Jump to content

0,4V spenningstap fra dynamo til batteri for mye?


toholthe

Recommended Posts

Jeg har en 80amp yanmar/hitachi dynamo. Den er nok litt dårlig regulert for jeg måler 14,05V på dynamo og 13,65V på forbruksbanken. Dette når den lader med 40A. Har LiFePO4 batterier som tar i mot det de får. På "- siden" er kabelen veldig tykk da denne deles med starter. På "+ siden" er der jeg har mesteparten av spenningsfallet, først over en 100A sikring (0,05V tap) og så resten (0.35V) på grunn av lite tversnitt på kabel til. Ingen spenningsfall over batteriskiller da denne er en sånn elektronisk mosfet sak. Så til spørsmålet:

 

1. Om jeg monterer en enkel spenningsregulator men sense på batteri. Sett at jeg for dobbel lading, vil da spenningstapet bli dobbelt?

2. Vil 0,8 volt spennignstap føre til varmgang/skade? Kabelen er ca. 5m lang.

 

Bare bytte av kabel vil jo fremdeles ikke gi mer enn 14,0V på batteriet som fremdeles er for lite for å få opp farten på ladinga. Håpte å unngå å måtte skifte både kabel og installere spenningsregulator.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville begynt med å bytte til en tykkere kabel siden det er trolig det billigste...

 

Hitachi dynamoen som Yanmar bruker har så vidt jeg vet en "dum" regulator, som reduserer spenningen etterhvert som temperaturen øker. Husker ikke hvor mye den reduserer, men når du måler 14,05v, kan det tyde på at dynamoen er noe varm...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke greie på batteritypen, men de som har det vil ganske sikkert vite litt om gangtid. Snakker vi minutter, timer eller dager? Normalen er vel at mange dynamoer har litt lav spenning når de leverer mye amper, og øker spenning etter hvert som strømleveringen synker og batteri lades opp. Jeg med vanlige batteri opplever sjelden 14,4 volt på batteriene før etter en 1/2 times gange. Har jeg på litt forbruk går det glatt en halvtime til. Bra eller dårlig, aner ikke, men det funker for min del. Men klart om du aldri oppnår ønsket spenning så er det vel noe som må gjøres.

Link to post
Share on other sites

@toholthe

 

1) Ja, en dobling av strømmen gir en dobling av spenningsfallet. 

 

Det bør nevnes at dynamoen ikke har godt av å belastes 100% til stadighet og over lengre tid, så du bør egentlig ikke sikte på full utnyttelse hele tiden.  Her på forumet fins det mange og lange diskusjoner om hvor grensen går.  Men hvis du absolutt skal, så må du nok til med en ny regulator for å oppnå en dobling av ladestrømmen, etter de målingene du allerede har gjort. 


Dynamoen yter for øvrig ikke fullt så mye når den blir varm, så det kan fort bli litt mindre "valuta for pengene" enn du tenker, selv med ny regulator.

 

Var forresten batteriene "sultne", dvs. mindre enn 80-85% fulle, når du målte ladestrøm og spenning?  Det bør de være når man måler slikt.

 

LiFePO4 batterier responderer som regel raskt på selv små endringer i ladespenning, så hvis du senker ambisjonene litt, er det er ikke sikkert at du behøver så voldsom oppgradering av kabler.  F.eks. 0,1-0,2V høyere ladespenning kan gi 20-50% høyere ladestrøm, og det kan være innenfor rekkevidde ved f.eks. en dobling av tversnittet fra 16 til 35 kvadrat.  Du kan supplere med én 16 kvadrats kabel i tillegg til den du allerede har (selv om bytte til én enkelt kabel nok er mest "elegant").  16 kvadrats fortinnet kabel ser ut til å gå for ca. 80 kr. meteren og 35 kvadrat for ca.150 kr, så det velter (forhåpentligvis) ikke båtbudsjettet.


2) 0,35V spenningsfall på 5 meter kabel og 40A strøm, indikerer at du har 10 kvadrats kabel.  Det mener jeg er for lite for 80A, og nesten vanskelig å tro at kan være tilfelle.  Med litt godvilje så tenker jeg at det muligens kan være 16 kvadrats kabel du har i dag.  Det er så vidt ok for 80A.  Hvis du går for ny regulator så kan du f.eks. supplere med en 10 kvadrats kabel i tillegg til den kabelen du allerede har, og det vil bare øke budsjettet med noen få hundrelapper ekstra.  Men som sagt, du forkorter sannsynligvis levetiden på dynamoen hvis du utnytter den fullt ut hele tiden.

 

Jeg er for øvrig veldig nysgjerrig på merke og størrelse på LiFePO4 batteribanken din :)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sitat

Var forresten batteriene "sultne", dvs. mindre enn 80-85% fulle, når du målte ladestrøm og spenning?  Det bør de være når man måler slikt.

Ja, de var sultne. Opplever ikke noe serlig forskjell i lading om der er tappet 70% eller 10%. De lader like bra til de er fulle.

 

Sitat

Jeg er for øvrig veldig nysgjerrig på merke og størrelse på LiFePO4 batteribanken din :)

Jeg har to 100Ah batterier fra Makspower. Det ene stod i båten da jeg kjøpte det og det andre har jeg supplert med. De fungerer helt utmerket.

 

Sitat

2) 0,35V spenningsfall på 5 meter kabel og 40A strøm, indikerer at du har 10 kvadrats kabel.

Sant nok. Det er jo noen koblingspunkter også som sikkert har spenningstap. Bør få målt disse. Dette er lagt opp fra fabrikk på Hanse. Tror det er 25 kvadrat. Fra dynamo går kabel til sikring in motorrom - fra sikring til batteriskiller - videre for forbruk fra batteriskiller til batterilader - fra batterilader til hovedstrømbryter (ikke koblet om bryteren, men på samme bolt som batteriet) - fra hovedbryter til batteri. Så det er jo mulig jeg burde måle spenningstap over alle disse koblingene også. 

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å utnytte generatoren optimalt med slike batterier er det påkrevd at regulatoren føler av temperaturen på den. I motsatt fall er det stor sjanse for at den går varm. Dernest må man sørge for at batteriene får høy nok spenning. Om de har en innbygd BMS bør det ikke ha noe å si om den blir litt for høy.

Om regulatoren har spenningssensoren på batteriet (som inntil en viss grense vil kompensere for tynn kabel) bør man unngå å koble utstyr direkte til generatoren, da denne spenningen kan bli betydelig høyere.

 

80 A i en 16-kvadrat kabel, gir et tap på 14 W/m. Så lenge kabelen ligger åpent er dette akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

 

toholthe skrev for 9 timer siden:

Ja, de var sultne. Opplever ikke noe serlig forskjell i lading om der er tappet 70% eller 10%. De lader like bra til de er fulle.

Godt.  Det du nevner er en av flere fordeler med disse batteriene :thumbsup:

 

toholthe skrev for 9 timer siden:

Det er jo noen koblingspunkter også som sikkert har spenningstap. Bør få målt disse. Dette er lagt opp fra fabrikk på Hanse. Tror det er 25 kvadrat.  ...

Ok, da er dette noe mer nyansert ja.  Om du har 25 kvadrat kabel så betyr det at spenningsfallet i hovedsak ikke er over kablene, og da stiller det seg jo annerledes ift. økonomien i å bytte de.  Da vil du nok ikke oppnå det du ønsker ved å oppgradere kablene innenfor fornuftige rammer.  Men til det opprinnelige spørsmålet ditt så kan du slå deg til ro med at kablingen er godt nok dimensjonert for en 80A dynamo, også med ny regulator.  Det er samme dim. som Bavaria-verftet har montert til min 115A dynamo. 

 

Det er for øvrig ikke dumt å måle spenningsfall over koblingspunktene på veien.  Det ene er at om noen viser veldig høyt spenningsfall så kan du kjenne om de blir varme.  Blir de varme er det grunn til å sjekke nærmere.  Det andre er at om du noterer ned målingene dine nå, kan du plukke de frem om noen år, gjøre samme måling (ved samme strøm) og se om du får høyere spenningsfall noe sted.  Har spenningsfallet endret seg, er det grunn til å sjekke om det f.eks. har begynt å irre der.  Dette er på detaljnivå og ikke noe du absolutt må gjøre, men du har nå i hvert fall muligheten siden du først har tatt frem multimeteret :)

 

toholthe skrev for 9 timer siden:

Jeg har to 100Ah batterier fra Makspower. Det ene stod i båten da jeg kjøpte det og det andre har jeg supplert med. De fungerer helt utmerket.

Takk for den infoen :thumbsup:. Jeg har vært nysgjerrig på lademottakeligheten for disse batteriene som det er solgt en god del av her til lands. Observasjonen din har vært nyttig og interessant for meg i så måte.  Om du får sving på ladingen etter hvert, så skulle jeg satt pris på en ny tilsvarende måling av ladestrøm og spenning ved en senere anledning :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...