Jump to content

Yamaha 20hk 1995, ulyd med video, noen som vet hva det er?

Quattro

Recommended Posts

Den slakken du viser er den normale aksiale slakken som er i mellom stempelskroget og lilleenden på råden. Du må holde i lilleenden på råden og presse råden aksialt(side til side) for å kjenne etter unormalt stor slakk.

Skaden/e kan tyde på at det er materiale fra ringlandet (toppen av stempelet, over stempelringene) som har løsnet og forårsaket skår. En rulle fra rådelageret eller kryssbolt forårsaker som oftest mer massive skader. Jeg ville fått veiv med råder undersøkt av kyndig mekaniker for å se om rådelagere og krysslagere er ok. Uansett så ser det ut som stempelbytte og honing ikke er til å unngå.

Er det Nicasil så bør det holde med å syrevaske slik Balder beskrev. Om det må hones i tillegg så er det med spesialutstyr da Nicasilen er langt mer hard enn vanlig sylinderforinger.

Videre så ser det ut som det er "skjæring", enten på grunn av manglende smøring eller feil tenning/for mager blanding (stor varmeutvikling). Det som er litt rart er at i følge bildene så ser det ikke ut som den har gått magert heller da det er rikelig med våtsot på stempelkronene som tyder på feit blanding. Det kan også være partikler som har forårsaket skjærflatene på stempelsidene.

Men uansett årsak så er alt dette forholdvis enkelt å fikse og så topper du det hele med en skikkelig forgasser/oljepumpe og tenningsjustering. Er resten av motoren bra så ville jeg gitt den nytt liv.

Dette er mine meninger ut fra det jeg kan se av bildene. Sikkert flere som kan bidra med sine meninger.

Redigert av xr4ti
Skrivefeil (see edit history)
Fjordland skrev On 22.4.2019 at 15.03:

Tipper nedre simmering på veiven lekker. Slik motoren trekker vann inn i veivhuset... Derav reinvaska sylinder og rust på reedventil

Dette høres sannsynlig ut, men da vil vel dette først og fremst gjelde den nederste sylinderen(?) Etter det jeg kan se er den rene betegnet som nummer én; det samme som den øverste.

Bankelyden stammer vel heller ikke fra skadene på stempelet så det er viktig å sjekke ut dette nærmere også.

• 2 uker senere...

Beklager for treg oppdatering, men årsak har vært at motor har mulig fått skjørtebank, shimsa som skal være på kryssboltlagret i stemplet var borte. Nå har det blitt bestilt deler og håper nå at motor blir bra og kan holde en god stund uten noe problemer :) 

når delene har kommet og motor har blitt satt i sammen så legger jeg ut en film snutt for å vise resultatet :)

Vil takke alle for mye god hjelp, tips og råd !

hjertelig takk!

Nytt kjapt spørsmål, på motorfeste og på siden står det en brakett med div info om motor som bl.a årsmodell. Får man bestille disse nye?  

Redigert av Quattro (see edit history)
  • 4 uker senere...

Nå er motor starta opp, nå går den veldig fint, ingen ulyder og starter på første drag!

Tusen hjertelig takk for all hjelp og spesielt takk til "Balder" som har hjulpet mye utenom forumet! Håper nå motor går feilfritt fremover nå. Håper både båt og motor oppfører seg fint i sommer og sommerene fremover :) 

• 4 uker senere...

Tirsdag forrige uke gikk motoren på tomgang på land i ca 45min uten noen ulyd og alt fungerte bare bra! 

I går skulle jeg bare sjekke for siste gang at alt var bra før sjøsetting. Da motoren ble startet opp var det ingen kjølestråle, prøvde å ruse den litt og det kom fortsatt ingenting. Demonterte da lokket til kjølestrålen kommer i fra, der så alt bra ut både i stussen og slangen. Sjekket impeller og alt der var veldig bra, monterte alt sammen igjen, og nå fungerte alt bare bra igjen med en kraftig og fin kjølestråle. Men etter en 30-40min kom det en ulyd igjen, jeg blir da veldig fortvilet da jeg er redd det er samme feil som forrige gang. Kan den lille/korte tiden ha gjort at det har blitt varme gang og ødelagt noe inni motor? 

Som jeg skrev over, fant jeg ingen feil og kan ikke noe annet tru at det har vært noe rusk som har vært i kjølesystemet. 

Noen som har en ide? Tips? Råd? Eller er jeg bare veldig flink til å høre etter ulyder nå? 

Når jeg tenker meg om, syns jeg kansje den vibrerte mer en den har gjort tideligere også.

https://youtu.be/DGMDYAkFIp4

https://youtu.be/c01WH9WZPMs

jeg Har nok kjørt på litt hard blanding med olje oppi tanken, da første tank skal være tilsatt olje..

Redigert av Quattro (see edit history)

Ingen belastning å snakke om, fra kald motor til varm, ekstra olje og maks 3 minutter og noen start/stopp! I tillegg så var det trolig vann i kjølekanaler. Nei, tror ikke det er varmskjæring. Med så lang tomgangskjøring så kan en 2-takter endre seg noe i maskinlyd om gasser/tenning ikke er helt 100%, den "surner" litt. Motordeksel kan også begynne å "dure" og dunke litt når de står lenge på tomgang om låsene/tettelistene er noe slitt.

Få den på vannet og kjør litt frem og tilbake nær land/brygge eller helst med følgebåt å få testet den.

xr4ti skrev 4 minutter siden:

Ingen belastning å snakke om, fra kald motor til varm, ekstra olje og maks 3 minutter og noen start/stopp! I tillegg så var det trolig vann i kjølekanaler. Nei, tror ikke det er varmskjæring. Med så lang tomgangskjøring så kan en 2-takter endre seg noe i maskinlyd om gasser/tenning ikke er helt 100%, den "surner" litt. Motordeksel kan også begynne å "dure" og dunke litt når de står lenge på tomgang om låsene/tettelistene er noe slitt.

Få den på vannet og kjør litt frem og tilbake nær land/brygge eller helst med følgebåt å få testet den.

Nå kjente jeg at jeg ble letta ! 

Ja planen var egentlig å sette den ut i morgen, så gjør det og prøver den litt...så kan jeg gi en tilbakemelding på hvordan det gikk :) 

Quattro skrev for 20 timer siden:

Tenker du da at forgassere ikke er 100% innstilt ?   Har renset forgassere og justert 2 1/2 gang på begge forgassere, på skruen som justerer blandingsforholdet på tomgangen (?) 

Det var på generelt grunnlag, ikke en analyse ut i fra dine videoer. 2 og 1/2 turn på lufteskruen er ofte brukt som grunninnstilling på mange forgassere og er en grunninnstilling. Hva din motor/forgasser går best på vites ikke, det kan være riktig og det kan være at den må en 1/4  turn inn eller ut? Men om den går fint på tomgang i 40 minutter så ville jeg ikke endret noe, da er den nok bra vil jeg anta. Det er kun tomgang og lavfartsystemet som påvirkes av lufteskruen så om du føler det er ok, la det være.

Måtte prøveturen og videre turer gå bra :thumbsup:

Skrotnisse skrev for 8 timer siden:

Sist jeg hadde tilsvarende problem etter å ha sjekket "alt" lå det 4 impellerbiter nede i kjølevannainntaket. Fort gjort å skru av de to plastsilene og sjekke der. Hvis ikke gjenstår stigerør mellom impellerhus og blokk, eller eventuelt selve kjølekanalene i blokken.

Inntaket er bra...har selv tenkt på kjølekanalene...vurderer nå en "ny" brukt motor da det bare baller på seg med denne motor.  Hva er det som anbefales av 20,25 og 30hk ? Yamaha ? Hvordan er tohatsu ? Tenker motor fra 1990-1999...yamaha 30hk 3syl har jo sin prisklasse har jeg sett, men er jo en slik motor som hadde fristet mest til min GH14 deluxe.

Skrotnisse skrev 3 minutter siden:

Sikkert lurt. Sant å si synes jeg kompresjonen din var lav uansett. I mitt hode er 7 kg et minimum før jeg gjør noe  tiltak med blokken.

Hva med å finne en 25 hk i god stand og beholde motoren du har som delemotor ? Ser det selges noen billige slike med defekt undervannshus....

Tenkte veldig tanken selv...kan jeg spørre hvor du finner disse motorene ? Da jeg ikke finner noen på Finn.no

Undervannshuset mitt er det likt på yamaha 20-25 hk fra 1989-2000? Uavhengig om det er autolube ? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...