Posts

Har en 2000 model Øien 16 med 40HK Mercury 2 takt. Baugen hever seg veldig mye ved pådrag. Graver seg ned bak selv med powertrim helt inn. Det gjør at det tar lang tid å komme opp i plan. Særlig med vannski. Motoren går bra. Er det noen som har forslag til hva som kan gjøres med dette?

 

Mvh

Anders

IMG_0519.JPG

IMG_0520.JPG

Link to post

hvordan oppfører båten seg når den er vel oppe i plan? 

 

Husker ikke vekta på de motorene der, men den deler vel blokk med 50/60hk og dermed av de tyngre  - og sterkeste 40 hesterne. 

Men om man da også har batteri+bensintank+ fører på aktertofta så blir det ikke optimal vektbalanse i båten for å komme fort i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

hvordan oppfører båten seg når den er vel oppe i plan? 

 

Husker ikke vekta på de motorene der, men den deler vel blokk med 50/60hk og dermed av de tyngre  - og sterkeste 40 hesterne. 

Men om man da også har batteri+bensintank+ fører på aktertofta så blir det ikke optimal vektbalanse i båten for å komme fort i plan

Korrekt det du skriver om vekt akter. Men 

denne modell 40 er etterlevning av de gode gamle 40/45 4 syl.

Link to post

Flytekammerne på begge sider av tankrommet. Sjekk for vann. Monter lenseplugger dersom de ikke har mulighet for drenering. Dersom du har fordypning i dørken i tankrommet slik det var på tidligere modeller sørg for at denne er tom for vann. Flytekammer i baugen og på sidene gir liten plass til lagring av dregg og kjetting i front, så stroppe fast ei kasse så langt frem som mulig der du kan ha tungt stæsj så blir båten mer balansert. God båt, god bæreevne og oppdrift. Det må bare balanseres.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Beklager sent svar til dere alle. Har vært veldig opptatt med prosjekt. Her var det veldig mange gode råd. Båten er ikke selvlensende, så da er det vel ikke dobbelt bunn? (grønnskolling på båt) Hva er riktig høyde på motor da? Når båten er oppe i plan går den veldig fint. Men med voksen på vannski klarer den nesten ikke å komme opp. Skjønner jo at den er tung bak, men lite å gjøre med det? Er det separate flytekammer bak? Hva er lenseplugger?

Link to post

dobbeltbun = rommet mellom dørk og skrogbunn. Fungerer som flytetank. Skal jo da være tett, men vann har en egen evne til å komme inn hvor det ikke skal.  Da har man lenseplugger, for å kunne slippe eller pumpe ut dette vannet. 

 

riktig høyde på motor kan variere ut fra båttype / bruksområde, men som utgangspunkt så bør plata over plopellen flukte med skrogbunnen.
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...