Lars H. Startet 2.April.2019 Del på Facebook Startet 2.April.2019 Jeg holder på å renovere ankervinsjen, men har klart å skade gjengene på en 12mm bolt. Skaden er ikke stor, men jeg får ikke mutteren på. Jeg har et sett med gjengesnitt og tapper, men ikke for 12mm. Heldigvis kan slikt kjøpes løst, men hvordan finner jeg ut om det er et gjengesnitt for M12×1,75 eller 12×1,5 jeg trenger? Hva er forskjellen på de to betegnelsene? Jeg vil anta at M12×1,75 er det vanligste iom. at det er det Biltema har som løse snitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SamH Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Det siste tallet, gjengestigningen, betegner hvor mange millimeter gjengen stiger på en omdreining. For å måle det brukes et gjengelære, eller gjengetolk. Biltema har slikt også. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengetolker-2-stk-2000016879 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) Takk for greit svar, gjengelære har jeg forresten i skuffen her hjemme for både metrisk og tommer. Kanskje jeg skulle investere i en til? Når jeg trenger den i båten er den alltid hjemme, og omvendt. Men jeg tror den jeg har nå dekker flere gjengevarianter enn den de selger hos BT som har 12 dimensjoner. Min har ca. 60! Ved å se på en M12×1,75 bolt/skrue jeg har liggende her, ser den på øyemål lik ut som gjengene på vinsjen. Håper "husken" stemmer, for da har jeg faktisk gjengesnitt liggende for denne dimensjonen. Gjengetapp har jeg faktisk for både M12×1,75 og M12×1,5, utrolig hva en har anskaffet opp gjennom årene. Redigert 2.April.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Kort fortalt trenger du to ting for å bestemme en gjenge: Skyvelære og gjengelære. Du måler diameter utvendig (evt. innvendig), og stigningen. Så ser du i en gjengetabell hva dette kan være for noe. Vær obs på at for f.eks. M12 er 12 nominell diameter, dvs. at skruen ikke alltid er nøyaktig 12mm utvendig, men den er aldri over, ikke en gang 1/10 mm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 Stadig noe nytt å lære. Jeg sitter her med en 12mm A4 80 bolt, og fant frem mikrometermåleren. Ytre diameter på gjengepartiet viser da 11,8mm, og for 6-kantfestet (19mm) 18,8mm. Så her er altså både gjengediameter og hode 0,2mm under nominell størrelse. Og iht. det du skriver, stemmer det jo godt. Så målte jeg lengden på denne bolten, og med 6-kant hode målte den totalt 53mm, bare gjengepartiet helt inn til hodet på 45mm. Hva jeg en gang kjøpte den som, husker jeg ikke, men det må vel ha vært en 12mm 45mm lang A4 bolt? På bildet, merk skyvelæret som jeg rappet med meg fra privat verktøy da jeg sluttet i NRK i 1986 som er merket MAUSER! Kvalitet? Skyvelæren er i hvert fall god som ny, 33 år gammel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Lars H. skrev 22 minutter siden: Så målte jeg lengden på denne bolten, og med 6-kant hode målte den totalt 53mm, bare gjengepartiet helt inn til hodet på 45mm. Hva jeg en gang kjøpte den som, husker jeg ikke, men det må vel ha vært en 12mm 45mm lang A4 bolt? Skruen er kjøpt som 6KT SKR HELGJ M12x45 DIN 933 A4. Kun M12 uten angivelse av stigning viser at det er en standard grovgjenget skrue. Hvis det er fingjenger skal alltid stigningen oppgis, f.eks 6KT SKR HELGJ M12x1,5x45. Det meste om skruer og festemateriell kan finnes her https://tingstad.no/skruer/ Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Den bolten du har der er som du sier ein M12x45 bolt, og alle bolter måles i lengde fra under hodet.. Unntaket er senkskuer der måles heile skruen.. (tommelfingerregel blir jo at alt som skal ned i gods skal måles?) M12 x 1,75 er standard metrisk grov gjenge, mens M12 x 1,5 er metrisk fin gjenge? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Sørlandet2 Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) Hvis jeg mangler gjengelære, så funker det greit å telle, og måle, ti gjenger. Bruk spissene for innvendig mål på skyvelæret, så er det ganske greit å måle. Hvis jeg tror det er M12x1.75, så setter jeg skyvelæret på 17.5 mm, det skal da dekke ti gjenger. Det står jo normalt gjengetabell på baksiden av skyvelæret, så en kan kontrollere stigning mot diameter. Det kan jo også være tommes gjenge. Da oppgies stigning i gjenger pr tomme. Redigert 2.April.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 For å sjekke gjengestigningen bruker jeg ofte en bolt med samme diameter. Dersom gjengene går i inngrep når du holder dem mot hverandre har de samme stigning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Lars H. skrev 1 time siden: , men det må vel ha vært en 12mm 45mm lang A4 bolt skrue? Lars H. skrev 1 time siden: På bildet, merk skyvelæret som jeg rappet med meg fra privat verktøy da jeg sluttet i NRK i 1986 som er merket MAUSER! Kvalitet? Ja, det oser av kvalitet Men pass på så du ikke blir buret inne Forøvrig ikke vært borti Mauser verktøy, men jeg har en Meuser dreiebenk i garasjen fra femtitallet, og den er nesten som ny! https://www.google.com/search?rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&biw=1229&bih=578&tbm=isch&sa=1&ei=E8KjXN_FEoyMmwXQ1bigBw&q=meuser+lathe&oq=meuser+lathe&gs_l=img.3..35i39j0i19.10116.11004..12398...0.0..0.124.683.4j3......1....1..gws-wiz-img.......0i30.W4Y88qbeb3c Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Ja, det oser av kvalitet Men pass på så du ikke blir buret inne Kvalitet skal en ta vare på. Tangen på bildet under fikk jeg utlevert da jeg begynte i NRK i 1969. Den er like god til små jobber som da den var ny, og selvfølgelig har den ikke vært brukt til å klippe pianotråd. Og så litt selvskryt: Tastaturet nedenfor utviklet jeg både SW- og HW-messig da jeg jobbet hos Tandberg Data. Der brukte jeg det jobbmessig i to år til jeg sluttet der i 1994. Da jeg sluttet der og gikk over til FFI, tok jeg med meg tastaturet dit og brukte det daglig der til jeg pensjonerte meg i 2005. Etter det har jeg brukt det hjemme daglig, og det funker som da det var nytt for 27 år siden. Dette innlegget er skrevet med det tastaturet. Det må vel være god kvalitet? Under hver tast sitter det faktisk en mikrobryter loddet i et printkort. Men det ble et kostbart tastatur, vi solgte slike til noen tyske forsikringsselskaper for ca. 3000 kr. pr. stk! Jeg har et par slike brytere liggende som reserve, men har ennå ikke hatt behov for å bytte ut en eneste bryter. Redigert 2.April.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 8 minutes ago, Lars H. said: Og så litt selvskryt: Tastaturet nedenfor utviklet jeg både SW- og HW-messig da jeg jobbet hos Tandberg Data. Der brukte jeg det jobbmessig i to år til jeg sluttet der i 1994. Da jeg sluttet der og gikk over til FFI, tok jeg med meg tastaturet dit og brukte det daglig der til jeg pensjonerte meg i 2005. Etter det har jeg brukt det hjemme daglig, og det funker som da det var nytt for 27 år siden. Dette innlegget er skrevet med det tastaturet. Det må vel være god kvalitet? Det tastaturet der er jo legendarisk. Jeg ønsket meg det i mange år. I 1995 kom jeg over to IBM keyboard Model M (https://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard) da jeg byttet jobb, og beholdt begge i mange år. Først i 2011, da jeg flyttet fra kontor til åpent landskap, måtte jeg kvitte meg med dem fordi de bråkte for mye. Grunnen til at de bråkte var den uslitelige mekanikken, men støynivå var visst viktigere enn kvalitet på tastatur når naboene begynte å klage... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 Her en liten kuriositet jeg også utviklet. Det var tenkt til bruk i betalingsskranker som post og bank, men kom aldri i produksjon. Men jeg synes det er artig å ha liggende selv om det ikke har interphase som passer med en PC. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ooma Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Japanske motorsykler brukte noe i nærheten av fingjenger. Har sett mange som har ødelagt gjenger i uvitenhet pga dette. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Olevine Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Hva er "noe i nærheten av fingjenger"? Er stigningen mindre enn grovgjenger så er det fingjenger, ikke bare i nærheten. Og når det gjelder fingjenger så er det mange ulike stigninger å velge i, men de er alle fingjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2019 For å avslutte, så er det bare å fortelle at med hjelp av gjengesnitt og tapp fra et Biltema-sett fikk jeg til slutt ankervinsjen iorden igjen. Det var gjengene på toppen av akslingen og "strammemutteren" som var skadet og måtte friskes opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jerognal Svart 5.April.2019 Del på Facebook Svart 5.April.2019 Ble litt misunnelig på det skyvelæret ditt..... som ihuga hjemmelader av ammo så må det være toppen av lykke å ha Verktøy i samme kvalitet som børsen.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2019 (redigert) Jeg har også et slikt manuelt (uten digital visning) skyvelære fra Biltema, og det virker faktisk svært solid, pålitelig og nøyaktig. Micrometerskruen på bildet er også Biltema. Redigert 5.April.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.