Jump to content

Telldus Z Wave, hvordan overvåke om det kommer vann i båten?


mmosberg

Recommended Posts

Planlegger Telldus Z Wave overvåkning i båten. Temperatursensorer, luftfuktighet, styring av og på med fjernstyrte kontakter osv er greit. Men jeg er ogsp veldig interessert i å få alarm i appen på telefonen hvis det kommer vann i båten. Noen som har dette?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Nei men jeg så litt på det i fjor, og kjøpte inn en flottør-bryter på Maritim, så er det vel egentlig bare å lodde denne inn på den rimeligste zwave lysbryteren eller dørsensoren du finner, så denne kortslutter når flottøren slår inn.

 

Fant ikke noe ferdiglaget da jeg så

 

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Om du er komfortabel med Arduino eller RaspberryPi, så er det veldig mulig. I en annen tråd her på Båtplassen  er det kommet veldig mange gode tips fram for å overvåke båten. Kanskje "Home Assistant" er noe for deg også? Om du går i gang med det, så finnes det en masse sensorer å få kjøpt til en billig penge. Med Home assistant og Node Red så kan du selv velge om du vil ha meldinger i app, på Mail eller SMS. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er kjapt og laget til, har gjort det selv på telldus systemet mitt. Kjøpte en flotør på biltema og denne her hos Kjell & company: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernkontroller/nexa-innfelt-sender-med-2-kanaler-p50307

 

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/nivavakter/nivavakt-automatisk-2000041287 

 

Montert i kjølen i båten. Når flotøren løftes får eg øyeblikkelig sms og pushvarsel på tlf, og ny sms og push varsel når flotør går ned igjen. Har og montert kontakt som gir beskjed øyeblikkelig om landstrøm forsvinner, og det samme når det kommer tilbake. Laget til fjernstarter av dieselvarmer via telldus og? kjempe system å ha?

received_2050994508303322.jpeg

Screenshot_20190324-213337_Messages.jpg

Redigert av meide (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
mmosberg skrev for 1 time siden:

Jeg fant etterhvert denne Fibaro Flood sensor. Den måler også temperatur. Fungerer 100% med Telldus TellStick.

 

(Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke oppdaterte tråden da jeg anskaffet den)

 

Eg lenka jo til den Flood sensoren i tråden her same dag som du starta tråden, men bra du fann den til slutt. ;)

 

Fordelen med Smart Boat One sin er at den viser nøyaktig vannstand i cm, mens Fibaro sin berre informerer om det er vatn der den ligg eller ikkje (ofte brukt under oppvaskmaskin/vask etc). Men det er jo ofte godt nok - legg sensoren på det lågaste punktet du ikkje vil ha vatn, då må du uansett besøke båten og gjere noko. Ser det er litt trådar rundt om dersom du googlar "z-wave water level", så det er nok moglegheitar.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, mmosberg said:

Jeg fant etterhvert denne Fibaro Flood sensor. Den måler også temperatur. Fungerer 100% med Telldus TellStick.

 

(Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke oppdaterte tråden da jeg anskaffet den)


Ser denne kan settes opp til å varsle «på egenhånd». Hvis man kobler den opp mot Tellstick, slipper man alle de greiene da? Tenker på alarm ved helling over 15grader og lignende.

Link to post
Share on other sites

https://www.netonnet.no/art/smarte-hjem/velg-etter-system-produsent/telldus/sensative-strips-drip-leakage-sensor/1008618.12901/?gclid=Cj0KCQiA48j9BRC-ARIsAMQu3WSQuoj2sBZB70z8q6EgC3agarolhOh30-QYWX2Wsa-iPFy0VHxMR-gaAlBEEALw_wcB    Jeg har denne på Telldus. Er ikke fornøyd for etter at den en gang ble våt ( og varslet som den skulle da), så har den tilsynelatende aldri tørket helt opp (men svampete som sensor ligger er helt tørre) og  fuktighetsnivå ligger å vandrer rundt alarmkriteriet= Falske alarmer og høy puls. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...