Jump to content

2001 Yamaha 8 hk 2-takter, dårlig kjølevann kontrollstråle


mmosberg

Recommended Posts

Har en Yamaha 8 hk 2-takter. Den er i veldig god stand. Ser bra ut og er lite brukt. Da jeg fikk den var det ingen kontrollstråle overhodet. Etter å ha pirket med en streng i hullet (som er utrolig lite og tynt) der kontrollstrålen kommer ut under motoren drypper det nå litt når motoren kjøres. Hvordan rense opp i denne kjølekanalen? Bruk av syre er i mitt hode ikke så lurt på en aluminiums motor.

 

Kan legge til at jeg har montert ny impeller og motoren kjøler bra. Den blir ikke varm og ed bruk av klokker ser jeg jo at det kommer plenty vann ut med eksosen i propellen.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Prøv å få av slangestussen som går fra blokk til hullet der vannet kommer ut. Får du av slangen kommer du til med streng lenger inn....

I følge Maritim Båtutstyr gås det an å bruke deres systemrens(syrevask) på utenbordsmotor, MEN bare la motoren gå med det i 30 minutter, for så og kjøre med rent ferskvann en god stund, 1 time kjørte jeg....

Link to post
Mort1 skrev 22 minutter siden:

Prøv å få av slangestussen som går fra blokk til hullet der vannet kommer ut. Får du av slangen kommer du til med streng lenger inn....

I følge Maritim Båtutstyr gås det an å bruke deres systemrens(syrevask) på utenbordsmotor, MEN bare la motoren gå med det i 30 minutter, for så og kjøre med rent ferskvann en god stund, 1 time kjørte jeg....

 

 

"Problemet" på disse motorene er at den slangen du peker på, og som finnes på mange andre motorer, ikke er der. Kontrollstrålen kommer ut av en liten nippel under motoren og går inn i motoren....

 

Hvilket blandingsforhold brukte du på systemrensen? Blir fort en god del liter systemrens da jeg kjører motoren i en søppeldunk.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Skrotnisse skrev 3 minutter siden:

Blåse med trykkluft istedenfor å bruke streng ?

 

 

Det gjorde jeg i kombinasjon med pirking med streng. Gikk fra helt tett til svak drypping. Pirket og blåste en halv dag.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Blandingsforholdet husker jeg ikke, men jeg fikk god veiledning hos maritim. Motoren min ble kjørt i en murerstamp på 50 l

 

Sakset fra maritim sine sider systemren motorrens

 

Løsningen: MOTORRENS er et biologisk produkt som løser opp kalk, rust og saltavleiringer, uten å skade pakninger eller andre vitale motordeler. Dette kan du trygt benytte til både innen-bords og utenbordsmotorer. Motorrens inngår i en produktfamilie som heter SystemRens, med et bredt anvendelses område innen rensing av radiatorsystemer, sentralfyringsanlegg etc. Produktet har vært benyttet i rørleggerbransjen i mange år med meget gode resultater.

Leveres i 1 liters flaske.
Anbefalt blandingsforhold 10 - 20%

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...