Jump to content

Båtmessa på Lillestrøm


BØstrøm

Recommended Posts

Så var det båtmesse igjen, og den er vel straks ferdig. Nå er vel ikke jeg hverken gjennomsnitts båtbruker, eller båtkjøper, så hvorfor drar jeg hele familien dit. Ungene, som begynner å bli store, raste rundt, og samlet seg solid med lørdagsgodt( var der igår) 

 

Selv brukte jeg 15 minutter på 95% av utstillingen. Glassfiberbåter med store bensinmotorer. 

 

Ellers så fant jeg doen på Farcos stand interessant, og kikket litt på en av tre seilbåter, en trimaran fra Danmark.

 

Noen av utstillerene var i overkant pågående, med for meg helt uinteressante ting, men det var ett lite mindretall. 

 

For mange utstillere virket det som om tiden ble for lang, og de opplevdes som med ryggen til, eller i pausemodus, mens de spiste, eller snakket seg imellom litt i bakgrunn av egen utstilling..

 

Neste gang vil jeg dra alene, og jobbe meg igjennom messa systematisk, med god tid. Gjerne før Lørdagen. Det er jo egentlig flott at de viser ansikt, og gjør seg tilgjengelige som personer.

Link to post
Share on other sites

Jeg var der i noen timer. Koste meg med å se på båter og utstyr, men jeg brukte ikke en krone.

 

Hvorfor arrangeres egentlig storbåtmessa konsekvent på samme tid? Det må da være mere gunstig for begge messene å velge forskjellige helger. Ikke at det er interessant for meg å være på storbåtmessa uansett.

Link to post
Share on other sites

Var der i dag og det har jo virkelig tapt seg siste årene. Er jo i og for seg gøy med litt dingser og demonstrasjoner av produkter men er jo ikke veldig mye lenger. Mange båter og merker glimrer med sitt fravær. Underholdning til barna var under middels trist. 

 

Greit nok men om jeg hadde betalt for å få barna inn så hadde jeg blitt skikkelig misfornøyd. Er ikke verdt inngangspengene... 

 

Obs; er det noen som vil ha billetter i morgen har jeg to til overs. Send PM med epost!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 15 minutter siden:

Det finnes egentlig kun en båtmesse i Europa som er bra. Det er Boot i Düsseldorf.

Den er verdt et skikkelig besøk 

 

 

Düsseldorf er selvsagt noe helt annet, spesielt for oss som er godt over gjennomsnittet opptatt av båt. Jeg vil vel tross det mene at for de fleste norske båtkjøpere blir det ikke at alternativ å dra ned dit, da er jo en av de norske messene et bra alternativ. Spesielt om man vil handle noe utstyr til messepris som kan være litt styr å få med på flyet hjem. 

Link to post
Share on other sites

Sjøen for Alle er blitt en litt uformerlig, søkende messe hvor det er litt av alt men mye av ingenting. Skal en ha skjærgårdsjeeep, rib eller daycruiser er det nok interessant. For oss seilinteresserte var det meget tynt.

 

Selv utstyrsleverandørene stiller meget tynt og jeg fikk ikke kjøpt en ting jeg var ute etter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var der på torsdag, for første gang siden det første året de hadde den på Lillestrøm. (og det begynner å bli lenge siden) Det er en dyr fornøyelse med bommene gjennom Oslo, betalt parkering og inngangsbillett, men veteranbåtstanden lokket veldig.

Det var også veteranbåtene som reddet turen. Jeg fikk til og med kjøpt seks kopier av originale Selco-merker til båtene mine, så dagen var vellykket.

Vi spiste på et slags improvisert gatekjøkken inne i hallen med en gang vi kom. Sushi og rekesmørbrød. Trivelig mann bak disken. Godt, ikke gratis...

Når vi senere ville spise middag på den store kafeen i andre etasje, viste det seg at den stengte klokken fire! (messen var oppe til åtte).

Gikk tidlig og spiste på hjemveien.

Av interessante ting fikk vi se racerbåten til Marit Strømøy, elektriske motorer til å montere under båten (pods) fra Tønsberg og den nye SUV’en til Lamborghini. Ellers ser det ut til at planende båter enten det er Rib, skjærgårdsjeeper eller daycruisere er det eneste saliggjørende. I alle størrelser. Helst store. Også kjempestore. Og designet er til forveksling nesten likt hos alle. Nytt for meg, var at så og si alle daycruisere hadde påhenger. Det har kanskje sammenheng med at motorservice er dyrere enn forbruk? Mye kinkig service på innenbords. Ellers var det en markant forskjell fra sist jeg var der. Det var ingen større seilbåter og ingen motorbåter over 39 eller 40 fot. Jeg har forstått at de prioriteres på andre messer, men nå blir hovedinntrykket av messen, som sagt, masse like planende båter.

Når det gjaldt utstyr, hadde BestMarin en stor god stand. Jeg prøvde å få et godt tilbud på en ny radio av en av de andre (der jeg hadde kjøpt den jeg har) men det var ikke mulig. Vi kjøpte en rimelig 12v smart tv og håper det var et godt kjøp.

Et tips til utstillere er å merke bedre hvem man er. Mange reklameplakater, men ikke så tydelig hvem som sto for standen. Vi prøvde å finne et kart på mobilen, men fant ingen på hjemmesidene. Ga opp å lete mer.

Var forøvrig innom «Båtens Verden» da jeg mente å ha lest her at det kanskje var mulig å få kjøpt en Båtplassenvimpel, men vedkommende hadde ikke hørt om båtplassen.

Alt i alt et greit besøk, men skuffet over få tilbud. Jeg så i etterkant at Maritim hadde stand, men så den ikke. Ikke så jeg visste at det var dem iallfall.

Blir nok noen år til neste besøk.

Link to post
Share on other sites

Paxo, bare en komentar  Påhengere er nok det som folk flest kjøper nytt på daycruisere og weekendere nå.  De fleste båter i Norge brukes så lite at det ekstra forbruket egentlig ikke utgjør så mye. Nye 4t påhengere er veldig bra og økonomisk på sikt.  For hver tråd jeg leser her med tette kjølere turbohavari styresylyndre som streiker og hekkagregatsom må overhales får jeg mer og mer lyst på påhenger på neste båt også! Så klart et sjæringspungt over 28-30fot og litt avhengi av båttype, men påhenger er på full fart ja..

 

Selv har jeg ikke vært på annet enn en lokal båtmesse utenfor Trondheim, blir for mye styr å komme seg sørover..  Men har vært på bilmesse i Frankfurt, og alle norske messer blir jo amatørgreier i forhold til det Tyskerne gjør!  Vi oppe i forblåste Norge er jo kansje ikke det helt store satsningsområdet for alt og alle heller.. F.eks hvor mange store seilbåter selges iåret her i norge?  er vel en kost nytte her som ikke blir helt rett. Nedover i Europa bor det jo flere folk i en middels stor by enn det gjør i hele norge..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 23 timer siden:

Hvorfor arrangeres egentlig storbåtmessa konsekvent på samme tid? Det må da være mere gunstig for begge messene å velge forskjellige helger.

 

Storbåtmessa arrangeres fra lørdag 16. Mars til søndag 24 mars - altså over en uke med 2 helger. Er jo naturlig å ha det på samme tid, og folk som er på jakt etter båt kan fint rekke begge deler, enten hver sin helg, eller samme dag/helg.

 

Jeg fikk ikke dratt på messa på Lillestrøm i år, men fraværet av mange merker med større bøter gjør det egentlig ikke så interessant lenger. Jeg skal ikke ha ny båt, men er interessert i å titte på båter - og da de fra rundt 30 fot og oppover. 1 million ribber, jeeper og daycruisere er ikke så interessant for meg. 

 

Sjøen for alle er nok en messe om er på vei ut for produsenter med litt større båter. Koster alt for mye å være der i 4-5 dager. Båter i sjøen derimot er nok et bedre konsept for de større båtene. 

 

Kk

Link to post
Share on other sites

På lørdag var jeg på messa sammen med @Skate og @VegJoh. For min del er det alt for mye fokus på rib, joller og dagsturbåter. Utover båtutstyr var det Viknes og Skilsø sine stands som var interessant for oss. Båter mellom 30 og 40 fot altså. Men som Kallethekid skriver her, så har jeg jo god forståelse for at det blir for kostbart å frakte og stille ut slike båter for de fleste. Dessuten er vel de fleste norske produsenter av båter i denne kategorien konk... Den Fairline Targaen som var utstilt (48 fot?) blir i overkant for at vi en gang hadde lyst på, så den var vi ikke oppi en gang (delvis pga. lang kø for å komme ombord). 

 

Ellers slo jeg til på en personlig nødpeilesender, det har stått på ønskelista ganske lenge. Den ble kjøpt på standen til Seatronic. Fikk prutet noen hundrlapper på grunn av slurvete prising, så da kom den på tre lapper pluss registrering og årlig abonnement. Ved siden av flytedress anser jeg den som den største sikkerheten når jeg er ute på sjøen alene på høsten og fisker hummer. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 18 minutter siden:

Viknes Targa og Fairline stilte ut båter opp til 40 fot.

 

Dette er jo merker som ikke har forhandlere med utstilling i Oslo-området. 

 

Når du ser hvilke merker som glimrer med sitt fravær - siden de har permanent utstillingslokale en drøy halvtime fra Lillestrøm - så mangler det mye i dette segmentet på sjøen for alle. F.eks Marex, Saga, Nimbus, Bavaria, Windy m.fl

 

65EFFDBD-45AC-4A72-9AF3-6BAE67C6A4F5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg var skuffa i år, sto 10min på mercury standen før jeg fikk hjelp av en selger som kunne mindre om 300 pro xs/300r/400r enn det jeg kunne, ikke tok han meg seriøst nok til og gi ett pris tilbud eller fortelle om leveringstid. På 3 forsøk på standen der, for og faktisk kjøpe en ny mercury 300/400, så fikk jeg vite at det var opp til 6mnd leveringstid og at mercury Norge var 60-70 motorer i underskudd i forhold til det de hadde solgt 

 

Så gikk jeg ned til yamaha standen og titta litt på yamaha 425, men der fikk jeg beskjed om at båttypen min, ikke kvalifiserte til bruk av en sånn 425, så de ville ikke gi meg pris engang

 

Også var jeg på lowrance standen, når jeg spurte om pristilbud på hds12 live, så dro han kar'n meg med mellom flere haller og opp til en annen stand, men der var det ikke folk og etter flere telefoner og mye venting, så kom det en kar med skikkelig peiling, men pristilbud kunne han ikke gi meg der og da. Etter noen dager, kom det ett "messetilbud" som var endel tusenlapper høyere enn det tilbudet jeg fikk av en lokal sjappe. 

 

Det mest positive jeg kan si om årets båtmesse, er at jeg kom ut med flere kroner i lomma enn når jeg kom inn, fikk jaggu solgt en av båtene mine når jeg var der. (Til en kar, som også var skuffa over messa og kundeservice'n han fikk på de standene han ville kjøpe båt)

 

Messa har blitt en skygge av seg selv og det var det siste året jeg reiste dit, for å handle. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes også at messen var skuffende. Vandret rundt i seks timer uten å se så mye spennende. Jeg er fornøyd med båten jeg har og vår først og fremst ute etter gode kjøp av småutstyr og pleiemidler.  Tidligere var det gjerne en eller to "skrotnisser" der. men ikke nå.  Prøvde å få tak i TC Nano, Høvelig og fenderklyper til rekka og endel andre småting . Ingen ting fantes på messa av det jeg skulle se på, Faktisk var det bedre å oppsøke Maritim, Sesea og Seatronic butikker.Her var det rabatter og hente. Fikk med meg et lite foredrag, det var bra, og morro å se på veteranbåtavdelingen.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 7 timer siden:

Høres ikke ut som om vi som bor nord for Sinsen ikke går glipp av så mye da..    Hvilken båt har du da Eika?  du kjøpte ikke motor?

 

Dere gikk ikke glipp av mye. 

 

Jeg får klare med meg de motorene jeg har, ett år til. Jeg har ett par twister 24, 3c offshore båter 

20180816_194428.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...