Jump to content

Er dette symptom på galvanisk (strøm) tæring på propell?


victor

Recommended Posts

Det var en viktig måling , da har du fått bekreftet at du har god jording på propell. I alle fall når den ikke roterer.  Min første tanke er da at det lekker + fra en annen kilde ombord. Om du har baug eller hekkthruster ville jeg latt 0V ledningen på instrumentet vært fast koblet til propellen. Så ville jeg forlenget + ledningen. Festet den i thrusterhuset, med thrusterbryteren innkoblet. om du ser utslag på instrumentet har du ihvertfall en feil. Får du ikke utslag prøv og starte denne et tiendeplass sekund og se om du får utslag. Samme gjøres på vinsj, trimplan og eventuelt andre mettaller under båten som kan starte en elektrolytisk. 

Till slutt ville jeg også megget varmtvannstank tanken. Det som er litt vanskelig med denne er at den kan være fin ved kaldt element, men ikke når det er varmt. Flere her vil da si at du bare får elektrolyse ved likespenning. Dette stemmer ikke helt. Har prøvd med en rustfri og en syrefast spiker i saltoppløsning, riktignok tror jeg det var 5 A men etterhvert var det tæringskader på begge spikrene.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hvite pulveret er sannsynligvis sinkoksid (Zn2+). @JRK blir litt uren i travet på de siste tre setningene, ellers OK. Elektriske komponenter som kun er innkoblet noen sekunder er som regel ikke synderen. Igjen, har du bunnvann og lensepumpe og/eller nivåbryter ofte synder. Leste om en seiler som mistet roret fordi akslingen tæret av. Det var en ledning som hadde ligget mot en rorowire og gnagd. Til slutt en liten strømlekkasje, som ikke hadde tatt sikringen. Som eksempel.

Link to post
Share on other sites

victor skrev for 10 timer siden:

 

Har ikke målt kohm. 

15F6328B-C0D6-4AF2-9B51-3B01F38840ED.jpeg

Nå er ikke jeg familiær med ditt multimeter, men på mitt multimeter må jeg skifte det innvendige batteriet når jeg får bildet av det batteriet du har på displayet. Ved f.eks. ohm`ing vil du få uriktige verdier når spenningen på det batteriet er for lavt. Vil tro det samme gjelder for ditt multimeter.

Link to post
Share on other sites

Takk for korreksjon/tips Hulda?. Var en gang  borti en som hadde en kabelskjøt mellom styringspanelet og baughthrusteren. Her var det også kommet endel sjøvann inn i kjølsvinet. Her var det heldigvis bare sink som var borte, men veldig ubehagelig for eieren da thrusteren av og til levde sitt eget liv.

 

Ellers er jeg jo flau over at jeg ikke observerte at det var brukt et voltmeter og ikke et Ohm meter i går kveld. Får skylde på et par Gin Tonic.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...