Jump to content

Er dette symptom på galvanisk (strøm) tæring på propell?


victor

Recommended Posts

Tidligere , to år siden, opplevde jeg at det så sånn ut. Propellen var helt blankpusset, og zinken ny. Etter 3 dager måtte den opp igjen. Da vår dette belegget allerede kommet.

Jeg lurte på om det var fordi det kunne vær rester sv saltsyre pga dårlig skylling før sjøsetting, eller kan dette også være tegn på strømproblem

890784EA-D114-43C9-8BA1-B5BD5CE8969B.jpeg

FB491D37-ABC4-4257-B5F3-D9DC5B4064FC.jpeg

Redigert av victor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja, alt var nytt og blankt. Det kom et hvitt pulverbelegg på både zink og propell, og propellen var misfarget, sort.

Zinken er ikke så tæret som det kan se ut som, pga det hvite belegget

 

Etter jeg så det, begynte jeg med å koble fra batteriene helt når jeg forlot båten.

Det ble ikke noe værre utover sesongen. Zinken tæret som normalt. Nesten helt oppspist etter sesongen. Har også en på heljærnet, som hadde samme belegg da.

 

Hvordan bør jeg måle / søke hvis det er strøm som er skylden?

Har et startbatteri og et forbruk, med sånn aut. skillerele.

Redigert av victor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke noe landstrømoplegg.

Mulig båtene to og tre plasser bortenfor var tilkoblet. Det husker jeg ikke.

Men nabobåten, heller ikke med landstrøm, har ingen symptomer.

Så da må det vel være noe inni min båt.

 

Hvordan finner man ut av hvor feilen er?

Er det overledning / krypstrøm som gjør dette. Eller har jeg noe galt metall mot metall noe sted?

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke noe jeg tenker over.

Jeg har bare kjøleskap som går på dagstur. Ca 9 timer max.

Så kobler jeg jo fysisk fra batteriene nå.

Så den tæringen som kommer, må jo være mens jeg kjører og på dagsturene?

 

Eller lager metallene spenning av seg selv. Uten batteri koblet til.

Har prøvd å lese litt om dette, og skjønt at forskjellige metaller kan lage trøbbel, men trodde zinken skulle løse det.

Link to post
Share on other sites

Ut fra den begrensede informasjonen du oppgir, er det umulig å komme med noen fasit. Hvis du greier å tære propellanoden så mye i løpet av tre døgn, vil jeg anta at dette ikke er galvanisk-, men elektrolytisk betinget. Landstrøm, dynamo, egne batterier, feil mellom din båt og annet anlegg, etc. Jeg er ikke elekriker.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Helt enig med Hulda.

- Båten er 30 år og propellen har vært fin i alle år. 

- Galvanisk korrosjon oppstår ikke plutselig av seg selv

- Galvanisk korrosjon er ikke så aggresiv, med mindre du f.eks har lagt kobberhud under hele båten..

 

Da må dette skyldes en større endring inne i egen båt og den er elektrolytisk. Det vil si det er en egen spenning som driver denne strømmen.

Samtidig ser ingen ekstra forbruk på batteriet. Da er det sannsynlig at at det er generatoren som leverer denne strømmen. 

 

Jeg ville begyndt med å spørre er det gjort endringer i det elektriske anlegget siste år?

Jeg ville koblet fra strømkabler i følgende rekkefølge til , thrustere, vinsj, lensepumpe, toalettpumpe som har forbindelse til sjøvann og ohmet/megget disse. (Alle elektromotorer sliter børster og dette legger seg som et støv inne i motoren og kan gi overslag inne i disse.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

Jeg kjøpte båten i 14. Det jeg har gjort av strømrelaterte ting som jeg kommer på;

 

bytte til fabrikkoverhalt starter

 

montere zink på heljern med forbindelse opp til der akselen kommer ut. Forbindelsen er patentbånd.

Her var det ikke zink før, men ble anbefalt det. I mine øyne er det lurt, for den zinken (0,5) blir tæret. Holder ca to sesonger.

 

flyttet batterier fra babord til styrbord pga balanse. Det er jo bare to kabler, og vanskelig å gjøre feil?

 

Ellers ikke noe jeg kommer på.

Starteren kan være litt vrien av og til. Det hender det bare sier klikk, men etter et trykk eller to til så starter den med full kraft

Link to post
Share on other sites

Synes jeg ser antydning the små groptæringer på overflaten også, ikke bare i kantene. For 12-13 år siden hadde jeg en helt ny Minor21WR med en svensk handsfree ankervinsj som måtte være permanent tilkoblet 12V.  Når jeg tok opp båten etter første sesong var propellen nesten like blank som da jeg satte ut båten og anoden så også bra ut. Ved opptak etter sesong 2 la jeg merke til groptæringer over hele propellen og etter sesong 3 så det ganske ille ut. Propell hadde fortsatt minimalt med rur og groe.

 

Nå hadde det seg slik at svenskevinsjen fungerte dårlig så før sesong 4 den ble den demontert og med det var ingenting permanent tilkoblet 12V.

 

I sesong 4 kom rur og groe for fullt. Litt ut i juli fikk jeg ikke båten i plan. Propellen var blitt en stor rurklump og akselanoden tæret raskt. Slik var det i 2-3 sesonger til før jeg omsider solgte båten. Men....utviklingen av groptæringer stanset.

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, victor said:

Nei, jeg har ikke noe landstrømoplegg.

Mulig båtene to og tre plasser bortenfor var tilkoblet. Det husker jeg ikke.

Men nabobåten, heller ikke med landstrøm, har ingen symptomer.

Så da må det vel være noe inni min båt.

 

Hvordan finner man ut av hvor feilen er?

Er det overledning / krypstrøm som gjør dette. Eller har jeg noe galt metall mot metall noe sted?

Du lader kanskje batteriene? Evt hva slags utstyr brukes da?

Link to post
Share on other sites

Hej

Detta ser ut på liknande sätt, fast mycket mindre än min propeller gjorde när mitt eget 12 system drev ström genom propellern. Min propeller minskade två tum på diametern under några helger när batterierna var tillkopplade. Mitt problem berodde på att en oisolerad kabelsko på plus sidan kom i kontakt med höljet på batteriladdaren. Mät om du har spänning mellan propeller och batteri minus, skadorna blir där plus går ut. Läs mer om mitt problem här https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/propellern-som-forsvann-exempel-pa-elektrolytisk-korrosion

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den linken din Ove T kunne mange ha nytte av å lese, både de som har problem og andre for å unngå problem. BRA!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Hulda sier: Pluss spenning på propell/aksling gir uante problemer. Måler man spenning mellom batteriminus og propell/aksling, er det fort alvorlige problemer på gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så da setter jeg multimeteret på volt og måler som vanlig regner jeg med. En ledning rett på batteriminus, og den andre forlenget ned på aksel.

 

Lading gjøres med skjøteledning til gammel "ikke smart" lader, 4amp. Dobbelisolert kontakt på den.

 

Takk for råd så langt. Jeg får ikke målt før i morgen tror jeg.

 

Link to post
Share on other sites

victor skrev for 3 timer siden:

Jeg får ikke målt før i morgen tror jeg.

 

Interessant tema som vi alle plages med, mer eller mindre. Med det samme du driver å måler, kan du ohme (helst kohm) mellom plusskabel på batteriet (kabel demontert fra batteriet) og propellakslingen? Likedan mellom minuskabel (kabel demontert fra batteriet) og propellakslingen? Regner med at du har topolet anlegg på motoren. Ideelt bør du måle over 70 kohm etter det jeg har lest meg til. Men det tror jeg er en motstand som er vanskelig å komme over i det miljøet en båtmotor befinner seg i.

Jeg glemte å si at når du måler på plussen skal alle strømbrytere være påslått (ON). Og når du måler på minuskabelen skal de være avslått (OFF).

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt på aksel.

Der var det 0 med tenning av.

.001 med tenning på. Hoppet litt opp på .002.

Ingen forskjell om jeg skrudde på kjøleskap eller andre forbrukere.

 

.001 er vel egentlig lik ingenting?

Eller kan det øke hvis den ligger på vannet.

Dynamo ble jo nevnt. Får ikke målt med motor i gang før den er på vannet.

 

Har ikke målt kohm. Hva bør jeg sette den på da?

2, 20, 200?

15F6328B-C0D6-4AF2-9B51-3B01F38840ED.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fant også flere bilder av det rare hvite belegget fra to år siden. Ser ut som mugg / sopp (hvitmuggost).

Kan det bli sånn av strøm?

Mutteren var helt ren og ubehandlet.

 

(Det var derfor tanken slo meg at det kunne ligget saltsyre steder som ikke var ordentlig skyldt)

8D81B562-B71A-4EDA-92A1-32406F462693.jpeg

C172B03D-A195-454F-9474-BCE19B37B861.jpeg

Redigert av victor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...