Jump to content

Båt på henger nordover - hvor bør jeg dra??

nofish

Recommended Posts

nofish skrev for 13 timer siden:

Kjenner at en biltur på 4000 km med laaaaaang og bred henger sitter litt inne. 

Som @pacuare skriver er ikke det noe å frykte. Jeg hadde en 20 fot rib som jeg dro med meg land og strand rundt får en del år tilbake, og den er faktisk hakket breiere enn en Buster Magnum Pro. Hadde den bla. med på turer til Bodø, Trondheim, Kristiansund, Bergen, Karmøy, Egersund, og Kristiansand. Målet var dykking, så lange transportetapper på sjøen var uaktuelt. Heller ingen båt å kjøre langt med i åpent farvann dette, selv om det kunne vært mulig. Hvis jeg var deg ville jeg altså trekt den på henger nordover. Trosser du Briggs ironi tror jeg alt ligger til rette for tidenes sommerferie med den båten!

Komodo skrev 2 minutter siden:

Trosser du Briggs ironi tror jeg alt ligger til rette for tidenes sommerferie med den båten!

Ja, jeg håper alle oppfatter ironien i mitt innlegg. Men budskapet står jeg bak: Oppfattelsen av den sørlandske skjærgårdens fortreffelighet kan meget vel  få seg en knekk etter at man har opplevd Helgelandskysten. 

For å låne ordtaket til Havfolket som de kaller seg de som bor og/eller har sitt hjerte ute på Træna: Det må oppleves! Underforstått, du har ingen forutsetning for å forstå det ellers. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det var faktisk 2,70 tidevannsforskjell for noen dager siden jeg sjekka tabellen ved hytta mi i Trondheimsleia.

Et lite spørsmål til dere som har vært på langtur med henger, hvordan parkerer dere og sikkrer dere hengeren når dere er ute i flere dager. Vil tro en stor tilnermet ubrukt Tysse er attraktivt for de med lange fingre!? Ser ikke ut som det blir tid i år, men kansje neste år! Har vært de fleste steder langs sørlandskysten, men hadde vært fint å gått med mindre båt der, og tøffet rundt litt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Brigg skrev for 12 timer siden:

Du bør ikke dra til Helgelandskysten. Særlig ikke til området rundt Vega og Herøy. Du bør ikke erfare hvor utstrakt og variert skjærgården er i dette området. Du bør ikke oppleve kystlandskapet NV av Vega som har verdensarvstatus fra UNESCO. Du bør ikke oppleve at havørna er mer tallrik enn kråka, og heller ikke lyset om kvelden og sommernatten. Du bør ikke oppleve det vennlige og imøtekommende folket som bor her, eller alle de stedene du kan være helt alene om du ønsker det. 

Hvorfor ikke? Jo fordi du vil tilbringe resten av livet i skuffelse over den svært begrensete skjærgården på Sørlandet. Det eneste du ikke kommer til å være skuffet over med Sørlandet etter en tur til Helgelandskysten er sommervarmen og at det ikke er forskjell på flo og fjære. 

haahahaha veldig bra, Brigg. Jeg skjønner at jeg burde holde meg borte. Fantastisk natur og kystlandskap, havørn og godt fiske er ikke noe for meg. Er det i tillegg hyggelig folk..Skrekk og gru )))

Da seiler helgelandskysten opp som en favoritt. Takk for gode innspill.

Fremdeles i tvil om hvordan jeg skal få båten med nordover;  båtfrakt, henger eller ta turen på vann. hmmmmm.

Hvordan fortøyer dere båtene når det er så stor tidevannsforskjell?? 

(flytebrygge tror jeg selv en søring mestrer..)

nofish skrev 19 minutter siden:

Da seiler helgelandskysten opp som en favoritt. Takk for gode innspill.

Fremdeles i tvil om hvordan jeg skal få båten med nordover;  båtfrakt, henger eller ta turen på vann. hmmmmm.

Hvordan fortøyer dere båtene når det er så stor tidevannsforskjell?? 

(flytebrygge tror jeg selv en søring mestrer..)

Man har nok slakk i tauene og passer på at noe ikke kan stikke inn under kaia og hekte/kile seg fast. De fleste av oss her oppe har vel en historie om når båten hang etter tampene o.l.

Hyggelig for en innfødt å se at Helgelandskysten har et godt rykte?

Når det gjelder tidevannsforskjellen, er det de færreste småbåter som fortøyer til fast kai, det er god tilgang til flytekai. Fortøyer man til land med dregg akter (noe jeg selv gjør ofte) ser man etter steder som ikke er så langgrunt. Ha langt tau til dreggen og bruk daumann midt på tauet. Slipp båten godt fra land om det er høyvann. Daumannen gjør at du kan dra båten inn ved iland/ombordstiging, så siger den ut etterpå. Følg med i tidevannstabbelen både på tidevannsforskjellen og når det er høy- og lavvann. 

Npr det gjelder sikring av henger ved parkering, er det skjelden et problem med tyveri, men ingen garantier. Tidligere når jeg hadde båthenger, og parkerte for sesongen, brukte jeg et enkelt draglås, type kjøpt på biltema.

God tur nordover, om du kommer

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

-morten- skrev for 4 timer siden:

Et lite spørsmål til dere som har vært på langtur med henger, hvordan parkerer dere og sikkrer dere hengeren når dere er ute i flere dager. Vil tro en stor tilnermet ubrukt Tysse er attraktivt for de med lange fingre!?

Det har ikke vært noe tema for meg, kan ikke huske at jeg har låst den i det hele tatt. Men nå har ikke jeg latt den stå ubevoktet flere dager heller da. Men når båten har stått på hengeren hjemme og i opplag har jeg vært mer bekymret. Har da brukt en slik

https://hengerdeler.com/nettbutikk/30-laaser-til-tilhenger-og-campingvogn/10667-universal-laas-for-kulekoblinger-m-2-noekler/

Den stikker man opp i påløpet og skrur den til med en unbrakoskrue, deretter setter man inn låsesylinderen. Og en slik utenpå

https://hengerdeler.com/nettbutikk/30-laaser-til-tilhenger-og-campingvogn/10665-skap-laas-for-kulekoblinger-m-diskos-laas/

Låsene fant jeg på denne siden: 

https://hengerdeler.com/nettbutikk/30-laaser-til-tilhenger-og-campingvogn/

nofish skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde ikke vært i tvil; trekk den oppover på henger, det er ingenting å grue seg for. 

Område fra Vega - Herøy - Sleneset/Lovund er et sammenhengende belte av tusenvis av holmer og skjær innenfor et relativt lite geografisk område. Herøy ligger ca. i midten av dette område med Sandnessjøen rett over fjorden. Her kan du loffe rundt i måneder og se nye steder hver dag. Sandnessjøen/Herøy er et godt utgangspunkt. 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...