Jump to content

FNM 250HK mister effekt ved pådrag


basselusk

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en dobbelistalsjon av FNM 2x250hk, den ene maskinen tuller litt, ved pådrag så jukser den litt og mister effekt og virker som turbo kveles, trodde det først turbo som tullet seg, men de er nyoverhalte tra turboteknikk, kanskje en litt dyr feilsøking men overhalt ble de :) Har en liten mistanke om dysene byrde vært skiftet.

Har kjørt diagnose og får ingen feil på fueltilførsel.

Er det noen maskineksperter der ute som kanskje  kjenner til problemet eller har noen feilsøking tips?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Problemer med 250HK arbeidsjern". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei basselusk,

 

Velkommen til et flott forum, ser dette er din første post, da er det gjerne ekstra lett å få hjelp....

 

Nå har det gått 50 dager og ingen eksperter har meldt seg.

Har lyst til å prøve å hjelpe deg men jeg kvalifiserer ikke til dine kriterier for hjelpere... I  din situasjon er det kanskje greit å ta imot hjelp fra nesten hva som helst ??

 

Jeg tar sjansen; din situasjon er i mine øyne unik. I ditt motorrom står det en motor som feiler og som det bare finnes noen få av i norge... men i den andre siden av motorrommet ditt har du en som går som den skal !!! Da er det ganske mange ting du kan feilsøke som hadde vært innihampen vrient om du bare hadde en motor...

 

Du har vært meget sparsom med opplysninger. Jo mindre opplysninger du gir jo vanskligere å hjelpe deg... La oss oppsumere litt:

 

Hva har du ?

FNM 250 i dobbeltinnstallasjon hvoav 1 motor har problem(er)

  • Årsmodell ?
  • Motorkode ? HPEP?
  • Driftstimer ?
  • Planene skrog ?
  • Drev ?
  • Tidligere reperasjoner ?
  • Hvor mange sesonger med brukserfaring har du ?

Hva er feil ? 

Ved pådrag jukser den litt og mister effekt

Virker som om turbo kveles

 

Hva er gort ?

Overhalt turboer

Utført diagnose

 

Hva er rørt siden den gikk fint ?

Turboer på begge motorer

 

Spørsmål:

1  Hva har du rørt som du ikke har nevnt ?

2  Hva har du brukt til å utføre diagnose med ?

3  Har du målt innsugsmanifoldtrykk under drift samtidig på begge motorer ?

4  Har mekanisk målt om grunnstilling på aktuatorene er lik ?

5  Har du forsøkt å trykksette aktuatorene med feks 0.8 bar i en Y fordeling med like lange slanger og målt om aktuatorposisjonen er lik ?

6  Hakker motoren som om du hadde luft i systemet ?

7  Har du montert klar slange på returen for å se om du har luft i dieselsystemet under gange ?

8  Har du eller andre byttet dieselfilter ?

9  Har du eller andre dratt frem dieselmed startmotoren feks iforbindelse m filterbytte eller gått tom, til motoen gikk reint?

10  Har du forsøkt å måle overflatetemperatur på turbo, eksosbend eller syl 5 med IR måler eller tilsvarende ?

11  Er du kjent med og har fulgt smøreprosedyra for turboene som ble innført i ca 2010 ?

12  Hvor lenge sto båten etter montering av overhalte turboer ?

13  har du kryssbyttet noen sensorer ?

 

Har du alle manualer for motorene dine som vi har i dokumentarkivet ? 

 

Tar du deg tid til å svare kort på spørsmålene over så tror jeg bestemt at du vil få god hjelp ganske snart  :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det betyr at du ikke kom på en eneste ting til å sjekke på dette stadiet så tror jeg både nils og meg tar det ganske positivt, nomen :smiley:

Jeg har jo hatt 500 dager "walk-about" så jeg strutter litt av ubrukt energi...  nå håper jeg bare at basselusk tar dette positivt og ønsker hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...