Jump to content

Båt på henger nordover - hvor bør jeg dra??

nofish

Recommended Posts

Da ser det ut som om drømmen om kanaltur i Europa lar vente på seg, og det gir rom for en annen drøm. Båtferie nord i landet. Tenker at jeg tar båten opp på henger og kjører fra det blide Sørlandet når invasjonen fra øst og vest er på det mest intense. Juli. Båten er en buster magnum pro. Helt topp båt for dagsturer, ikke til overnatting. Jeg trenger altså en slip og ett eller flere egnede overnattingssteder i et område hvor jeg kan bli en uke/10 dager. Tenker å bruke ca 14 dager på hele turen. Hvor ville du ha reist, og hvorfor ??

I båtliv nr 6-2018 er det et par som har gjort delvis som du tenker. De sjøsatte båten i Trondheim og reiste til Bodø.

Overnatting tok de vekselvis i telt, rorbuer, gjesteårder og hoteller. De brukte to uker på turen.

Dette var ekteparet Anine Lampe og Eivind Gjemdal, og båten var en Buster SuperMagnum.

Helgelandkysten er jo fantastisk med tusenvis av holmer og skjær, og hvis du klarer å finne godt vær der, må det bli en innertier.

Det erså mange fine steder langs vår kyst nordover.. synes det blir vanskelig å velge!   Vil si alt mellom Møre og Troms er potensiale.  Men det er jo ikke flust med flytebrygger med bensinfylling på kaia, slik det er i Oslofjorden og på sørlandet. Det må planlegges litt mere!   Spør du her på Båtplassen er det mange som sitter med god lokalkunskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Komodo skrev for 9 timer siden:

Du har ikke sagt hva du liker å gjøre når du er p sjøen. Fiske, gå turer i land, eller bare tøffe rundt?

En god mix av fisking, gå turer på land og tøffing. Dette vil jo være et område som er helt ukjent for meg så det blir vel sikkert ekstra stas å tøffe rundt.

før var det en del som tok sjarkene på toget opp til Bodø under Lofotfiske

Har selv henger som er 2,30 på akslingen, og da har du et hjul på hvitstripa og et på gul.. her i Trøndelag er vi stort sett blottet for sikkelige vegskuldre, så det er ganske slitsomt å kjøre med,i tillegg lang akselavstand, så man må være konsentrert og følge med i speil konstant. Har faktisk vurdert å gjøre det motsatte, å legge ferien til sørlandet! hehe..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

21 minutes ago, nofish said:

Kjenner at en biltur på 4000 km med laaaaaang og bred henger sitter litt inne. Kunne jo vært en ide og fått båten fraktet sjøveien til Feks Bodø også plukket den opp der. Da kan man fly opp/ned og vips... 4 dager med bilkjøring er blitt til 4 dager på sjøen.

Hei
Dersom du får FRAKTET båten din sjøveien nordover, er ett alternativ å
sette båten på vannet nær Sandnessjøen. Da har du et godt utgangspunkt for den vakre Helgelandskysten med sine vakre natur, og med
de tusener øyer, holmer og skjær.

Ett alternativ -  som jeg selv har benyttet,  er at fraktebåten som tar med seg båten din,  OGSÅ har plass og egen lugar til deg/dere.
Å stifte bekjentskap med vår vakre langstrakte kyst -  også på denne måten, kan være en interessant opplevelse.

Dersom du har flere som skal være med på din båttur -  og som ikke vil være med fraktebåten:
Sandnessjøen har flyforbindelse... 

Hitra, Frøya og Smøla i Trøndelag er veldig fine. Det er som et Norge i miniatyr.

På Hitra sin østside mot Frøyfjorden har du ihvertfall to gode steder jeg vet av med både overnatting, rampe og gjesteplasser.

Det er på Kvenvær hvor det er gjestehavn, rampe og rorbuer/rom til leie. 

Samme på Grefsnesvågen. 

Begge steder finner du enkelt ved å google, og du er midt i smørøyet for dagsturer i åpent hav om været tillater det, samt mer beskyttet område om det blåser. Bare husk at du har 2,5m tidevann, så ikke stol på slepesporet ditt om du ikke planlagt rute med god nok dypgående. 

Der er det klart vann, mye fisk og ikke minst mange fine steder å besøke med båt for turer til fots (Titran på Frøya, Veiholmen på Smøla og mange andre steder beskyttet farvann på Hitra). Om turen går dit, så har jeg maaaaange ruter og steder jeg kan dele med deg på PM.

Mvh

Tor Arild

Har en kjenning som vær sommer kjører Oslo-Bodø tur retur med en ribb med 300 Hk påhengsmotor. Så alt er jo mulig for den som vill. Båter er jo lagd for å være på havet og ikke på henger men lit bensin går det jo selvsagt med. Er vel fult mulig å sende den både med tog og båt men tror nokk det koster mer en det smaker. Da hadde jeg heller kjøpt bensin for pengene å kjørt båten i sitt rette element opp langs kysten.

Fra og med Vikna og nordover Helgelandskysten er det flott. Sett ut i Rørvik (I nærheten av Folla, Vikna, Gjerdinga, Leka) eller Brønnøysund, (bl. a. Torghatten og Vega). Sandnessjøen som også nevnt overfor (Dønna, Lovund, og ut til Træna, hvis været og båten tillater det). Lokale marinaer vet sikkert av hvor du kan sette ut fra båthengeren. Bodø er også et godt utgangspunkt, med nærhet til bl. a. Mjelle, Kjerringøy og Bliksvær. Det er egentlig ikke så nøye, har du været med deg finner du fine områder over hele nordlandskysten.

5 hours ago, nofish said:

Kjenner at en biltur på 4000 km med laaaaaang og bred henger sitter litt inne. Kunne jo vært en ide og fått båten fraktet sjøveien til Feks Bodø også plukket den opp der. Da kan man fly opp/ned og vips... 4 dager med bilkjøring er blitt til 4 dager på sjøen.

Flere som har foreslått Helgelandskysten og det er gode forslag. Fra Sørlandet er det vel rundt 250 mil T/R.

Jeg har vært på Træna en del ganger. Jeg bare loffer i farvannet rundt der men to ganger har jeg tatt hurtigbåt Bodø-Nesna. Fantastisk tur. Treffer man med været så vet ikke jeg om noe bedre sted å være. Er det dårlig vær derimot er det ikke så mye å ta seg til, ihvertfall ikke på sjøen.

Frakt av båt begge veier koster vel mer enn det smaker, 15.000 ± elns. Kan jo leie både rorbuer og båter for den summen. 

Hvis du har enBuster Manum Pro, har du redskap til å dra til Nordnorge på sjøen. Har du sett videoen til de to somdroar med rib fra Kristiansand til Tromsø på fire dager? Din båt har like stor fart, og du kanogså ligge i sovepose ombord, eller gå i land for å ligge ordet passer deg bedre. 

Eller du kan gjøre som ange her oppfordrer deg til: Stopp underveis nordover og se på så mye flott norsk kystnatur. 

Ikke for å høres sur ut, men du er forbi Jæren på en formiddag med din båt, og så kan du bare nyte ferien. 

Vil  du til Nordnorge kan du kopiere Ribguttas hentetråd her på BP, bruke fire dager til Tromsø, og så har du 10 dager hjemover.Det er ikke så forbanna vanskelig.

jma001 skrev for 8 timer siden:

Hei
Dersom du får FRAKTET båten din sjøveien nordover, er ett alternativ å
sette båten på vannet nær Sandnessjøen. Da har du et godt utgangspunkt for den vakre Helgelandskysten med sine vakre natur, og med
de tusener øyer, holmer og skjær.

Ett alternativ -  som jeg selv har benyttet,  er at fraktebåten som tar med seg båten din,  OGSÅ har plass og egen lugar til deg/dere.
Å stifte bekjentskap med vår vakre langstrakte kyst -  også på denne måten, kan være en interessant opplevelse.

Dersom du har flere som skal være med på din båttur -  og som ikke vil være med fraktebåten:
Sandnessjøen har flyforbindelse... 

Oi, så smart. Det har jeg ikke tenkt på.

Tor Arild skrev for 8 timer siden:

Hitra, Frøya og Smøla i Trøndelag er veldig fine. Det er som et Norge i miniatyr.

På Hitra sin østside mot Frøyfjorden har du ihvertfall to gode steder jeg vet av med både overnatting, rampe og gjesteplasser.

Det er på Kvenvær hvor det er gjestehavn, rampe og rorbuer/rom til leie. 

Samme på Grefsnesvågen. 

Begge steder finner du enkelt ved å google, og du er midt i smørøyet for dagsturer i åpent hav om været tillater det, samt mer beskyttet område om det blåser. Bare husk at du har 2,5m tidevann, så ikke stol på slepesporet ditt om du ikke planlagt rute med god nok dypgående. 

Der er det klart vann, mye fisk og ikke minst mange fine steder å besøke med båt for turer til fots (Titran på Frøya, Veiholmen på Smøla og mange andre steder beskyttet farvann på Hitra). Om turen går dit, så har jeg maaaaange ruter og steder jeg kan dele med deg på PM.

Mvh

Tor Arild

Tusen takk, Tor Arild. Det skal Googles. Tidevann er helt nytt for en sørlending så det blir i såfall en erfaring 

Nero II skrev for 2 timer siden:

Hvis du har enBuster Manum Pro, har du redskap til å dra til Nordnorge på sjøen. Har du sett videoen til de to somdroar med rib fra Kristiansand til Tromsø på fire dager? Din båt har like stor fart, og du kanogså ligge i sovepose ombord, eller gå i land for å ligge ordet passer deg bedre. 

Eller du kan gjøre som ange her oppfordrer deg til: Stopp underveis nordover og se på så mye flott norsk kystnatur. 

Ikke for å høres sur ut, men du er forbi Jæren på en formiddag med din båt, og så kan du bare nyte ferien. 

Vil  du til Nordnorge kan du kopiere Ribguttas hentetråd her på BP, bruke fire dager til Tromsø, og så har du 10 dager hjemover.Det er ikke så forbanna vanskelig.

Hei, Nero II

Jeg har ikke sett filmen, men jeg fulgte med her når de tok turen. Så veldig gøy ut. Litt «50-års» bekymring fra meg holder meg litt tilbake. Alene på tur så langt?? Familien flyr opp, hva hvis jeg blir liggende værfast?? Etc etc.

Egentlig er jeg helt enig med deg. Bare kaste loss og dundre avgårde. Jeg har hatt båten noen år nå. Bruker den året rundt. Ca 200 timer per år. Den tar turen fint om jeg bare bruker hodet.

-morten- skrev for 11 timer siden:

Det erså mange fine steder langs vår kyst nordover.. synes det blir vanskelig å velge!   Vil si alt mellom Møre og Troms er potensiale.  Men det er jo ikke flust med flytebrygger med bensinfylling på kaia, slik det er i Oslofjorden og på sørlandet. Det må planlegges litt mere!   Spør du her på Båtplassen er det mange som sitter med god lokalkunskap!

Det er helt sikkert. Utrolig mye kunnskap her inne. 

Du bør ikke dra til Helgelandskysten. Særlig ikke til området rundt Vega og Herøy. Du bør ikke erfare hvor utstrakt og variert skjærgården er i dette området. Du bør ikke oppleve kystlandskapet NV av Vega som har verdensarvstatus fra UNESCO. Du bør ikke oppleve at havørna er mer tallrik enn kråka, og heller ikke lyset om kvelden og sommernatten. Du bør ikke oppleve det vennlige og imøtekommende folket som bor her, eller alle de stedene du kan være helt alene om du ønsker det. 

Hvorfor ikke? Jo fordi du vil tilbringe resten av livet i skuffelse over den svært begrensete skjærgården på Sørlandet. Det eneste du ikke kommer til å være skuffet over med Sørlandet etter en tur til Helgelandskysten er sommervarmen og at det ikke er forskjell på flo og fjære. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har kjørt 20 000 km med henger større enn den trådstarter har. Venner seg til det. Er tross alt mindre enn vogntogene som kjører på de samme veiene. Jeg hadde overhodet ikke vært bekymret for kjøreturen. Hadde samme bekymring for noen år siden, vurderte  å kjøpe en båt tilsvarende din, i Nord-Norge  og mitt problem var hvordan få fraktet hengeren ned. Båten skulle ned sjøveien, selv om det var vinter. 

Mange gode råd om områder. Min favoritt er Helgelandskysten. Utenfor Smøla er det også fint. Ta med fjellsko og gå noen toppturer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...