Jump to content

Rustne muttere og kjølbolter, Compis 28

Mawir

Recommended Posts

Jeg fersk seilbåteier (en Compis 28 fra 1979), og er bekymret over at kjølbolter og muttere er godt rustne. Er det noen her inne som har forslag til hvordan jeg kan skifte disse? Jeg vil helst unngå å løsne hele kjølen, da jeg frykter at dette kan bli en kostbar affære. Kan en mulighet være å sette inn ytterligere kjølbolter som et tillegg til de som allerede er der?

Her er litt info om båten: https://sailboatdata.com/sailboat/compis-28

20190327_181602.jpg

20190327_181613.jpg

20190327_181633.jpg

20170730_115928.jpg

20170730_115924.jpg

Hvordan ser det ut på undersiden av båten? Jeg reagerte litt på avstanden mellom boltene sideveis, kan det være at disse er festet utenfor kjølen, dvs gjennomgående? I så fall burde de være en smal sak å skifte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
seilfred skrev 10 minutter siden:

Ikke fordi jeg vet helt hva GRP er, er det en type plast?? Kanskje en ledetråd?

GRP er glassfiberarmert polyester. Dvs det de fleste plastbåter er laget av. Tolker dette dithen at disse boltene kun går gjennom skroget, så de burde være enkle å bytte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei og takk for svar. Det settes pris på. 

Det er ikke mulig å se noen bolter fra utsiden av båten, i hvert fall ikke med det blotte øye. Jeg legger ved et (fryktelig uskarpt) bilde av da båten hang i krana i fjor vår. 

Etter en del google-søk kom jeg over denne teksten på maringuiden.se (link: https://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/compis.pdf)

Något traditionellt kölsvin finns inte, ej heller bottenstockar. Bernt Andersson menar att hon ändå har ’marknadens starkaste bottenkonstruktion och kölfästning’. – Det är många som har gått på ordentligt men utan problem med sprickor i skrovet, säger han. Förklaringen är dels ett tjockt (25-30 mm) homogent bottenlaminat, dels en bred fläns upptill på kölen som ligger infälld i skrovet över en stor yta.

...og denne teksten på ekdahl.org (link: http://www.ekdahl.org/compis/compis.htm)

Det är därför Compis har röstjärn, fästa i kraftiga, längsgående flänsar laminerade direkt i skrov och däck. Masten står direkt på kölen. Skrovet är ovanpå kölen 25 mm tjockt och utgör en rejäl infästning av denna. Kölen är dessutom bultad till skrovet med 12 st. 16 mm rostfria bultar vilket är tryggt att veta om man går på grund.

Vil det kanskje tyde på at boltene går ned i denne "flänsen" som det refereres til, og dermed forklare hvorfor de står såpass langt fra hverandre som de gjør? Av det jeg kan forstå er tilsynelatende også kjølen "støpt" inn i skroget? 

Underside båt.png