Jump to content

Montering av Simrad NSS12 EVO3 i båt som erstatning for CX44

Sjøbliss

Recommended Posts

Trenger litt veiledning på dette. Har fått beskjed fra forhandler at jeg skal bruke overgang fra NMEA2000 til Simnet (den gamle typen fra CX44 som hadde små gule plugger) for både AIS og Plotter. Men la meg rulle litt tilbake. 

Har montert plotteren med ny strømkabel. Måten den gamle var kablet virket ikke å så jeg la opp ny strøm og det fungerte fint. NMEA koblingene jeg har fått er 2 stk som har Simnet klassisk plugg i andre enden, en til plotteren og den andre til AIS. I dashboardet henger det en liten boks med et grønt lys i som er kablet Simnet fra AP26 og går videre til den gamle plotteren. Hva denne boksen er aner jeg ikke men den har et lite grønt lys og flere Simnet kabler koblet inn. Funderer på om det kan være en AT10HD boks, men snakker ikke CX44 NMEA 2000 direkte? En AT10HD er vel NMEA0183 overgang fra Simnet? Jeg har vel kanskje ikke bruk for denne boksen lenger nå da... Er uansett veldig trangt så jeg skjønner ikke helt hva den så er koblet til videre men ser ut å henge på bussen og jeg tror ganske bestemt den er koblet til plotteren. På AP26 er en av portene ledig men står plugget med det jeg tipper er en terminator. Ble litt kort med tid når jeg holdt på med dette men jeg tenker vel at jeg må løsne stripsene og få ut alt. 

Jeg tror dagens løsning er kablet slik:

Plotter -> grønn boks 

Den grønn boksen er koblet videre til AP26 og til VHF

VHF har Simnet til 12v

Jeg har en Graphene AIS mottaker/sender som jeg også vil koble inn. Denne står samlokalisert med VHFen. 

Dersom jeg antar den grønne boksen er en AT10HD skal jeg vel ikke trenge den lenger? 

Plotter -> AP26 -> VHF -AIS

Eneste problemet med denne løsningen er at det ikke lenger er noen kobling til 12V noe sted så da har jeg vel et problem. Må jeg inn med en splitter eller noe lignende da jeg ikke lenger har noe sted å koble til 12v? 

På CX44 var NMEA tilkoblet på NMEA2, som jeg antar er NMEA2000?

På dette bildet ser du AP26 til venstre. Den ene gule pluggen er koblet med terminator, den andre mener jeg går til den boksen med lyset. 

image.png.2f5861c6e9998c8383a9fd927349fdf1.png 

Så neste problem. Jeg har det gamle ekkoloddet som jeg har tenkt å koble inn på denne nye plotteren. Jeg har fått med en ny plugg som jeg må koble til de gamle ledningene. Har noen en oversikt over hvordan dette skal kobles sammen? Neste forvirring er at jeg på den gamle CX44 hadde tilkoblinger på både Echo1 og Echo2 men jeg aner ikke forskjellen. Er det noen med en god tese på det? Jeg hadde dybdemåling og sonar på den gamle, men trodde det var en og samme giver?

image.png.1dfec7299e94409e4cba7774302ec05e.png

Bak på hekken er den en liten trekantet sak som jeg skjønner er en logg. Kan det være den som er på Echo1? 

1407893364_Screenshot2019-04-11at19_20_57.png.695e040037b54aba02141629a3e231cf.png

I tilfelle er det vel egentlig bare Echo2 kobling til den nye plotteren som er interessant. Den loggen er jo ikke så veldig interessant så lenge jeg har SOG direkte i plotteren tenker jeg. Kan ikke skjønne at denne saken gir veldig god data på fart gjennom vannet. 

Om noen har erfaring å dele med dette med lignende oppsett så si gjerne ifra!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

En siste løsning er kanskje å kjøpe en nmea2000 bus (starter kit) og så kable plotter, ais, VHF og AP26 til denne? 

Er litt på ustø grunn med nmea må jeg innrømme. I dette tilfellet kan jeg bruke Simnet kablene jeg har kjøpt andre veien på VHF og autopiloten. 

Ingen som har svart meg her, men jeg har da saktens kommet videre! Tok noen telefoner til Høcom i Bergen som gav meg en knallbra pris på utstyret, samt lovet de meg hjelp til montering. Og det har jeg fått så da tenker jeg at jeg kanskje kan dele om noen er nysgjerrige! 

Bak på plotteren var det en NMEA plugg som går via en AD10HD slik jeg mistenkte. Denne har nok skapt trøbbel siden denne installasjonen var ny tipper jeg for VHFen min har aldri fått GPS posisjon fra plotteren. Koblet vekk denne, fjernet den gamle strømkabelen og la opp ny strøm med ny sikring. So far so good. Ny NMEA2000 kabel fra plottern og AIS til SimNet. Fjernet AD10HD som nevnt og satte inn en 7 ports Simnet skinne lik denne: 

image.png.1e6eb2ccda18238aad14d01f0069a1c4.png 

Alle enheter er nå koblet til denne, flyttet også over terminatoren som sto i AP26 ned på denne "simnet joineren". Har i praksis da koblet over fra serie-daisy-chain til stjerne. Det har løst alt og plotteren ser nå både AP26, AIS og VHF med en gang. Perfekt! 

Har så videre koblet opp det gamle ekkoloddet. Fant to ekkolodd kabler (echo 1 og echo 2 var tilkoblet). Fikk en overgang med plottern til den nye pluggen. Klippet av de to gamle og avmantlet for å se hva jeg fant. Den ene kabelen hadde mange farger og etter litt samtaler med Høcom tror vi dette er logg og vanntemperatur. Denne skal vi komme tilbake til så fort de har lett litt i manualer. Tar gjerne input her om noen har noe! 

Den andre kabelen var bare en blå og en sort samt skjerm/jord. Det jeg fikk vite var at ekkoloddet er bare to kabler og skjerm. De ligger enten i en felleskabel med egen skjerm rundt (altså at disse ligger for seg selv). Grunnen til at de er skjermet er for at de ikke skal plukke opp støy fra andre kabler da de er litt mer sensitive. Derfor konkluderte vi med at den felleskabelen med mange ledere ikke var ekkolodd for der var alle i felles bunt og ingen var skjermet spesielt der inne, ergo, ikke ekkoloddet. Den andre med bare blå og rød var ekkolodd. Koblet så den blå fra den gamle kabelen til rød på den nye kabelen, og sort mot sort. Jord/mot kappe/jord. Så inn på innstillingene på plotteren, valgte generisk 50/200 ekkolodd og vips så var vi i business! 

Nå er det bare å få koblet opp den siste kabelen som har bl.a. vanntemperatur så er vi good to go. :) Håper jeg får noen input på hvordan den skal kobles så skal jeg isolere alle kabler skikkelig og stripse alt godt fast. 

IMG_20190415_130314.jpg

IMG_20190415_130333.jpg

IMG_20190415_130350.jpg

IMG_20190415_130924.jpg

IMG_20190416_084336.jpg

NMEA 2000 er smart og fungerer! Det er også min erfaring. Kobler man det rigtigt, så er det plug and play. 

Kan du 8kke måle på kablerne for at se hvad der er hvad? Tempen må jo bare være en modstand der varierer indenfor et interval så det bør du kunne finde en spec på og så måle på de forskellige kabler op mod jord og se om en af dem falder indenfor det rette modstandsinterval?

Og gratulerer med plotteren. Den bliver du glad for!

Edit: Hvad er det for en giver, du har? Er det den samme giver til både log, temp og log? Under alle omstændigheder er det helt sikkert en Airmar giver, så du finder måske koblingsskemaet på deres hjemmeside hvis du finder typen på giveren. Normalt står det på en lille etiket på kablet cirka 30 cm fra selve giveren.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Takk for tips! Jeg aner ikke hva som er montert, mistenker at den står under drivstofftank midt under kabinen så jeg har utsatt å lete den frem. Men Høcom virket å vite hva som var montert da de hadde satt inn masse utstyr for Nor Star I Arendal den gang båten ble bygget. Sjekker litt videre så ser vi! 

Ingen givere under tank. Sjekk motor rom. Der er ekko giver. Temp sensor står på noen båter også der. På de senere ble giver flyttet til etter hukommelsen under dørk i sovecabin. Dette fordi den ble påvirket av temperatur i motor rom. Alt av navigasjon ble montert av Nor Star Boat sine egne teknikere i tett samarbeid med den gang Simrad Norge i Egersund.  Nå Pronav.  Den Ad 10 var til ære for cx44 da den ikke kjører Simnet direkte. Gir også driftspenning til simnet. Den trengs ikke nå med den nye plotteren du har kjøpt.

Det oppsettet du har var faktisk standard for alle Nor Star 350. Den gang ei ganske gedigen pakke med Ap26 Rs82 Cx44 . Noen dro også til med radar når de var igang.  Husker den kablen (6 leder) noen ble også levert med vanntemperatur og logg. Ser ut som kabel fra en slik som da sto i ekko 2 ?  Uansett så husker jeg ikke lengre fargekoden. Om du får store problemer så skal jeg grave litt dypere i det jeg har liggende av tegninger. 

Uansett lykke til med montasjen. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Forska ikke mer på dette med temperatur i Påsken, det tar jeg igjen. Har vært mer jobb med solceller og litt diverse annet. Har hatt noen fine turer rundt i Oslofjorden etter den nye plotteren kom på plass og har forsket litt på dette med planlegging av kurs og autopiloten. Fikk det endelig til og allerede kan jeg ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten dette tidligere! Kjørte rolig fart i underkant av 8 knop nordover Oslofjorden i dag med skrå sjø inn aktenfor tvers som dro oss av kursen hele tiden. Autopiloten og plotteren hadde i nydelig samspill full kontroll og vi kunne slappe av, holde utkikk og nyte turen. Dette er helt gull! 

Sjøbliss skrev for 5 timer siden:

... og allerede kan jeg ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten dette tidligere! ... Autopiloten og plotteren hadde i nydelig samspill full kontroll og vi kunne slappe av, holde utkikk og nyte turen. Dette er helt gull! 

Jeg installerte ny autopilot i båten til en venn for noen få år siden. Hadde da på forhånd byttet ut hans CX44 med ny NSS evo2 plotter. Han hadde aldri hatt autopilot før. Jeg sa at om du ikke synes noe om det, så betaler jeg den for deg :giggle:

Jeg slapp å betale etter første turen :thumbsup:

13 minutes ago, Bonus said:

Jeg installerte ny autopilot i båten til en venn for noen få år siden. Hadde da på forhånd byttet ut hans CX44 med ny NSS evo2 plotter. Han hadde aldri hatt autopilot før. Jeg sa at om du ikke synes noe om det, så betaler jeg den for deg :giggle:

Jeg slapp å betale etter første turen :thumbsup:

Han dro ikke en hvit løgn en gang??? Nei det er virkelig bra. Jeg vet jeg kunne bruk CX44 til å lage ruter og styre autopilot men det var så lite brukervennlig at jeg aldri gjorde det. Det angrer jeg på nå, for det hadde vært verd innsatsen. 

Vet du @Bonus eller noen andre om det går å øke toleransen til AP26 før den piper om bekreftelse på nye kurser? Små justeringer gjør den uten å gnåle men så fort det er noen flere lager den litt i overkant rabalder. ?

Hei @Sjøbliss

Takk for informativ tråd og gratulerer med ny plotter.

Jeg har også en gammel CX44 og den vurderer jeg å bytte ut. Passer den nye Simrad NSS12 EVO3 i samme hullet eller må man ha en brakett e.l.?

Jeg har samme autopilot som vist på bildet - funker det med sammen?

(Har en Norstar 350 2006)

Redigert av Nagel
Notify me of replies = ON (see edit history)

AP26 på bildet virket sammen helt av seg selv så fort jeg fikk Simnet/nmea2000 til å fungere (montering av den 7-veis splitteren). Plotteren passer perfekt i hullet men den har litt smalere ramme så den dekker ikke helt skruehullene fra CX44 på sidene. I høyden er den perfekt. Jeg plasserte den midt i hullet og legger en svart silikonfug på sidene når alt er kablet og fungerer. Det er jo uansett lett å komme til fra kabinen nede om det er noe småjusteringer. Jeg har også en Nor Star 350, 2008 modell. ?

Bare spør om det er noe @Nagel burde være rett frem for deg å gjøre nøyaktig det samme som meg. Muligens slipper du 7 veis splitteren og kan koble rett i AP26, men da har du ingen motstand. Kanskje om du bytter strømkabelen til VHFen med en som har integrert endemotstand. Vet at Sinnet har det som produkt. 

Hei @Nagel har ikke radar. 

Det går å synge. Jeg har ikke brukt dette selv enda men har du Navionics+ på mobilen og Navionics kart på Simrad kan du synce over WiFi. Det er også støtte for sync til C-Maps Embark. Har ikke brukt dette enda. 

Har til sist lest at du kan bruke micro-SD kort. F.eks. om du lager en rute på PC så kan du eksportere den til en fil på micro-SD kortet og sette det inn i plotteren. Den har en kortleser i front så det er ikke så veldig upraktisk som det kanskje høres ut. 

Enn så lenge har jeg bare brukt skjermen i båten og synes det har fungert ganske godt men skal nok synce til PC eller mobil/nettbrett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...