Jump to content

Ulikt "rorutslag" på styrbord og babord, med Bravo 2 drev.


riskyrasmussen

Recommended Posts

Ny båt for sesongen, og man må bruke noe tid for bli kjent med båten.

 

Dette er min første båt med drev.

 

Oppdaget at je får utlikt makismalt "rorutslag" på styrbord og babord.

 

Er dett normalt, eller må jeg påregne noe påkost her??

 

Hadde forventet en litt bedre manøvreringsevne enn den jeg opplever så langt.

 

Legger med bilder tatt fra badeplattform, med maksimalt ror til begge sider.

20190406_180928.jpg

20190406_180912.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tror jeg ender opp med å måtte skifte styresylinder her, da jeg har en lekkasje på servosiden også.

 

På båten min er det hydraulisk styring og servo. Har 1 stk bravo 2 drev. 

 

Er det ikke litt smør på flesk med servo OG hydraulisk styring?

 

Ny styresylinder burde nok være litt lengre for å få mer rattuslag på drevet. Noen med erfaring på slike tilpasninger?

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å svinge når motoren går ? Ser ut som motor ikke er i gang på bildene.

Motor må gå for at servo pumpen skal gi virkning på styresylinder. Så begge trengs :smiley:

Uten motorkraft og servo pumpen ikke går, får du tregere virkning på styresylinder og kanskje ikke fullt utslag.

Om det er wire kontroll fra rattet er det den som åpner for styresylinder, er ihvertfall

vanligst på Mercruiser drev.

Se etter om noe er feil montert eller ute av justering på armen som går til styrearmen på drevet.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

riskyrasmussen skrev for 4 timer siden:

Ny styresylinder burde nok være litt lengre for å få mer rattuslag på drevet. Noen med erfaring på slike tilpasninger?

 

Utslaget til styrbord er alt for lite og ikke riktig. Det skal ikke være nødvendig å endre sylinderlengde for å få et fornuftig utslag.

 

Prøv å gjøre som Chris284 sier. Test med motor igang. Det kan gi et helt annet resultat.

Mitt Volvodrev er ikke enkelt å svinge uten at motor/servo er i drift.

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 2 timer siden:

Har du prøvd å svinge når motoren går ? Ser ut som motor ikke er i gang på bildene.

Motor må gå for at servo pumpen skal gi virkning på styresylinder. Så begge trengs :smiley:

Uten motorkraft og servo pumpen ikke går, får du tregere virkning på styresylinder og kanskje ikke fullt utslag.

Om det er wire kontroll fra rattet er det den som åpner for styresylinder, er ihvertfall

vanligst på Mercruiser drev.

Se etter om noe er feil montert eller ute av justering på armen som går til styrearmen på drevet.

 

 

Er hydraulisk fra rattet til meg, ikke noe wire.

 

Skjønner ikke helt hvordan denne servoen fungerer. ?

 

Får samme rattutslag med motor gående.

Ikke noe merkverdig forskjell i motstand på rattet med motor gående eller ikke.

 

Kansje servo ikke fungerer i hele tatt?

 

For meg virker styresylinderen som en sak som både er tilkoblet servo og den hydrauliske styringen på båten.

 

Ikke sett noe slikt før, men er min første båt med drev.

 

Link to post
Share on other sites

Om det er hydraulikk fra rattet må det være en pumpe der som regulerer styresylinder.

Har du sjekket olje nivået og eventuelt luftet ?

Du kan dreie rattet fra ene side til den andre og telle omdreininger på rattet, så

setter du rattet på midtposisjon og ser om drevet er nøytralt eller midt på.

Kan være noe er ute av justering eller montert feil.

Er det byttet ut noe eller er det originalt montert ?

Hvis det er hydraulikk fra rattet, trenger du kanskje ikke noe servo fra motor. Ser du om servo er tilkoblet styresylinder ?

Om du får postet bilder av rattpumpe og styresylinder og servo, så kan det bli lettere å hjelpe.

 

 

Jeg kjenner ikke så godt til styring med rattpumpe, den jeg har bruker en wire fra rattet til

å kontrollere styresylinder. Uten servo går rattet tregt, som på en bil uten motor igang.

 

Kan være du har noe lignende som her :

http://www.seafirst.co.kr/product/hydraulic-steering-stern-drive/

 

Men det er mulig å styre uten servo, blir drevet av oljen i slangene, som på Seastar utstyr.

http://www.seastarsolutions.com/products/hydraulic-new/inboard-power-steering/

 

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Da har du samme som jeg har til mitt bravo 3, står i tillegg en sølvfarget sylinder som er koblet til ratt hydraulikk, når du dreier rattet overfører denne kraften videre til den servosylinderen som får oljetrykk fra servopumpen som ligger på styrbord side fremme på motoren. Da åpner noen ventiler i servosylinderen og forsterker styrekraften som går til drevet.

vis du skjønner?

 

 

 

 

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

mistenker det ja, kan kanskje prøve og løsne den sylinderen som kommer fra styringen og så dreie og se hvor mange omdreininger du får på rattet før og etter.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Soa-båtbåtbåt skrev 7 minutter siden:

mistenker det ja, kan kanskje prøve og løsne den sylinderen som kommer fra styringen og så dreie og se hvor mange omdreininger du får på rattet før og etter.

 

Jo kansje det. Dette er upløyd mark for meg, men er det slik at det er et stempel som går inne i det gjengede partiet på "drev-sylinderen). Finner innen annen innfesting av styresylinderen, så kan ikke forstå annet en at det er slik det fungerer.

 

Du tenker at jeg frikobler styresylinderen, slik at jeg ser om jeg får flere rattomdreinger etter? I så fall har jeg funnet ut at begrensningen ligger i drev-sylinderen eller noe mekanisk på selve drevet/styrestaget.

 

Får jeg ikke flere omdreininger, så kan det kansje være mening i å finne en annen sylinder?

Redigert av riskyrasmussen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan ta bilde av min styring i morgen.
Har du sjekket at det ikke er noe som stopper utvendig? Er det bom stopp ved endeslag begge veier?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal opp meg båten første helga i Juni, så da får jeg sett under.

Opplever det slik at det er bom stopp ja. 

 

Autopiloten har jo en rudder-sensor. Når drevet står rett så er denne i "0". Ved hard babord er den på ca "30" og ved hardt styrbord på ca "12". Så det er en betydelig forskjell. Det er mulig at utslaget til babord er riktig.

Link to post
Share on other sites

Du kan og løsne splinten som går fra servosylindere og til styrearmen som går i i transom/drevet ditt, så da kan du skyve styre sylinderen med håndkraft og se om du får mer utslag.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Soa-båtbåtbåt skrev Just now:

Du kan og løsne splinten som går fra servosylindere og til styrearmen som går i i transom/drevet ditt, så da kan du skyve styre sylinderen med håndkraft og se om du får mer utslag.

 

Det skal jeg prøve.

Er det noe sjanse for at luft i systemet kan skape dette? 

 

Link to post
Share on other sites

tviler på luft.
Er det nok olje på oljetanken din på styrbord side på motoren?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mente selfølgelig styrearmen som styrer drevet, du ser den øverst her på bildet.

IMG_0294.JPG

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mente selfølgelig styrearmen som styrer drevet, du ser den øverst her på bildet.

IMG_1509.JPG

IMG_1510.JPG

IMG_1511.JPG

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er kun oljetanken på motoren, oljen pumpes i sirkulasjon hele tiden når motoren går, straks man beveger rattet åpner servosylinderen noen ventiler slik at hydraulikken hjelper på styrekreftene.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...