Jump to content

Biltemabatterier en gang til. Forbruk/start


BØstrøm

Recommended Posts

Trenger egentlig 2 startbatterier, da de jeg har, har vært mishandlet, og har fått noen år på baken. Kikket på startbatterier på Biltema idag, men jeg har plass til større batterier enn det største startbatteriet. Dvs fysisk størrelse. Bør jeg gå for størst mulig fritidsbatteri, med typisk 50-60Ah mer med 2 batterier i paralell, eller kjøpe de største startbatteriene? 

Start og forbruksbatterier er skilt med ett VSR rele.

 

Vet ikke hva starteren trekker, men starter en 4 sylindret Ford Lehman på 90 hk.

Link to post
Tønsberg84 skrev for 23 timer siden:

Ikke kjøp Biltema batterier! Forbanna møkk

 

Har du lang erfaring med at disse batteriene er møkk? Hvilke problemer har du hatt? Hva slags batterier fra BT er det du snakker om? Eller kanskje du bare har hørt av noen som har hørt av noen eller . . . . . . ? Jeg måtte bytte et Varta batteri i bilen etter bare 3 år, da døde det. Er konklusjonen da at Varta bare er møkk?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Tønsberg84 skrev On 3.4.2019 at 23.53:

Ikke kjøp Biltema batterier! Forbanna møkk

Jeg mener å ha sett at Biltemas batterier har kommet godt ut i flere nøytrale tester. Disse har neppe pågått over flere år, men det hadde vært interessant å vite hva denne kritikken er basert på.

 

YngveKL skrev On 3.4.2019 at 23.36:

 

Det er CCA evt. MCA som er viktig, ikke nødvendigvis Ah

Dette støtter jeg fullt og helt. Jeg har inntrykk av at mange ser på store startbatterier som et stort pluss, men da har man neppe regnet på hva man faktisk trenger.

For å ta et eksempel: En firesylindret motor med 15-ampères glødeplugger og 2 kW startmotor.

La oss så si at man gløder i 10 sekunder, og deretter kjører starteren i 3. Dette utgjør da omtrent 600 As + 600 As = 1200 As; altså ⅓ Ah. Nå bør man absolutt sørge for strømreserver for en litt treg start, og noen ekstra runder med gløding, men om man tidobler dette er det fremdeles langt igjen til 100 Ah. Man må derfor først og fremst ta hensyn til hvor mye strøm starteren trekker på en kald morgen. Men så er det slik at både batteriets kapasitet og dets evne til å levere strøm henger sammen med den fysiske størrelsen. Grovt sett kan et bly-/syre-batteri levere ti ganger så mange A som det har Ah. CCA er en amerikansk standardbetegnelse på strømkapasitet som mange batterier er merket med. Det står for "Cold Cranc Amps", og måles ved 0°F, altså ÷18°C. Dette er jo uaktuelt for de fleste lystbåteiere, og man vil kunne få ut langt mer strøm ved f.eks. +10°C.

Vektmessig ville det derfor vært hensiktsmessig med et lite Li-basert startbatteri med stor strømkapasitet. Om man i tillegg investerer i en passende batteri-til-batteri-lader, kan man, så merkelig det enn kan høres, få start selv om både startbatteri og forbruksbatteri i utgangspunktet er å betrakte som tomme.

Link to post
Lars H. skrev for 5 timer siden:

 

Har du lang erfaring med at disse batteriene er møkk? Hvilke problemer har du hatt? Hva slags batterier fra BT er det du snakker om? Eller kanskje du bare har hørt av noen som har hørt av noen eller . . . . . . ? Jeg måtte bytte et Varta batteri i bilen etter bare 3 år, da døde det. Er konklusjonen da at Varta bare er møkk?

 Helt klart, kjøpte Biltema batteri til bilen min for litt over 1 år siden. Batteri til 1800kr om jeg ikke husker helt feil, med de spesifikasjoner som bilen skulle ha i forhold til cca og 15Ah mer enn Originalt. Merket med en gang at bilen min var mer tungstartet enn før jeg byttet, ladet det helt opp, men fortsatt hørtes startmotoren misfornøyd ut! Når kong vinter sto for tur å webasto ble brukt så var det faktisk ikke mer kapasitet på møkka batteriet til at jeg fikk start! Ene gangen endte det opp med at bilen blacket totalt ut å måtte ha redningsbil til verksted. Flippet dritten ut av bilen å inn med et litt dyrere sønnax batteri, en helt ny verden! ✌️

 

Båten min kom for øvrig med 2 stk 1 år gamle Biltema batterier, måtte ut med en gang da jeg ikke kunne ligge utaskjærs mer enn 1 døgn før Wallas,toalett og kjøleskap sluttet å fungere.

 

Er meget glad i Biltema generelt, men batteriene deres har jeg fått et hat forhold til!   

 

Så for all del,kjøp Biltema batterier ✌️

 

??

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Tønsberg84 skrev for 2 timer siden:

 

Så for all del,kjøp Biltema batterier ✌️

 

??

 

 

 

Du burde nok ikke det siden du har knekt tre batterier på ett år. Sikker på at du har orden på forskjellen på spenning for sølv- kadium, gel osv? Og det er selvsagt umulig å generalisere til "BT batterier", de leverer ulike teknologier fra ulike leverandører. Var de tre du knakk av samme type?

 

Jeg har aldri hatt noe spesielt trøbbel med batterier fra BT, de har holdt i mange år i båten, og også på hytta.

Link to post

Har nå hatt tre Biltema AGM batterier i min båt i fire år. To til forbruk og et til start Volvo D6. Fungerer aldeles utmerket. Nå er det ingen fansye idiotkoblinger med releer og dioder på laddinga. Laddingen ligger rett mot startbatteriet. Har to batteribrytere og en sammenkoblingsbryter. Når jeg kommer i båten og skal ut på tur slår jeg inn alle tre bryterne. Starter og kjører dit jeg skal. Om jeg da forlater båten der slår jeg av alle tre, skal jeg derimot ligge der og bruke strøm slår jeg av bryteren til startbatteriet og sammenkoblingsbryteren. Når jeg så skal starte opp igjen slår jeg inn startbatteriet og sammenkoblingsbryteren før jeg starter. På den måten benyttes alle tre batterier i parallell under start og drift. Og et er alltid topplanet når jeg skal starte.  

Link to post
Tønsberg84 skrev for 9 timer siden:

 

Er meget glad i Biltema generelt, men batteriene deres har jeg fått et hat forhold til! 

Enten har du vært ekstremt uheldig, eller så har det noe med driftsforholdene å gjøre. Dette rimer jo ikke med andres, og heller ikke mine, erfaringer.

Link to post
BØstrøm skrev On 3.4.2019 at 22.58:

4 sylindret Ford Lehman på 90 hk

Du finner nok en spec på starteren, men jeg tviler på at den trekker mer enn 3 kW ved 9 V. Det gir 333 A. Om du ikke skal bruke båten i minusgrader holder det da, i teorien, med et batteri med CCA på 300. I praksis er det lurt å ha litt å gå på, men å mangedoble dette har overhodet ingen hensikt. Da er det adskillig mer å hente på å ha korte og tykke kabler. Det er vanligvis her mesteparten av tapet ligger, og ikke i selve batteriet.

Link to post

I teorien, herr BØstrøm, skal Ford'en starte på et 70 Ah batteri. Det gjør GM'en min. Hvis du har litt startproblemer, som luft i dieselen, går det tomt med et pofff. Dobler du, kan batteriet kjøre vesentlig lengere før det blir astmatisk. Dessuten lever selvstarteren et mye bedre liv om den får tilstrekkelig strøm og spenning. En tilleggssak er å sette inn et vanlig lysrelé slik at strømmen til innslagsreléet ikke behøver å spasere hele veien rundt tenningsnøkkelen. Vet ikke om du har innstallert slikt relé.

Link to post
BØstrøm skrev for 7 timer siden:

Bare start av HM. Vinsjer etc har egne batterier.

Da skal det jo strengt tatt ikke rare greiene til. Men som Hulda påpeker kan det være smart å ha litt å gå på. Jeg monterte et av de gule AGM batteriene fra BT da jeg skiftet i konebilen for to-tre år siden. Det er en 1,9 tdi, og den knørrer i gang meget lett med det batteriet. Hører at starteren trekker lett rundt. For noen uker siden skiftet jeg dieselfilter, og fylte da ikke opp det nye filteret før jeg startet opp. Det pleide ikke å være noe problem på den forrige bilen, men på denne var det visst ikke så lurt. Motoren stoppet ganske fort, og jeg måtte kinne leenge på starteren for å trekke opp diesel. Det var allikevel ikke antydning til at starteren begynte å trekke saktere rundt. Det skal også sies at den bilen har stått mye i ro, og batteriet har aldri blitt toppladet innimellom med egen lader. På den bakgrunnen har jeg ingen problemer med å anbefale det batteriet :thumbsup:

Link to post

Spørsmålet mitt var delvis aktivert av en del kinning her for leden(som Hulda kjenner til)hvorpå jeg syntes batteriet tapte seg litt fort. Imidlertid har jeg tenkt meg frem til at jeg har koblet noe feil, når jeg byttet den gamle dynamoen på HM, og nok har klart å koble start og forbruksbatterier sammen, slik at VSR releet ikke virket. ( i iveren etter tykkere/mer kabel fra dynamoen, med større effekt enn den gamle) Litt halvfulle startbatterier kan forklare den dårlige effekten jeg følte da. Sjekker dette imorgen. 

 

Men spørsmålet mitt, om hva jeg kan kinne lengst på, 180Ah med startbatterier, eller 220-230Ah med forbruksbatterier, lurer jeg igrunn på enda. 

Link to post
BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Men spørsmålet mitt, om hva jeg kan kinne lengst på, 180Ah med startbatterier, eller 220-230Ah med forbruksbatterier, lurer jeg igrunn på enda. 

På generelt grunnlag er svaret: Forbruksbatteriet, mens startbatteriet gir større sjanse for å få start, fordi et startbatteri som er designet for formålet har ekstra liten indre motstand; noe som gir større startstrøm, som igjen gir større turtall på starteren, som i sin tur gir mer kompresjon og dermed større sjans for en rask oppstart. Et batteri designet for forbruk derimot, har gjerne lav selvutlading som hovedkriterium, og kan dermed være uegnet som startbatteri, uansett størrelse. Et vesentlig poeng i denne sammenhengen er at om motoren ikke starter rimelig raskt, er det ett eller annet som er feil. Da kan det hjelpe med større batteri, f.eks. om det er luft i drivstoffsystemet, men det er slett ikke sikkert at det gjør det. Er motoren generelt tungstartet, bør dette utbedres før det blir så ille at det ikke hjelper med all verdens startbatterier.

Link to post

I vanlig drift, starter motoren idet jeg ser på startnøkkelen. Startproblemet hos meg kom etter mange timers seilas, med autopilot hardt belastet, og diesel som måtte luftes, pga at jeg hadde koblet HM til det korteste av 2 stigerør fra tanken. 

 

Når slikt inntreffer, er det tiden jeg kan kinne som betyr noe. Mistenker også at MC regulatorene, på 2 stk dynamoer, sørger for hard motstand, hvis tenningen har vært på en stund, og softstartfunksjonen er deaktivert. Mao, har jeg noen ting å sjekke....

Link to post
BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Når slikt inntreffer, er det tiden jeg kan kinne som betyr noe.

I etterpåklokskapens lys, ja. Men før den omsider starter vet du jo ikke hva dette skyldes. Det finnes en mengde potensielle årsaker til at en motor ikke starter, og kun et fåtall av dem lar seg løse vha. startmotoren. Så framgangsmåten bør heller være: Om den ikke starter på normal måte, prøv én gang til, og kanskje enda en gang, men så er det på tide å sjekke forholdene. Avhengig av motortype vil da kanskje manuell pumping av drivstoff være første punkt; sjekk av glødestrøm det neste, osv.

Kort oppsummert kan man si at et startbatteri må være stort nok. Hvor stort stort nok er, avhenger i stor grad av hvilke rutiner man har i slike unntakstilfeller. Med gode rutiner kan stort nok være ganske så lite. Et større batteri medfører oftest bare at man kjører starteren lenger uten at det har noen hensikt.

Og har man en defekt dieselpumpe hjelper det verken med 200, eller 2000 Ah.

Link to post
BØstrøm skrev for 11 timer siden:

Men spørsmålet mitt, om hva jeg kan kinne lengst på, 180Ah med startbatterier, eller 220-230Ah med forbruksbatterier, lurer jeg igrunn på enda. 

Jeg tror ikke jeg har noe fasitsvar på det spørsmålet, men jeg gjør et forsøk allikevel. 

 

Forrige gang jeg byttet batterier i vår Viksund kjøpte jeg Sønnak batterier. Et 185Ah HDX til start, og to 220Ah SHD til forbruk. Fritt etter hukommelsen hadde HDX batteriet en CCA-verdi på 1100A, og SHD batteriene en CCA-verdi på 1150A. Altså marginalt større på forbruksbatteriet enn på starbatteriet, til tross for at det var vesentlig større. Men når du kommer opp i så store startkapasiteter tror jeg ikke det blir avgjørende uansett. Begge batteriene vil kunne levere strøm nok til å trekke starteren leeenge. Hvis du derimot ser på batterier som knapt nok er store nok som startbatteri vil det gjøre en stor forskjell på om du velger typisk start- eller forbruksbatteri. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...