Sjøbliss Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Takk @Bonus dette må hjelpe ? jeg kan måle ut hvilke kabler går til hvilke pinne og så lage min egen tabell. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Brukte en time til på dette i dag og er fortsatt ikke klok. Masse prøv og feil uten resultat. Koblet alle tenkelige kombinasjoner men det går ikke. Dro opp gulvet en gang til for å se på kabelen. Dette er kabelen som går fra temperatursensoren og videre i kabelgater inn i kaoset. Det går også en fra et annet sted tror jeg, for det skal også være en logg et sted. Når denne kabelen er kommet opp til plotteren er den byttet til denne: Den første står det tydelig Airmar på, men ikke den siste. Samme kabelen avmantlet: Kan det være at logg og temperatur er gått via en nmea0183 boks av en eller annen type? Jeg klarer ikke finne den men jeg er fristet å koble dette med antakelse om nmea0183 og plugge til echo2. @Knude eller @Bonus noen kreative forslag? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Sjøbliss skrev for 3 timer siden: Brukte en time til på dette i dag og er fortsatt ikke klok.... Kan det være at logg og temperatur er gått via en nmea0183 boks av en eller annen type? Jeg klarer ikke finne den men jeg er fristet å koble dette med antakelse om nmea0183 og plugge til echo2. Vanskelig å si hva som er problemet. Jeg tviler på at giverne var koblet til CX44’en via en NMEA0183 interface, men jeg kan jo ikke vite sikkert. Det var i hverfall ikke slik i vår Windy 2006 installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Nei det forstår jeg @Bonus. Kan bare ikke skjønne hvorfor kabelen skifter på veien så derfor må den vel gå innom en boks. Kanskje @Knude klarer å huske. Må eventuelt lete mer for å finne ut hvor kabelen endrer seg fra Airmar kabel til hva enn den er blitt til. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Sjøbliss skrev 2 minutter siden: ... Må eventuelt lete mer for å finne ut hvor kabelen endrer seg fra Airmar kabel til hva enn den er blitt til. Kanskje du skulle splitte kabelen ved giveren. For å forsikre deg om hvilke ledere i den avmantlede enden som går til hvilke farger i originalkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Tanken har slått meg ja @Bonus. Jeg skal prøve å følge den litt lenger og se om jeg kan finne ut hvor den går. Det er en million ledninger i den båten så det er ikke bare bare. Spørsmålet er om det også er en logg som er koblet inn et sted. Kunne vært fint å funnet den også. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Denne saken ble løst med montering av en 3-in-one Active Imaging svinger. Bruker både det gamle og det nye for dybde, samt fikk jeg sideimage og structurescan. Denne viser nå også temperatur så da er alt under kontroll. Enda en ting jeg lurer på. Den gamle GPS antennen på targaen. Er den i bruk lenger? Jeg mistenker at den var koblet rett i den gamle plotteren men den nye har ikke denne tilkoblingen da den har innebygget GPS. Stemmer ikke det? Skal ta å følge den for å sjekke men jeg mistenker at dette er tilfelle. Vurderer å fjerne den fra targaen for å få plass til GSM antenner. Om den har en verdi kan jeg flytte litt på den. Redigert 1.Juni.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Den nye plotteren har innebygget GPS. Men, den kan også bruke frittmontert GPS mottaker. Denne vil da være koblet til NMEA2000 (SimNet) nettet ditt. Jeg fant at mottaket (S/N forhold) ble vesentlig medre med den eksterne mottakeren (GS25) enn den som var innebygget i kartplotteren. Dette har nok litt med hvordan kartplotteren er montert også; en flushmontert flat montering vil gi dårligere mottak enn en mer vertikal, frittstående enhet. (Min erfaring er fra evo2, men jeg skulle anta at mottakeren i evo3 er tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Den gamle GPS antennen din, direkte tilkoblet til CX44’en, har ingen misjon i dagens setup hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Her ser du forskjellen i mottakskvalitet (S/N): Kartplotterens innebygde mottaker Ekstern mottaker på taket Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Bra, tusen takk @Bonus. Slik som jeg trodde ja. Jeg har en GPS antenne koblet til AIS som jeg kan flytte opp på targaen for å få bedre dekning på den. Denne er jo koblet til NMEA2000 så da kan plotteren bruke den antennen. Dette skal jeg sjekke litt mer. Var vesentlig forskjell i signal på dine to eksempler ja. Her skal jeg sjekke mer. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Sjøbliss skrev On 25.4.2019 at 6.31: Det går å synge. Jeg forsøkte med en trall, men det funka ikke.. Ruter må lagres på minnekortet, så du må ha en sånn minnekortleser til iPad, Nagel. Men jeg får ikke min gamle autopilot AP11 til å styre riktig lenger. Mulig den gamle CX44 hadde et kompass via seg. Kan det stemme og kan kompasset kobles direkte, utenom den nye Axiom-pakke ? Eventuelt hvordan får jeg AP11 i drift igjen ? Redigert 1.Juni.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Ligger et kompass koblet til min AP nede ved kjølen. Et slikt gyrokompass om jeg ikke husker helt feil. Synge skal jeg ikke gjøre. Selv barna klager nå... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Worry II skrev 1 time siden: ... Men jeg får ikke min gamle autopilot AP11 til å styre riktig lenger. Mulig den gamle CX44 hadde et kompass via seg. Kan det stemme og kan kompasset kobles direkte, utenom den nye Axiom-pakke ? Eventuelt hvordan får jeg AP11 i drift igjen ? Du har nok et kompass direkte tilkoblet autopiloten din, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Bonus skrev 4 minutter siden: Du har nok et kompass direkte tilkoblet autopiloten din, tenker jeg. Ja, det er nok slik. Jeg får ikke denne til å fungere etter installasjon av Axiom-pakka. Men dette kan jo være tilfeldig også. Ikke greit å feilsøke på. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Worry II skrev 38 minutter siden: ... Ikke greit å feilsøke på. I og med at kompasset er direkte koblet til Autopilotcomputeren, ville jeg feilsøkt den funksjonen via betjeningspanelet til autopiloten og håndboken til denne. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Worry II: Riviera 925 har ofte fluxgate-kompasset originalmontert innunder det nederste trinnet i trappa ned til midtgangen mellom de to soveromsfløyene og velvære/spa-avdelingen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Phoebe skrev 4 minutter siden: Worry II: Riviera 925 har ofte fluxgate-kompasset originalmontert innunder det nederste trinnet i trappa ned til midtgangen mellom de to soveromsfløyene og velvære/spa-avdelingen. Det har du nok ganske rett i, Phoebe. Takk for godt tips. Får ikke plass til den siste Taffel 1,5 literen, for den butter borti noe der. Skal sjekkes. Blir å ta med permen med manualer på onsdag, for fikk lyst til å få den i orden nå. Jeg fikk forresten ikke fjernkontrollen til thrusterene til å virke i helgen, selv med nye batterier. Vet du hvor mottakeren til denne ligger ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Bonus skrev 12 minutter siden: I og med at kompasset er direkte koblet til Autopilotcomputeren, ville jeg feilsøkt den funksjonen via betjeningspanelet til autopiloten og håndboken til denne. Fikk bare "No Data" via menyknappen, så må nok hente manualen ja. Takk for god info, Bonus ! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Worry II skrev 5 minutter siden: Jeg fikk forresten ikke fjernkontrollen til thrusterene til å virke i helgen, selv med nye batterier. Vet du hvor mottakeren til denne ligger ? Sjekk i teknisk avdeling, skapdøren til høyre for førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Phoebe skrev 1 minutt siden: Sjekk i teknisk avdeling, skapdøren til høyre for førerplass. Will do, takk Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Så godt jeg fant denne tråden! Sitter å sliter meg i håret da jeg har byttet fra CX44 til NSS12 EVO3. Har AP22 autopilot, radar og RD68 VHF. Jeg skjønner ikke en dritt for å være helt ærlig....! Men har snakket med SG marine idag som sender meg noen kabler og overganger. Båten er nylig kjøpt og er helt ukjent med disse systemene. Skjønner ikke hvordan systemet er bygd opp i denne båten, men må undersøke mer. Finner ikke svinger noen plass, så gudene vet hvor de har montert den. Den finnes det visst ikke overgang til men må splittes. Maritim skal sende meg koblingskjema på dette. Det er sagt av Simrad at jeg skal kunne bruke AP22 og at jeg skulle kunne koble kabel fra den fra baksiden fra et gult uttak men det stemmer ikke.... skal legge ved noen bilder av det jeg har så er det vel noen kloke hoder av dere som allerede har gjort dette som har noe smart å komme med :-) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Gul kontakt er SimNet (NMEA 2000), men AP22 har ikke SimNet, den har bare Robnet og NMEA 183 for kommunikasjon. Du trenger en NSS videokabel (den har også NMEA 183). Det kommer inn en kabel som er strekkavlastet under NMEA 183 utgang, men er koblet til NMEA 183 inngangen som er til høyre. Sannsynligvis kommer denne fra den gamle plotteren. NSS Evo3 skal kobles til NMEA 183 innganger og utganger på J3000X. Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 ja... det var ikke noe kabel inn på plotter som jeg kunne finne som sto koblet til AP22 er det jeg ikke helt skjønner.... er jo rart at den ikke er det på et vis. Hvis dette er fra båten var ny så skulle en jo tro at dette var koblet sammen... kablene som gikk inn på plotter var svinger, så var det to kabler fra hoveduniten til plotter og en fra VHF Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Kan være at autopilot var koblet til VHF som så er koblet videre til plotter. Et en bus som alle snakker sammen på. Som et "backbone". Har du dialog mellom VHF og plotter? Får VHF opp posisjon? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.