Henning94 Startet 1.April.2019 Link til dette innlegget Startet 1.April.2019 Hei. Jeg holder på med å skifte cutlesslager på min 1982 Sollux 24, men har kommet over et problem. Hylsa/holderen som er rundt cutlesslager og Aksel vil pokker ikke av. En smart måte for og få av denne? Jeg vil nødig ut med akselen, da båten skal på vannet om kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Hvis du ikke ønsker å fjerne hylserøret må du gjerne de to boltene den delen lageret sitter i er gjenget inn på røret Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Hei, Å fjerne endehylsen slik du tenker her ville jeg ikke gjort. Den er som regel både skrudd og limt fast. Enten med epoxy eller sikaflex. Å ta ut akslingen er som regel mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Ja ihvertfall hvis en bare skal skifte cutlesslager og alt er tett rundt hylsa.. Er det en normal klemmflens er den lett å demontere, Redigert 1.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Henning94 Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Da ser det ut som at det blir å ta ut propellakslingen. Så gikk til innkjøp av en bok som kan kanskje hjelpe en nybegynner ? Da får vi se ved sjøsetting om jeg blir kaptein til båt eller ubåt ? Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Henning94 Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Jeg er nå igang med å demontere Propellakselen. Må jeg demontere pakkboksen i tillegg? Eller er det bare å løsne ved giret og dra akselen ut? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Bare å løsne på klemflens, å dra Aksel ut. Hva slags pakkboks har du? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Anbefaler å ta av pakkboksen når du først er i gang kontroller tetningen i pakkboksen. Tre i akslen først monter så pakkboksen på akslen mindre sjanse for å skade tetningen ved montering når du gjør det slik Sitér dette innlegget Link to post
Henning94 Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Jeg er litt usikker på hva slags pakkboks jeg har, siden er er ny på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Ser det hylserøret mølspist ut? Har du bilde av klem-flensen? Ikke godt å si ut fra bilde om det er talg eller...... Sjekk at akslen er fri for sår. Løsne aktre slangeklemme og trekk gummihylse og pakkboks forover. Nå kan du sjekke at akslen ligger der den skal i senter av hylserøret for å få en pekepinn på hvordan opprettingen har hvert. Bytt til denne Tessklemmen den er godkjent med en klemme, der du skulle hatt to. Redigert 1.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Det er ikke rart du ikke får av lagerbraketten. Hylserøret er skrudd i lagerbraketten, og hylserøret sitter jo skrudd fast inne i båten i den braketten med to rustfrie skruer. Alt dette må av for å få av lagerbraketten til cutlesslageret. Les denne tråden av @VegJoh fra da jeg hjalp ham med å bytte cutlesslager, da ser du mer om oppbygningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Henning94 Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Takker for god hjelp! Ser ut som at pakkboksen har fått dårlig med vedlikehold fra forrige eiere. Så mulig jeg bytter den ut. Akselen er på vei ut, så bytter jeg cutlesslageret derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Henning94 skrev 1 time siden: Ser ut som at pakkboksen har fått dårlig med vedlikehold fra forrige eiere. Så mulig jeg bytter den ut. Hvordan så Pakkboksen ut. Skal du bytte har jeg lest bare go ord om Volvo-kondomet. Redigert 1.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Roger jo skrev 43 minutter siden: Skal du bytte har jeg lest bare go ord om Volvo-kondomet. Men den forutsetter vel at akselen er i veldig god stand og uten riper? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Roger jo skrev 1 time siden: Hvordan så Pakkboksen ut. Skal du bytte har jeg lest bare go ord om Volvo-kondomet. Støtter den. Rimelig, enkel installasjon og vedlikehold. Komodo skrev 30 minutter siden: Men den forutsetter vel at akselen er i veldig god stand og uten riper? Om han måler opp og ser hvor leppa treffer og vurderer området der. Men har forsåvidt ikke hørt noe om at volvokondom er mer kresen enn andre løsninger, den strammer relativt godt og er myk og fleksibel, pluss fettet. Og behagelig med noe som er 100% tett uten noen "dikkedarier". Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 (redigert) Komodo skrev for 12 timer siden: Men den forutsetter vel at akselen er i veldig god stand og uten riper? Vet ikke hvor mye en Volvo-kondom bygger, men det burde være et sted inne i gummi hylsa så det burde være et beskyttet område. Men akslen må sjekkes uansett om en velger talg eller simmeringer og justere hvor en vil ha sliteflaten med lengden på gummihylsa, hvis en ikke kan bruke Volvo-kondom. Jeg hadde fått klokket akslen, for å vite at den er rett før en begynner montering og oppretting. My bortkastet arbeide når en ikke få til opprettingen hvis akslen i er skakk. Redigert 2.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Henning94 skrev for 15 timer siden: Ser ut som at pakkboksen har fått dårlig med vedlikehold fra forrige eiere. Så mulig jeg bytter den ut. Bortkastet å skifte hele pakkboksen I mitt hode. En ny gummislange og nye tetninger så holder den I 30 år til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.