Sofaseileren Startet 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2019 En liten miljøorganisasjon jeg er leder for har 2 alu-arbeidsbåter, på 18 og 19 fot av det heller tunge slaget. Begge på henger, og tas opp/ ned mange ganger i måneden. Begge er såpass tunge at jeg rett og slett ikke klarer å trekke de opp selv med manuell kraft, og en kollega med militær bakgrunn, og overarmer tilsvarende mine to tilsammen har trått til når dette skal gjøres. Nå må vi benytte en adskillig brattere rampe enn før, og noe må gjøres. Noen har fortalt meg at hjulet er oppfunnet, og at det finnes noe som heter elektrisk vinsj, men her er jeg helt grønn. Hva bør jeg velge? Eksternt batteri, eller lang ledning til bilbatteriet? Er det noen som her erfaringer her, og kan gi råd? Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Kommer lit an på kjøre lengde. Og diverse men Vile set om de gjek og bruke lade uttaket på tilhengerutake som på cempingvogn vist. Eksternt batteri skal brukes. Og lading ved opplagsplass. Vist de brukes ein og samme bil kvar gang. Kan de vere lurt og lege opp fast utakk på bil og henger med noe som i link. Og vist vinsjen er for svak kan du dobbel kraften ved og kjøre vaieren gjennom kastbokker https://www.toolfarm.no/vinsj-tilbehor/annet-tilbehor/kabel-med-skjotekontaktstore-7m-04m https://www.toolfarm.no/vinsj-tilbehor/kastblokker-og-kroker https://www.toolfarm.no/vinsjer-1 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Har hatt elvinsj (Warn works) på hengeren i ti år med eget batteri for denne vinsjen og har ikke angret et sekund på dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Har Warn vinsj og brøyteskjer på ATV! Warn er kvalitet som brukes over hele verden! småmaskiner og Offroad Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 (redigert) En vinsj egnet for å trekke opp båt trekker gjerne over 1000 watt. Strømmen til en slik vinsj blir ikke sjelden rundt 100 ampere og det er derfor ikke en mulighet å bruke ledningen fra tilhengerkabelen. Det går an å koble seg til bilens eget batteri, men jeg vil sterkt anbefale et eget batteri i egnet kasse. Jeg gjør oppmerksom på at jeg står bak annonsen i følgende link, men dette er en god vinsj som brukes av mange profesjonelle båtfirmaer. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=135129433 Hvis du er interessert kan du sende meg en melding så ordner jeg et godt tilbud på en komplett pakke med batteri og batterikasse. Edit: Vi solgte tidligere Warn-vinsjer som noen her anbefaler og har noen igjen av disse også hvis det er av interesse. Redigert 21.Mars.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Det var en flott vinsj @Kallethekid, men det var jo litt av en pris også da Jeg har lurt litt på å sette på el-vinsj på hengeren til Dracoen, og tenkte da på en av disse fra Flak katalogen: Tenkte på den på 3,1 hk til 2999,-. Eget batteri på hengeren er da en selvfølge, alt annet blir bare knot. Tror i tilfelle jeg hadde gått for er av de gule AGM batteriene fra Biltema. Satt inn et slikt i konebilen for noen år siden (dieselbil), og det har vært utrolig friskt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Jeg kjenner ikke disse vinsjene i detalj, men generelt står ofte kvaliteten i relasjon til prisen. Nå selger vi mest til profesjonelle brukere som kanskje har andre krav, men det som ofte skiller vinsjene er materialvalg og presisjon., Vi tok for noen år siden inn en del rimeligere vinsjer, der tannhjul og girkasser viste seg å være laget i et alt for mykt metall og reklamasjonene trillet inn. Det står fortsatt en pall igjen her som vi ikke rakk å selge... Når det er sagt finnes det helt sikkert ok vinsjer til privat bruk som koster mindre en de vi selger. Så lenge du handler fra et norsk firma er det jo bare å reklamere hvis den ikke holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Skal ikke gå inn på hvilke vinsjer som er best kontra pris. Etter å ha gått fra manuell til vinsj på en tidligere henger har jeg aldri vurdert noe annet. Det har vært det første som blir skiftet hvisdet ikke allerede er på plass. Den manuelle vinsjen tar jo knekken på skuldre, armer og rygg i en fei. De vinsjene som jeg har hatt (fra "billig" til dyr) har alle fungert god. Det er jo ikke noe som er ofte i bruk så jeg regner med slitasjen er relativ lav. En ting jeg tror man gjør lurt i er å kjøpe en kraftigere vinsj enn det man først ser for seg. Det andre er å kutte veieren til den lengden man trenger. Vinsjene mister mye moment når vaieren har lagt seg noen ganger rundt trommelen. Vinsjen jobbet mye lettere etter jeg kuttet vaierlengde. Den vekten som blir oppgitt i trekkraft mistenker jeg er "best case". Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Det hjelper ikkje ha den fineste og beste vinsjen når tårnet vinsjen festes i slett ikkje tåler det. Og hva i alle dager er denne besettelsen med vinsj på båthenger Har den originale sveivegreia på min og eineste den brukes til er å sveive lett inn siste 30 cm elns , holde båten fast under transport samt sikre under utsetting. Ja hjulet er oppfunnet og om en kjører hengeren godt utti nesten til bilens bakhjul slik det er tenkt så er ikkje dette noe tema i det heile tatt. Hvorfor i alle dager slite seg helselaus og belaste alskens utstyr til grensa når en kan gjøre det så lett og enkelt Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Cerberus skrev 3 minutter siden: Det hjelper ikkje ha den fineste og beste vinsjen når tårnet vinsjen festes i slett ikkje tåler det. Og hva i alle dager er denne besettelsen med vinsj på båthenger Har den originale sveivegreia på min og eineste den brukes til er å sveive lett inn siste 30 cm elns , holde båten fast under transport samt sikre under utsetting. Ja hjulet er oppfunnet og om en kjører hengeren godt utti nesten til bilens bakhjul slik det er tenkt så er ikkje dette noe tema i det heile tatt. Hvorfor i alle dager slite seg helselaus og belaste alskens utstyr til grensa når en kan gjøre det så lett og enkelt Det er selvsagt viktig å ha en henger som tåler belastningen av båten uansett om du bruker manuell eller elektrisk vinsj. Å kjøre hengeren helt ut er ikke noen dårlig løsning, men det krever at du har en henger med vanntette hjullager og vanntett elektrisk anlegg. Du er også avhengig av å ha en rampe/slipp som går langt ut i sjøen slik at det er mulig å rygge hengeren langt ut og samtidig ikke risikere å kjøre propellen i bunn når båten skal inn på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 ALLE båthengere er beregnet på å kjøres uti. Merk : alle. Tårnet er ikkje beregnet på den belastingen en gedigen elektrisk vinsj kan skape når en båt skal hales metervis oppå land. Det er en baugstøtte. Det er langt større sjangs for propellen tar nedi om hengeren står langt inn på land og båten skal vippes i en voldsom vinkel for å komme oppå hengeren enn den bare glir innpå fra vannet er det ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Vitsen med elektrisk winch er i alle fall klart tilstedet i vårt tilfelle. Men lurer litt på dette med å kjøre ut hengeren i sjøen. Jeg har aldri gjort det, kun felgkanten får berøre vannoverflater, om det er stille sjø. Min hyttenabo praktiserer undervannshengerprinsippet, og lo først av min prippenhet. Det gjør han ikke lenger etter at han måtte skrote hele hengeren. Er det hengere på markedet som tåler dette uten omfattende ferskvannsskylling etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Makan til tullball. At hengeren måtte skrotes var iaåfall av andre grunner enn at den fikk litt vann på seg Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 (redigert) Det var da voldsomt til tempratur og skråsikkerhet i en tråd som omhandler tips til vinsj. Selvfølgelig er ikke ALLE hengere beregnet på å kjøres uti saltvann, jeg tror faktisk de færreste er beregnet for dette. Nyere henger har kobling for hageslange til bremsesystemet slik at man får skylt godt ut av disse, men man kan selvølgelig ikke dyppe en henger i saltvann og sette den bort uten at noe skjer. Bremsesystemet er ikke vanntett, eldre hengere har ikke vantette kontakter og lys, dette må tas av. Pratet med dem som setter ut båter i Solvik marina her i Oslo, de kjører hele hengeren uti, men skifter bremsesystem ofte. Men jeg/vi kan jo ta feil... Redigert 21.Mars.2019 av GVH1979 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Det heter seg at man ikke skal låne bort en båthenger og heller ikke kjøpe en brukt båthenger og årsaken til det er at alt for mange behandler hengeren som om den var laget for et liv i saltvann. Har aldri kjørt hengeren lenger ut enn til gummien på hengeren, spyler alltid umiddelbart med ferskvann, men så har jeg fortsatt hengeren i god behold etter mange år. Og du verden så herlig det er med elvinsj! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cerberus Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Ja nei en gjør nå sjølvsagt som en vil samme hvor underlig det er. Det er fritt fram å slite seg ut til ingen nytte annen for underholdning på båtrampen. Ingenting som har vært i saltvann kan bare settes bort vått det vet da alle. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Slite seg ut? Snakk om å trykke på en knapp og se båten gå ned, eller opp, ikke akkurat noe slit, men betinger at man har en vinsj eller er så fryktelig sterk som ikke alle er, eller har rygg til. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jannmar Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Cerberus skrev for 6 timer siden: ALLE båthengere er beregnet på å kjøres uti. Merk : alle. Min båthenger hadde ikke vanntette lager. Jeg pleide å kjøre den uti. Hjullagrene måtte skiftes, da ikke pga. kjørelengde men fordi saltvann hadde trengt inn i lagrene. Vil ikke akkurat si at denne hengeren var beregnet på å kjøre uti. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Cerberus har her oppskriften på hvordan ødelegge en båthenger kjapt. Makan til skråsikkert tullprat.. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 (redigert) Cerberus skrev for 6 timer siden: ALLE båthengere er beregnet på å kjøres uti. Merk : alle. Tårnet er ikkje beregnet på den belastingen en gedigen elektrisk vinsj kan skape når en båt skal hales metervis oppå land. Det er en baugstøtte. Det er langt større sjangs for propellen tar nedi om hengeren står langt inn på land og båten skal vippes i en voldsom vinkel for å komme oppå hengeren enn den bare glir innpå fra vannet er det ikkje? Jeg vil påstå at de fleste hengere ikke er beregnet på å druknes helt. Vanntette hjullager er vel ganske vanlig, men meg bekjent et det kun noen LED-system som er vanntette. Hvis tårnet på en båthenger ikke tål å sveive opp båten manuelt eller elektrisk bør man reklamere på hengeren, det skal den være designet for. Som andre skriver bør bremsene spyles etter bruk. Uansett hvor god hengeren er vil levetiden forkortes ved gjentatt bruk i saltvann, akkurat som alt annet som brukes i sjøen. For ordens skyld: jeg representerer et hengermerke (Svela) som lager hengere med vanntette hjullager og LED -lykter med tetthetsgrad IP69. Redigert 21.Mars.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Kallethekid skrev for 9 timer siden: Nå selger vi mest til profesjonelle brukere som kanskje har andre krav, men det som ofte skiller vinsjene er materialvalg og presisjon., Vi tok for noen år siden inn en del rimeligere vinsjer, der tannhjul og girkasser viste seg å være laget i et alt for mykt metall og reklamasjonene trillet inn. Skjønner jo at du jobber hos Svela Kalle, og Svelahengerene er jo uten tvil Rolls Roys blant båthengere. Hvis vinsjen du linker til er på samme nivå skjønner jeg at den koster litt. Vinsjen jeg nenvte fra Flak vet jeg er i bruk på et par marinaer, men hvor lenge de varer til proffbruk vet jeg ikke. Men vinsjer av den kvaliteten du nevner her, med geardeler av dårlig stålkvalitet er det jo veldig kjedelig å ende opp med. Cerberus skrev for 8 timer siden: ALLE båthengere er beregnet på å kjøres uti. Merk : alle. Tårnet er ikkje beregnet på den belastingen en gedigen elektrisk vinsj kan skape når en båt skal hales metervis oppå land. Det er en baugstøtte. Jammen litt av en innsikt du har i båthengere Hengeren min har stått lagret et par år hos en kompis mens Dracoprosjektet ble realisert. Der har den tydeligvis blitt utlånt til en eller annen som har fulgt ditt prinsipp for sjøsetting og opptak. Resultat: Reparasjoner for tusenvis av kroner, rustskader, og maaange timers arbeid. Alle fire hjullagersett måtte skiftes. Et lager havarerte på vei hjem da jeg hentet hengeren, med den følgen at det ene dekket ble ødelagt. Dyre dekk på slike totonns hengere... Tre av bremsewirene hadde rustet fast. Bremseskosettene klarte jeg å berge med et nødskrik og en masse innsats, nye kostet 1980,- per hjulsett. Fire lapper bare der altså. Begge baklykter måtte byttes, og all kabel måtte trekkes om og skiftes. Og at tårnet ikke tåler at man vinsjer opp båten er nytt for meg. Hvor har du dette fra? Det er jo hjul eller kjølruller som båten ruller på... Lurer også litt på disse vanntette lagerene det er snakk om. Hvor vanntette er de egentlig? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
John_Kr Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Jeg kjører konsekvens hengeren uti slik at jeg kun ser den første senterrulla i vannflata, da er det enkelt å få båten oppi hengeren ... Hengeren tåler det, men jeg måtte bytte lager etter 10 års bruk med utallige ganger i sjøen. Jeg tenker først og fremst på båten så får hengeren ta støyten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
tkb Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Har Respo 2700 henger til min Yamarin 75. Bakerste dekk såvidt i sjøen, ikke felg. Bakerste vugge er hengslet. Kan ikke fatte at båten tar skade av det? Første del av vinsjing er uansett lett, siste 1/3 som tar på.. Dette er slik forhandler beskrev jobben, og slik har jeg alltid gjort det? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 (redigert) Har man henger for å hjelpe seg med - eller har man henger for at den skal vare så mange år som mulig gjerne 30? . Tydeligvis det siste som rår. Det er flaut å sjå landkrabber holde på i havna og alle vet best Cerberus har her oppskriften på hvordan ødelegge en båthenger kjapt. Slik kan en også sjå på det... Men faktum er at Cerberus har her oppskriften på hvordan utnytte hengerens potensiale for å hjelpe seg mest mulig effektivt med minst mulig belastning og risiko for både mann og båt. Redigert 22.Mars.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Cerberus skrev for 19 timer siden: Tårnet er ikkje beregnet på den belastingen en gedigen elektrisk vinsj kan skape når en båt skal hales metervis oppå land. Det er en baugstøtte. Om man vil bytte ut den manuelle vinsjen som er der fra før med en elektrisk, setter man selvfølgelig på en elektrisk med tilsvarende trekkraft som den manuelle, og ikke en som trekker 10 ganger så mye. Det sier seg i grunnen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.