Sea Major Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Jeg har kjøpt en sånn «dip-stick» dieseldyrtest. Det står at den skal dyppes i dieselen, og det står at den skal taes fra bunnen av tanken eller i filteret. I bunnen av tanken min var det vann, og det er vel i vannet dritten lever? Noen som kan svare meg på om jeg skal ta prøven i vannet, eller i dieselen? Quote Link to post
YngveKL Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Hmm, lever ikke dieseldyr akkurat i sjiktet mellom vann og diesel? Quote Link to post
Sea Major Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Jo, det har du rett i, men hvor tar man da prøven...? Quote Link to post
Sea Major Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Jeg har en kanne med vann og diesel som jeg har pumpet ut av bunnen i tanken. Holder det å ta prøven i dieselen som ligger på toppen, eller bør jeg «skimme» av og ta den i vannet som ligger i bunnen? ? Quote Link to post
index Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Der dyrene er? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
YngveKL Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Hvis du fører den til bunnen og opp igjen, går den jo gjennom sjiktet. Kanskje det er nok? Quote Link to post
Jannmar Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 (edited) Har du mulighet til å se inn i tanken? Om du har det, og ser noe svart sleipt grums på bunnen, slik som på bildet, har du høyst sannsynlig dieseldyr. Eller hvordan så det ut når du pumpet vann og diesel ut av tanken. Kom det med noe svart, sleip guffe? Edited March 20, 2019 by Jannmar (see edit history) Quote Link to post
Kjellg Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Jeg tapper normalt av dreneringen til forfilteret. Har du dieseldyr, sopp eller andre bakterier så vil dritten samle seg også der. Quote Link to post
Sea Major Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Ja, det som kom sammen med vannet ligner på det på bildet, men det er ikke så mye. Har ikke innsyn i tanken dessverre. Kunne ikke se noe i filteret. Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 For meg virker det naturlig å tappe av vann regelmessig og deponere det. Evt dieselprøve tar man sjølvsagt av dieselen man skal bruke og ikkje vannet man har/skal kaste. Eit probleme med dipstick er at de skal ha unaturlig høy temperatur lenge for å dyrke. Det er ikkje alle som har mulighet til. Kanskje nokon har tips om måte å holde riktig temperatur til neste gang eg skal ta dieselprøve. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jannmar Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Sea Major skrev for 2 timer siden: Ja, det som kom sammen med vannet ligner på det på bildet, men det er ikke så mye. Har ikke innsyn i tanken dessverre. Kunne ikke se noe i filteret. Da er det godt mulig at du har dieseldyr på tanken, og bør få det bekreftet eller avkreftet. Jeg har aldri brukt dipstick, så jeg kan dessverre ikke si noe om hvordan de brukes. Quote Link to post
lgboat Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Har du vann og diesel på tanken, har du også dieseldyr. Unødvendig å teste. Det sleipe, svarte er døde rester fra dyrene og det er det som tetter filtere, ødelegger dyser og annet det kommer i kontakt med. Rens tanken, skift filtere. Quote Link to post
Kenneth82 Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Slik så filtrene mine ut etter service i vinter... Jeg trengte ikke dipstick for å være sikker ... Quote Link to post
MorganX Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Namnam... det der ser jo ut som skikkelig lørdags snadder... Bare å sende meg litt som jeg kan ha på lørdagskvelden.. Quote Link to post
Sea Major Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Mine filtre så helt fine ut, ikke noe slam i det hele tatt, bare på tanken... heldigvis har jeg v-formet bunn i tanken, så jeg kan jo anta at det har samlet seg der og at jeg har fått ut det meste ved å pumpe ut fra lavpunktet. Det har jo vært en relativt liten vannoverflate og akkumulere slam. Hadde vært greit å prøve å kjøre tanken så lavt som mulig før jeg evt. Tømmer det siste og rengjør. Quote Link to post
Jannmar Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Sea Major skrev 2 minutter siden: Mine filtre så helt fine ut, ikke noe slam i det hele tatt, bare på tanken... heldigvis har jeg v-formet bunn i tanken, så jeg kan jo anta at det har samlet seg der og at jeg har fått ut det meste ved å pumpe ut fra lavpunktet. Det har jo vært en relativt liten vannoverflate og akkumulere slam. Hadde vært greit å prøve å kjøre tanken så lavt som mulig før jeg evt. Tømmer det siste og rengjør. Det var på samme måte hos meg. Slam på bunnen av tanken. Ingenting i filtrene, unntatt en sil inne i tanken foran utløpet. Jeg kjørte tanken såpass tom at jeg kunne pumpe ut de siste literene før jeg gjorde rein tanken og skiftet filtrene. Det er heldigvis så stort lokk/hull i tanken at jeg fikk hele armen inn, og tanken er såpass liten at det ikke er skvalpeskott. Jeg benyttet samtidig anledningen til å bytte alle dieselslanger (de hadde stått på i 18 år). Quote Link to post
Recommended Posts