Bestefar Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Begynn med 200 k. Navid har funnet ut at motstanden bør være høyere enn 70kOhm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.Mars.2019 Del på Facebook Svart 24.Mars.2019 (redigert) Det var en viktig måling , da har du fått bekreftet at du har god jording på propell. I alle fall når den ikke roterer. Min første tanke er da at det lekker + fra en annen kilde ombord. Om du har baug eller hekkthruster ville jeg latt 0V ledningen på instrumentet vært fast koblet til propellen. Så ville jeg forlenget + ledningen. Festet den i thrusterhuset, med thrusterbryteren innkoblet. om du ser utslag på instrumentet har du ihvertfall en feil. Får du ikke utslag prøv og starte denne et tiendeplass sekund og se om du får utslag. Samme gjøres på vinsj, trimplan og eventuelt andre mettaller under båten som kan starte en elektrolytisk. Till slutt ville jeg også megget varmtvannstank tanken. Det som er litt vanskelig med denne er at den kan være fin ved kaldt element, men ikke når det er varmt. Flere her vil da si at du bare får elektrolyse ved likespenning. Dette stemmer ikke helt. Har prøvd med en rustfri og en syrefast spiker i saltoppløsning, riktignok tror jeg det var 5 A men etterhvert var det tæringskader på begge spikrene. Redigert 24.Mars.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Mars.2019 Del på Facebook Svart 24.Mars.2019 Det hvite pulveret er sannsynligvis sinkoksid (Zn2+). @JRK blir litt uren i travet på de siste tre setningene, ellers OK. Elektriske komponenter som kun er innkoblet noen sekunder er som regel ikke synderen. Igjen, har du bunnvann og lensepumpe og/eller nivåbryter ofte synder. Leste om en seiler som mistet roret fordi akslingen tæret av. Det var en ledning som hadde ligget mot en rorowire og gnagd. Til slutt en liten strømlekkasje, som ikke hadde tatt sikringen. Som eksempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 24.Mars.2019 Del på Facebook Svart 24.Mars.2019 victor skrev for 10 timer siden: Har ikke målt kohm. Nå er ikke jeg familiær med ditt multimeter, men på mitt multimeter må jeg skifte det innvendige batteriet når jeg får bildet av det batteriet du har på displayet. Ved f.eks. ohm`ing vil du få uriktige verdier når spenningen på det batteriet er for lavt. Vil tro det samme gjelder for ditt multimeter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.Mars.2019 Del på Facebook Svart 24.Mars.2019 (redigert) Takk for korreksjon/tips Hulda?. Var en gang borti en som hadde en kabelskjøt mellom styringspanelet og baughthrusteren. Her var det også kommet endel sjøvann inn i kjølsvinet. Her var det heldigvis bare sink som var borte, men veldig ubehagelig for eieren da thrusteren av og til levde sitt eget liv. Ellers er jeg jo flau over at jeg ikke observerte at det var brukt et voltmeter og ikke et Ohm meter i går kveld. Får skylde på et par Gin Tonic. Redigert 24.Mars.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
victor Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2019 Måleren ligger igjen i båten, men det kan nok stemme med gammelt batteri. Da kommer jeg tilbake når jeg har byttet det og målt mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.