Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

  Ugleseth skrev On 25.3.2019 at 14.48:

Nå la hurtigruta seg i havn I påvente av bedre vær.

Vis hele sitatet  

Nå er Hurtigruta et langt mindre skip enn Viking Sky. Mener du vi skal legge ned transport langs kysten?

Og få 100000 flere trailere på veien?

 

  tobixen skrev On 25.3.2019 at 15.40:

Titanic skulle aldri lagt ut på seilas med utilstrekkelig kapasitet på livbåtene.

Vis hele sitatet  

Titanic hadde ikke noe regelverk å forholde seg til. Utstyr var opp til rederen. Og ja, vi lærte mye fra Titanic.

Vi fikk SOLAS. SOLAS -14 var et direkte resultat av Titanic katastrofen. Den trakk opp regler for hvordan sikkerheten på skip skulle være.

Link to post
  Mulligan skrev On 25.3.2019 at 16.23:

Titanic hadde ikke noe regelverk å forholde seg til. Utstyr var opp til rederen. Og ja, vi lærte mye fra Titanic.

Vi fikk SOLAS. SOLAS -14 var et direkte resultat av Titanic katastrofen. Den trakk opp regler for hvordan sikkerheten på skip skulle være.

Vis hele sitatet  

 

Så sant som det er sagt. Og ulykker i den moderne tid som Estonia, Herald of free Enterprise etc. har også vært med på å løfte nivået ytterligere som innføringen av ISM koden osv. Det er utrolig sikkert å seile med et moderne passasjerskip i internasjonal fart (som dette skipet) i dag.

Link to post
  lurvetass skrev On 25.3.2019 at 16.32:

Hadde det vært mulig å sett ut livbåter i de sjøene dersom helikopter ikke hadde vært mulig?

Eller hadde de knust mot skutesiden?

Vis hele sitatet  

 

Livbåter hadde ikke vært et alternativ her. Det hadde vært langt bedre at skipet hadde blitt stående hardt på grunn inne fjæra i fred og ro mens man kunne evakuert uten problemer med slingring, posisjonsendringer etc.

 

Hele området her inne som det var i ferd mot har en maxdybde på 15-20 meter så skipet med sin høyde på 35-40 meter fra skutebunn til toppdekk kunne ikke synke. Bare bli stående godt på grunn.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
  Lazyjack skrev On 25.3.2019 at 16.37:

NEI på det første og JA på det andre!
Og hvor skulle de gått med disse livbåtene?

Vis hele sitatet  

 

Var akkurat det jeg satt å tenkte på. I høy sjø og mye vind er altså ikke livbåt mulig? 

Godt de var innenfor helikopter rekkevidde. 

 

Er det noen annen mulighet for å evakuere?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  Chiefengineer skrev On 25.3.2019 at 16.38:

 

Livbåter hadde ikke vært et alternativ her. Det hadde vært langt bedre at skipet hadde blitt stående hardt på grunn inne fjæra i fred og ro mens man kunne evakuert uten problemer med slingring, posisjonsendringer etc.

Vis hele sitatet  

Strandsetting, frivillig eller ufrivillig,  ville vært et sjansespill. Det kunne like gjerne endt opp som Costa Concordia.

Link to post
  Chiefengineer skrev On 25.3.2019 at 16.11:

 

Hva med seilasen til "Hagland Captain" med sitt enkeltmotorsanlegg og tonnasje på 3000 tonn jfr. cruiseskipet med sine 50 000 brt? Mener du de skulle seilt i dette været?

 

Minner om at mannskapet på denne skuta forlot skuta i sin helhet og kastet seg på sjøen. Men "Hagland Captain"  flyter i sitt beste velgående i dag og fikk ankerfeste i tide akkurat som "Viking Sky" til tross for maskinhavariet.

 

Og at det var en rekke andre langt mindre skip i området og som seilte over Hustadvika samtidig som Viking Sky og Hagland Captain. Bl.a. en fiskebåt på 39,9 meter. Burde den seilt?

Vis hele sitatet  

Ingen av disse hadde 1000 pensjonister ombord.

Selvfølgelig burde de ventet på vær slik hurtigruta gjorde, nettopp pga. lasten.

Å legge ut i full storm på Hustadvika så nær land er helt unødvendig med slik last. Det er under slike forhold "shit happens" Det har vi sett gang på gang.

 

 

Link to post
  Lazyjack skrev On 25.3.2019 at 16.42:

Strandsetting, frivillig eller ufrivillig,  ville vært et sjansespill. Det kunne like gjerne endt opp som Costa Concordia.

Vis hele sitatet  

 

Nei det kunne det ikke. Vi snakker om helt andre dybder der Concordia ble forsøkt strandsatt. Den kunne ha veldig gjerne ha synket og forsvunnet fra havoverflaten. Sjekk sjøkartet for området så vil du se det.

 

Link to post

I min bransje driver vi med noe som heter Operational Risk Management. Kort fortalt går det ut på å plotte sannsynlighet mot konsekvens, for å få hjelp til å systematisere vurderingen av operativ risiko.

I sin enkleste form; er konsekvensen alvorlig nok, selv om sannsynligheten er veldig liten, hender det at det er fornuftig å la være å utføre oppdraget.

 

Link to post

  Lazyjack skrev On 25.3.2019 at 16.48:

Din mening....

Vis hele sitatet  

 

Jada helt åpenbart men den er begrunnet i følgende:

 

Sky hadde drift i klar retning mot området rundt "Brygga" inne i Hustadbukta. Om du sjekker sjøkartet vil du se at dybdeforholdene inne på Hustadbukta ikke gir rom for noen total skipskatastrofe a'la titanic for en skip av Viking Sky's størrelse. Det ville grunnstøtt og blitt stående på grunn inne i bukta uten særlig større dypgående enn normaldypgang selv ved hull i skroget der man kunne evakuert i ro og mak med helikopter, evt. livbåter på lesida.

 

 

Link to post
  Seilersnobben skrev On 25.3.2019 at 16.53:

I min bransje driver vi med noe som heter Operational Risk Management. Kort fortalt går det ut på å plotte sannsynlighet mot konsekvens, for å få hjelp til å systematisere vurderingen av operativ risiko.

I sin enkleste form; er konsekvensen alvorlig nok, selv om sannsynligheten er veldig liten, hender det at det er fornuftig å la være å utføre oppdraget.

 

Vis hele sitatet  

 

Kontinuerlige vurderinger er en av hovedessensene i yrket til en sjøkaptein. I dette tilfellet hadde han to statsloser med seg i vurderingen. Men det mest interessante er hvorfor doble uavhengige systemer har sviktet.

 

Selv i luftfarten vil man slite om begge motorene stanser på en 737 uavhengig av om været er perfekt eller dårlig.

Link to post
  Seilersnobben skrev On 25.3.2019 at 16.53:

I min bransje driver vi med noe som heter Operational Risk Management. Kort fortalt går det ut på å plotte sannsynlighet mot konsekvens, for å få hjelp til å systematisere vurderingen av operativ risiko.

I sin enkleste form; er konsekvensen alvorlig nok, selv om sannsynligheten er veldig liten, hender det at det er fornuftig å la være å utføre oppdraget.

 

Vis hele sitatet  

CRM kan redusere risikoen ytterligere hvis man skal utføre et oppdrag som krever stor oppmerksomhet .

Link to post
  Chiefengineer skrev On 25.3.2019 at 16.46:

 

Nei det kunne det ikke. Vi snakker om helt andre dybder der Concordia ble forsøkt strandsatt. Den kunne ha veldig gjerne ha synket og forsvunnet fra havoverflaten. Sjekk sjøkartet for området så vil du se det.

Vis hele sitatet  

 

Concordia gikk vel også på i ca 16 knop og fikk revet opp en massiv flenge i skroget  - har lest mellom 50 og 70 meter  - da forsvinner stabiliteten fort. 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser det er en diskusjon over om hvorvidt det er forsvarlig å gå med en båt på 50.000 tonn i de værforholdene som var.

 

En faktor som jeg ikke ser nevnt i den sammenheng, det er jo at det kan se ut som om slepebåten Vivax på 500 tonn var ute i akkurat det samme været, og på de samme stedene, og bisto i løpet av det aller meste av redningsaksjonen, til sammen ca 30 timer. Hvis jeg nå har regnet rett så skulle vel størrelsen på denne slepebåten være ca 1% av størrelsen på cruiseskipet.

 

Hvis det medfører riktighet at båten er på 500 tonn og at det samme mannskapet på 4 mann (!?) bisto i 30 timer sammenhengende, så må vel det kunne sies å være en rimelig bra innsats? 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awlb85/kapteinen-paa-slepebaaten-vivax-vi-hadde-ikke-gjort-det-om-vi-ikke-var-helt-noedt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

 

https://ostensjo.no/fleet/vivax/

 

  

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
  Chiefengineer skrev On 25.3.2019 at 16.54:

 blitt stående på grunn inne i bukta uten særlig større dypgående enn normaldypgang selv ved hull i skroget der man kunne evakuert i ro og mak med helikopter, evt. livbåter på lesida.

 

 

Vis hele sitatet  

 

Sette oldinger i livbåter på sjøen inne på grunnene..? Nå spøker du..?

 

Og en landsetting er alltid risiko "sport."..ingen garanti på hvordan vraket vil oppføre seg med den grove sjøen, når den hugger i steinene...

Link to post
  Seilersnobben skrev On 25.3.2019 at 16.53:

I min bransje driver vi med noe som heter Operational Risk Management. Kort fortalt går det ut på å plotte sannsynlighet mot konsekvens, for å få hjelp til å systematisere vurderingen av operativ risiko.

 

Vis hele sitatet  

Det var noen som regnet på det, da det var snakk om  blackout  på gasstanker og nødvendigheten av  taubåt i Brevikstrømmen.

svaret var 1: tusen år og vi fikk 3 på en mnd. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Når det gjelder båter på 50.000 tonn to der omkring som går i utenriksfart, eller mellom kontinentene, er det virkelig slik at de returnerer til havn alle de gangene det blåser stiv kuling til liten storm? Medfører dette riktighet? Eller er det slik at stiv kuling til storm er noe som forekommer "nå og da", uten at man returnerer til havn av den grunn?

 

Dette er jo ellers ikke en påstand, men et spørsmål.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...