Jump to content

Ulikt "rorutslag" på styrbord og babord, med Bravo 2 drev.


riskyrasmussen

Recommended Posts

Du mener at stempelstanga går ut på motsatt side og? Ja det er normalt siden det skal være like krefter begge veier.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Chris284 skrev On 9.5.2019 at 23.15:

Om det er hydraulikk fra rattet må det være en pumpe der som regulerer styresylinder.

Har du sjekket olje nivået og eventuelt luftet ?

Du kan dreie rattet fra ene side til den andre og telle omdreininger på rattet, så

setter du rattet på midtposisjon og ser om drevet er nøytralt eller midt på.

Kan være noe er ute av justering eller montert feil.

Er det byttet ut noe eller er det originalt montert ?

Hvis det er hydraulikk fra rattet, trenger du kanskje ikke noe servo fra motor. Ser du om servo er tilkoblet styresylinder ?

Om du får postet bilder av rattpumpe og styresylinder og servo, så kan det bli lettere å hjelpe.

 

 

Jeg kjenner ikke så godt til styring med rattpumpe, den jeg har bruker en wire fra rattet til

å kontrollere styresylinder. Uten servo går rattet tregt, som på en bil uten motor igang.

 

Kan være du har noe lignende som her :

http://www.seafirst.co.kr/product/hydraulic-steering-stern-drive/

 

Men det er mulig å styre uten servo, blir drevet av oljen i slangene, som på Seastar utstyr.

http://www.seastarsolutions.com/products/hydraulic-new/inboard-power-steering/

 

 

 

Jeg har wire fra ratt + Mercruiser servostyring på mitt Bravo 3 drev. Det er vel ganske vanlig.

Men jeg ønsker å fjerne den gamle styrewiren, og ønsker ikke doble hydraulikksystemer til styringa.

Så skal fjerne alt og montere vanlig hydraulisk styring fra ratt til drev uten noe annet mikkmakk. Det enkleste er ofte det beste.

 

Tror ikke styringa blir altfor tung. Gikk jo relativt greit å styre med wire en gang servoen svikta (reima til servo røk). Da må jo styringa også dra med seg den hydrauliske servosylinderen. Og regner med at ren hydraulisk styring blir lettere enn gammal wire uansett. 

 

Ser at det leveres ymse kit/styresylinder, enten til drev uten servo eller til drev med servo. Lurer da på om det er noen forskjell i innfesting av ny styresylinder på de to variantene, eller er transom og alt helt likt? Og at forskjellen er at styresylinder beregnet til drev uten servo har større styrekraft rett og slett. Vil ikke bestille feil type som evt. ikke kan monteres/ikke passer. 

Men har aldri sett eller lest noe om en spesiell Bravo transom kun for bruk uten original Mercruiser servostyring.

Så går ut fra at det er slik at fjerner man den originale servostyringen så kan man montere styresylinder for drev uten servostyring sånn helt uten videre.

 

Seastar har f.eks. en styresylinder BA135-7EM (HC5332-3) beregnet for drev uten servo (BA står vel for balansert sylinder), og 125-8EM (HC5328-3) for drev med servostyring. Gjelder alle Alpha 1 samt Bravo 1-2-3.

Førstnevnte sylinder dyrere, så altså mere styrekraft formoder jeg. Men litt usikker. Kan være de medfølgende braketter som fordyrer. 

 

Men nå har jeg da til slutt her funnet noen svar på disse spørsmålene ser det ut til.

Seastar sin styresylinder for drev med servo erstatter naturligvis styrewiren og går rett inn på servosylinderen der wiren vanligvis går.

Den er ubalansert siden ikke har gjennomgående stempel. Det er jo en liten ulempe (ulike rattomdreininger styrbord/babord).

Forøvrig 3,5 rattomdreininger mot 3,4/4,1 for den ubalanserte (avhengig av type rattpumpe. 5 rattomdreininger for standard rattpumpe, evt. 4,9/5,8 for den ubalanserte).

 

Seastar sin styresylinder for drev uten servo festes på en helt annen måte, og er balansert. Ulempen er at sylinderen beveger seg, og krever egne fleksible slanger. Men kanskje ikke et stor problem egentlig.

 

Men så finnes det styringer fra Mavimare for drev både med og uten servo. Det spesielle med de er at alle er balanserte og installeres der styrewiren vanligvis kobles på transom.  Eneste forskjell er at sylinderen for bruk med drev uten servo har større volum, og altså sterkere, men det medfører litt flere rattomdreininger. 4,6 istedenfor 3,3.

Men man må altså beholde servostyresylinderen for å ha et sted å feste denne type sylinder, selv om man ikke bruker servofunksjonen.

 

https://www.navinordic.com/pub_docs/files/Ladda_ner/Mavimare/Manual_NN_GF150ET150BET300BET.pdf

 

Balansert styresylinder med færrest mulig rattomdreininger bør uansett være et krav.  Over 5 omdreininger virker mye.

Et duoprop drev har jo selvutlignende krefter fra propellene, så bør ikke kreve altfor mye kraft å dreie på normalt sett.

 

Komplette pakker https://www.marineshop.no/teleflex/117588/teleflex-seastar-hekkaggregat-pk-7-pakke-7--m-sylinder-hc5332-3

 

Seastar for drev uten servo

 

styring-Maritimus_Teleflex__cylinder_HC5332_HH6541_SeaStar_1.7_Classic_Tilt_Boat_Hydraulic_Steering_Rotary_Helm.jpg.0a1875a51fd7cc154479e223a5a8cf09.jpg

styring5332.jpg.eb0aad5b2d1c690fceb70d9fbd2a48da.jpg

 

Seastar for servo

styring5328.jpg.19d2ea8df163ec8b181ff7a5ba0996cb.jpg

Mavimare modeller

 

mavimare01.jpg.d826c7b7fb77df6448a51f6b7de83dfa.jpg

 

8134D171-2102-4974-BC15-0215AA82834E.jpeg

 

Kan være greit å slippe unna alt dette...

 

servo-mercruiser.png.9cdb855e478b944eb0a802e98b4fff88.png

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Bay175 skrev for 18 timer siden:

Takker så mye for forklaringen din Teerex:thumbsup:

Akkurat det jeg har leitet etter:newyearsign:

 

Takk, hadde glemt at jeg hadde klart å utdype et svar såpass mye midt på sommeren.

Men det kommer godt med for meg selv også, må lagre svaret mitt så jeg slipper å finne ut alt på nytt igjen når jeg har bruk for det :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...