riskyrasmussen Startet 6.April.2019 Del på Facebook Startet 6.April.2019 Ny båt for sesongen, og man må bruke noe tid for bli kjent med båten. Dette er min første båt med drev. Oppdaget at je får utlikt makismalt "rorutslag" på styrbord og babord. Er dett normalt, eller må jeg påregne noe påkost her?? Hadde forventet en litt bedre manøvreringsevne enn den jeg opplever så langt. Legger med bilder tatt fra badeplattform, med maksimalt ror til begge sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 6.April.2019 Del på Facebook Svart 6.April.2019 Dette så nesten farlig ut. Har du sjekket at det ikke er noe som kommer i knip i motorrommet? Det går jo ofte diverse kabler og greier i nærheten av styremekanismen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 7.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2019 Ikke noe som blokkerer nei. Må få tatt en service her altså. Hadde vært greit å ha dette i orden ved navigering i havn i dag:) Problemer er til for å løses! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Tror jeg ender opp med å måtte skifte styresylinder her, da jeg har en lekkasje på servosiden også. På båten min er det hydraulisk styring og servo. Har 1 stk bravo 2 drev. Er det ikke litt smør på flesk med servo OG hydraulisk styring? Ny styresylinder burde nok være litt lengre for å få mer rattuslag på drevet. Noen med erfaring på slike tilpasninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Har du prøvd å svinge når motoren går ? Ser ut som motor ikke er i gang på bildene. Motor må gå for at servo pumpen skal gi virkning på styresylinder. Så begge trengs . Uten motorkraft og servo pumpen ikke går, får du tregere virkning på styresylinder og kanskje ikke fullt utslag. Om det er wire kontroll fra rattet er det den som åpner for styresylinder, er ihvertfall vanligst på Mercruiser drev. Se etter om noe er feil montert eller ute av justering på armen som går til styrearmen på drevet. Redigert 9.Mai.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Skallebank Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 riskyrasmussen skrev for 4 timer siden: Ny styresylinder burde nok være litt lengre for å få mer rattuslag på drevet. Noen med erfaring på slike tilpasninger? Utslaget til styrbord er alt for lite og ikke riktig. Det skal ikke være nødvendig å endre sylinderlengde for å få et fornuftig utslag. Prøv å gjøre som Chris284 sier. Test med motor igang. Det kan gi et helt annet resultat. Mitt Volvodrev er ikke enkelt å svinge uten at motor/servo er i drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Chris284 skrev for 2 timer siden: Har du prøvd å svinge når motoren går ? Ser ut som motor ikke er i gang på bildene. Motor må gå for at servo pumpen skal gi virkning på styresylinder. Så begge trengs . Uten motorkraft og servo pumpen ikke går, får du tregere virkning på styresylinder og kanskje ikke fullt utslag. Om det er wire kontroll fra rattet er det den som åpner for styresylinder, er ihvertfall vanligst på Mercruiser drev. Se etter om noe er feil montert eller ute av justering på armen som går til styrearmen på drevet. Er hydraulisk fra rattet til meg, ikke noe wire. Skjønner ikke helt hvordan denne servoen fungerer. ? Får samme rattutslag med motor gående. Ikke noe merkverdig forskjell i motstand på rattet med motor gående eller ikke. Kansje servo ikke fungerer i hele tatt? For meg virker styresylinderen som en sak som både er tilkoblet servo og den hydrauliske styringen på båten. Ikke sett noe slikt før, men er min første båt med drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Om det er hydraulikk fra rattet må det være en pumpe der som regulerer styresylinder. Har du sjekket olje nivået og eventuelt luftet ? Du kan dreie rattet fra ene side til den andre og telle omdreininger på rattet, så setter du rattet på midtposisjon og ser om drevet er nøytralt eller midt på. Kan være noe er ute av justering eller montert feil. Er det byttet ut noe eller er det originalt montert ? Hvis det er hydraulikk fra rattet, trenger du kanskje ikke noe servo fra motor. Ser du om servo er tilkoblet styresylinder ? Om du får postet bilder av rattpumpe og styresylinder og servo, så kan det bli lettere å hjelpe. Jeg kjenner ikke så godt til styring med rattpumpe, den jeg har bruker en wire fra rattet til å kontrollere styresylinder. Uten servo går rattet tregt, som på en bil uten motor igang. Kan være du har noe lignende som her : http://www.seafirst.co.kr/product/hydraulic-steering-stern-drive/ Men det er mulig å styre uten servo, blir drevet av oljen i slangene, som på Seastar utstyr. http://www.seastarsolutions.com/products/hydraulic-new/inboard-power-steering/ Redigert 9.Mai.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Er det en slik styresylinder du har?? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126142152 Da har du servoassistert styresylinder. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Det va nokså likt ja. Mener min er merket Sleipner, men det spiller vel ingen rolle. Når jeg ser denne, så kan jeg forstå at hvis servoen min ikke fungerer som den skal, så vil det få noen konsekvenser ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Da har du samme som jeg har til mitt bravo 3, står i tillegg en sølvfarget sylinder som er koblet til ratt hydraulikk, når du dreier rattet overfører denne kraften videre til den servosylinderen som får oljetrykk fra servopumpen som ligger på styrbord side fremme på motoren. Da åpner noen ventiler i servosylinderen og forsterker styrekraften som går til drevet. vis du skjønner? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Fått tatt noen bilder av sylindrene. Det er nok en servoassistert sak ja. Kan det være at den styresylinderen som er montert ikke er kompatibel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 mistenker det ja, kan kanskje prøve og løsne den sylinderen som kommer fra styringen og så dreie og se hvor mange omdreininger du får på rattet før og etter. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 (redigert) Soa-båtbåtbåt skrev 7 minutter siden: mistenker det ja, kan kanskje prøve og løsne den sylinderen som kommer fra styringen og så dreie og se hvor mange omdreininger du får på rattet før og etter. Jo kansje det. Dette er upløyd mark for meg, men er det slik at det er et stempel som går inne i det gjengede partiet på "drev-sylinderen). Finner innen annen innfesting av styresylinderen, så kan ikke forstå annet en at det er slik det fungerer. Du tenker at jeg frikobler styresylinderen, slik at jeg ser om jeg får flere rattomdreinger etter? I så fall har jeg funnet ut at begrensningen ligger i drev-sylinderen eller noe mekanisk på selve drevet/styrestaget. Får jeg ikke flere omdreininger, så kan det kansje være mening i å finne en annen sylinder? Redigert 22.Mai.2019 av riskyrasmussen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 kan ta bilde av min styring i morgen. Har du sjekket at det ikke er noe som stopper utvendig? Er det bom stopp ved endeslag begge veier? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Skal opp meg båten første helga i Juni, så da får jeg sett under. Opplever det slik at det er bom stopp ja. Autopiloten har jo en rudder-sensor. Når drevet står rett så er denne i "0". Ved hard babord er den på ca "30" og ved hardt styrbord på ca "12". Så det er en betydelig forskjell. Det er mulig at utslaget til babord er riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Du kan og løsne splinten som går fra servosylindere og til styrearmen som går i i transom/drevet ditt, så da kan du skyve styre sylinderen med håndkraft og se om du får mer utslag. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Soa-båtbåtbåt skrev Just now: Du kan og løsne splinten som går fra servosylindere og til styrearmen som går i i transom/drevet ditt, så da kan du skyve styre sylinderen med håndkraft og se om du får mer utslag. Det skal jeg prøve. Er det noe sjanse for at luft i systemet kan skape dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 tviler på luft. Er det nok olje på oljetanken din på styrbord side på motoren? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Mente selfølgelig styrearmen som styrer drevet, du ser den øverst her på bildet. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Mente selfølgelig styrearmen som styrer drevet, du ser den øverst her på bildet. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Takk for det! Har du trykkant på anlegget, og har du balansert eller ubalansert styresylinder?:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 ??trykk kant Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
riskyrasmussen Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Skrivefeil, trykktank (ekspansjon). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Er kun oljetanken på motoren, oljen pumpes i sirkulasjon hele tiden når motoren går, straks man beveger rattet åpner servosylinderen noen ventiler slik at hydraulikken hjelper på styrekreftene. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.