Vesterskog Startet 3.April.2019 Del på Facebook Startet 3.April.2019 Ettersom jeg har forstått er det noen 12V batteriladere som har kontakt mellom jord inn på lader (220V side) og 12 V minus. Mens maritime ladere ikke har det. Om det er kontakt er det uheldig fordi jordfeil på land kan medføre galvaniske strømmer og medfølgende tæringsproblemer. Men kan man måle dette mens laderen ikke er i bruk? Vil det alltid være kontakt eller kan denne komme når det settes spenning på lader? Gjelder det både elektroniske ladere og trafo ladere? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Som du skriver er det mellom disse punktene det er snakk om. Bruk et ohm-meter og mål mellom ÷-kontakten til batteriet og jordkontakten på støpselet. Her bør det være ∞ ohm (altså ikke utslag). Direkte forbindelse gir, naturlig nok, tilnærmet 0 ohm, mens andre verdier indikerer en lekkasje, som i denne sammenhengen er å betrakte som potensielt skadelig. Et tilleggsmoment er at selve kabinettet (om det er av stål) kan være tilkoblet jordkontakten på støpselet uten å ha kontakt med ÷. Da er det likevel en fare for jordstrøm om du setter laderen på f.eks. motorblokka, eller at kabinettet på annen måte får kontakt med ÷. Så mål dette også, så vet du hva du evt. må forholde deg til. Dette gjelder alle typer ladere, og verdien vil, eller rettere sagt skal, ikke endre seg. PS. Det man ikke kan måle på denne måten er et evt. overslag, som kan forekomme kun ved høyere spenning, og gjerne kun ved vekselspenning, men da snakker vi om en defekt, og ikke et konstruksjonsmessig design. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Det holder ikke å bare ohm'e. Noen switchmode ladere kan lede bare mens de er i funskjon. Veldig enkelt forklart så leder en diode overlagret vekselspenning når den først er i åpen tilstand Opplevde dette selv på en TV en gang Båten sto på land, Jeg lå under båten og smurte på bånnstoff. Fikk strøm i meg når jeg tok på propellakslinen. Feilen var lett og finne ved at man bare fjernet den ene 230 Volts brukeren etter den andre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.