Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

bellen skrev 26 minutter siden:

Viking Sky er et mye større skip enn hurtigruten og er dermed mye roligere i sjøen. Viking Sky har også stabiliseringsfinner (som også hurtigruten har) som medfører at skipet mest sansynlig nesten ikke gav noen som helst bevegelse over Hustadvika. Problemet med løse møbler skjedde først da skipet mistet fremdriften, noe som da gjør at effekten av stabiliseringsvingene opphører, på grunn av at skipet må ha fart igjennom vannet før dei har virkning. 

 

Tviler ikke på det. Men det hadde vært ineressant å se ROS-analysen. Har de overhodet ikke vurdert muligheten for at skipet kunne miste fremdriften i grov sjø?

Link to post
Share on other sites

Stabilisatorer har jo skapt fuckup for skip i trøbbel før... 

Da hurtigruta tok fyr utenfor Ålesund for noen år siden, så var det jo det at stabilisatorene sto ute da de ble buksert til kai, som holdt på å senke skipet, siden de ble revet av... 

 

Bra med gode hjelpesystemer, men det er under krise de bør fungere.

 

Nå er vel litt over 100 evakuert.. 3 alvorlig skadd. Om 3% blir alvorlig skadd under evakuering, så kan det bli over 30 alvorlig skadd om alle skal løftes av. 

 

Det er ikke dagen for å kjøre av veien på nordmøre... 

 

ref Brigg din siste kommentar: 

det er vel regelverk for det meste... men man regner vel sannsynligheten for liten for at dette skjer 1:xxxxxxxx. 

 

Blir vel gjennomgang av regler etc... veritas har sikkert stemplet og godkjent. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut som kursen er lagt sørover. Hvis skipet har nok motorkraft til å komme seg i sikkerhet for egen maskin syns jeg det virker skummelt å evakuere passasjerene. Stor fare for alvorlige skader under evakuering. Men det er bare en følelse jeg har. Jeg mangler kompetanse til å si noe sikkert.

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Eureka said:

Stabilisatorer har jo skapt fuckup for skip i trøbbel før... 

Da hurtigruta tok fyr utenfor Ålesund for noen år siden, så var det jo det at stabilisatorene sto ute da de ble buksert til kai, som holdt på å senke skipet, siden de ble revet av... 

 

Bra med gode hjelpesystemer, men det er under krise de bør fungere.

 

Nå er vel litt over 100 evakuert.. 3 alvorlig skadd. Om 3% blir alvorlig skadd under evakuering, så kan det bli over 30 alvorlig skadd om alle skal løftes av. 

 

Det er ikke dagen for å kjøre av veien på nordmøre... 

 

ref Brigg din siste kommentar: 

det er vel regelverk for det meste... men man regner vel sannsynligheten for liten for at dette skjer 1:xxxxxxxx. 

 

Blir vel gjennomgang av regler etc... veritas har sikkert stemplet og godkjent. 

Ang regelverk kommer det nok til å bli litt støy her fordi skipet var DNV klasset srtp (safe return to port)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bigmac said:

Noen som vet hva frakteskipet frakter? Hvor mye drivstoff/olje er det i en sånn en?

den skulle til Skogn med tømmer og har fått forsyvning/mista lasten! den ligger for anker. Kaptein uttalte at de hadde kontroll og at evakuering ikke var nødvendig, men nå har manskap begyndt å hoppe i sjøen! synes det var litt for mye kreninging på den til at det kunne være behagelig å være ombord!

Link to post
Share on other sites

Mye info og tidmessig forvirrende innslag i nyhetskanalene, men iflg. losoldermannen brukes nå motorkraften på VikingSky til å få opp ankrene som ligger ute, og at planen er å halte seg inn i smulere farvann med den ene motoren når ankrene er oppe slik at man får en sleper ombord. I mellomtiden pågår og fortsetter nok helikopterevakueringen siden situajonen fortsatt er kritisk/uavklart.

 

Vi får krysse fingrene for at dette går bra.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg legger merke til er den heller labre forståelsen journalistene utviser i rapporteringen. I tilfellet Hagland Captain klarer Ingvild Bryn i NRK å formulere det slik at man er i tvil om hvor mange som har hoppet i sjøen for heliheis og status. Håpløst. 4 har hoppet for sikrest evakuering og er plukket opp. 5 er igjen ombord etter kapteinens vurdering for å evt. sikre/berge båt når forholdene tillater det. Foreløpig ligger "Captain" for anker men er nær grunner. Vi kan anta at denne situasjonen foreløpig er "stabil", og at det er beredskap om situajonen forverres.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 3 timer siden:

 

Nå er vel litt over 100 evakuert.. 3 alvorlig skadd. Om 3% blir alvorlig skadd under evakuering, så kan det bli over 30 alvorlig skadd om alle skal løftes av. 

Nå trekker du forhastede konklusjoner. De ble skadet ombord i kaoset som oppstod når de mistet effekt av stabilisatorer.

 

Vet ikke om du har sett klipp fra ombord, men det var jo en helt absurd krenging, der både sofaer, stoler og bord kom seilende. Ikke greit å komme i klem mellom et bord, en sofa, et par stoler og en vegg... Var også mye vann på gulvet på et av klippene, så det har sikkert fått et eller flere vindu også.

 

Helt vanvittig at dette det ut til å gå bra. Stort nærmere fjæresteinene kunne de ikke ha kommet. Tenk på det stresset de har opplevd i maskinrommet. Da er det godt de ikke får panikk eller gir opp...

Link to post
Share on other sites

Jo, har sett klippene. Da har jeg nok oppfattet feil når jeg fikk inntrykk av at det på et tidspunkt ble sagt " de ble skadet ifbm evakueringen". 

 

Bevegelsene ombord sannsynliggjør mang en skade. På den ene videoen, hvor det eneste som sto stille var flygelet, er det bare dumskap som gjør at personene sitter i stolene sine og ser inventaret " flyte "

rundt. Det kan fort bli skader av slikt. 

 

Tipper/ håper ansatte på de nyrestaurerte hurtigruteskipene går og kjenner på inventaret i kveld... håper de gjør det, for der er det mye løst tjafs. 

 

Ser på AIS at de stikker ut i havet, i stedet for å gå inn ved Bud, mot Molde. Men det er vel ikke sikkert Molde havn har plass til dem. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På marine trafikk ser det ut som det er Ocean Response som sleper. En ordinær slepebåt (Nautneset) støtter bak, samt et supplyskip (Normand  Ranger) i standby akter. Slik jeg forstod det er/var det et opphold i evakueringen inntil de får/fikk snudd skipet. Deretter blir det ny vurdering om evakuering og slep mot Molde.

Det er imponerende ressurser tilgjengelig mye pga oljeindustrien.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...