Jump to content

Årø 28, 1979. Tips og triks om foliering, stoffing og puss/lakk av teak + andre erfaringer ønskes.


Elvarda

Recommended Posts

Hei

Førstegangskjøper av båt, og anskaffet meg ei Årø 28, 79-modell. Fikk den rimelig og skal nå legge litt penger i å gjøre den fin. Vil likevel ikke betale for mye, selvfølgelig, så alle gode råd om hvor jeg får rimelig utstyr og produkter tas i mot med glede. 

 

Jeg skal foliere stripen på båten i en marineblå farge, har søkt litt rundt på forumet og funnet litt, men forstår at det skjer mye nytt der. Så om noen har oppdatert info og gode folierings tips, så setter jeg pris på det. 

IMG_20190323_133809.jpg.c62cf6a4c69034dd6e063ae4f06b22d0.jpg

 

Stoffingen vil jeg også ha marineblå, hvilken stoffing bør jeg velge til denne båten? 

 

IMG_20190323_133753.jpg.428196b94309dc7974a6f3a8f562bcbe.jpg

 

Innvendig blir det full puss av treverk, hovedsaklig teak. Tar veldig gjerne i mot tips om hvordan jeg bør behandle treverket etter nedpuss, og hvilken lakk jeg bør velge. Forrige eier har brukt Clipper 1 og 2, bør jeg fortsette med samme lakk? 

 

IMG_20190323_133431.jpg.ca32a1f6c6f1d368b83fd0cb7e80b44b.jpg

 

Til slutt må jeg vaske og rense kalesje og putetrekk, all kunnskap tas i mot med glede. 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, har troa selv. Kjøpte den usett og uprøvd, men etter å ha sett den så var jeg positivt overrasket. 

 

Går for Seajet 033 selvpolerende og Clipper 1 og 2, om ingen her inne fraråder meg eller har bedre forslag?? nå er teak og heltre lakkert i litt forskjellige fargetoner, vil ha dem i samme fargetone.

 

Har lyst til å legge teak gulv også, men lurer på om jeg nøyer meg med teppene som var. Nokså nye. 

 

IMG_20190323_135236.jpg.9c0b631fc59ef5d9bbe57ce3b25719d6.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du skal foliere, så lønner det seg å kjøpe folie av kvalitet. Eks 3M-1080 eller Avery Denisson SW900. Folien falmer ikke i solen, og kan lett formes, også uten varme. Billigfolie blir en slosskamp. Tokomponent maling vil nok være mye billigere. Går den brune stripen også innover dekket? Eller bare over kanten? Ser forøvrig at båten er off-white på farge. Mulig det vil passe bedre med en varmere farge enn blå. Kanskje en gråtone?

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd, Ttor. Har kun hatt fokus på at det skal være marineblått, men en gråfarge kan også være fint. Må se nærmere på det. Har lys besj kalesje, og putene har marineblått (litt hvitt) trekk. 

 

Greit for en amatør å foliere selv, eller bør man ha fagfolk? Noen gode instruksjonsvideoer? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...