espenhogbakk Startet 29.Mars.2019 Del på Facebook Startet 29.Mars.2019 Jeg skal fikse en lekkasje i hydralikkpumpa på akterstaget, og må da skru denne av. Hvordan sikrer jeg masta i mellomtiden? Det er SY50, uten bakovervendte salingshorn, men lensetakler. Holder det å stramme lensetaklene godt, eller bør jeg stramme opp 2 fall fra toppen av masta og ned til et kryssholt på hver side akter? Skal av med sylinderen til bomløftet også, så storseilfallet brukes opp til å holde bommen oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Har du ikke bakoverlente salingshorn og on-deck mast, må du sikre. Du beskriver løsningen selv; bruk lenstetaklene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Med gjennomgående mast står nok denne greit uten akterstag. Du må uansett spenne opp masta akterover med storfall, bomløft eller checkstag for å slakke akertstaget nok til å få det løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
espenhogbakk Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Takk for info. Jeg strammet lensetaklene godt og løsnet noen runder på strekkfisken så ble det slakk nok til å ta av. Satt inn en blokk der akterstaget festes og "skjøtet" med noe dynema som ble strammet i en vinsj etter sylinderen ble fjernet. Har gått bra så langt så tipper det står trygt frem til sylinderne er ferdig servet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.