Nagel Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Hei igjen @Sjøbliss Takk for svar- jeg får sjekke med leverandøren om det går an å koble opp mot den eksisterende radaren jeg har (har vært nyttig å ha når tåken plutselig kommer drivende...) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) @Nagel, jeg skal bytte ut min CX44/DS44/DX45 (radar) pakke om litt og hørte med Seatronic om jeg kunne benytte gammel radar og AP11 Autopilot. Jeg kopierer inn svaret: "Du kan ikke koble NSS Evo3 til eksisterende autopilot, men du kan jo fortsette å bruke autopiloten til å styre på kurs osv. NSS Evo3 kan ikke kobles sammen med DS44 (slave på fly). Din nåværende radarantenne kan ikke brukes mot NSS Evo3." Greit å få det inn i denne tråden, for ettertiden. Super tråd, Sjøbliss ! Følges ! Redigert 3.Mai.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Worry II skrev On 3.5.2019 at 6.35: ... "Du kan ikke koble NSS Evo3 til eksisterende autopilot, men du kan jo fortsette å bruke autopiloten til å styre på kurs osv... Vis hele sitatet Nja, litt uklart beskrevet. Simrad AP11 (som er en eldre Robertson autopilot) har NMEA 0183 inn og utganger og bør kunne kobles til Simrad NSS evo3 kartplotter. Man vil da kunne få autopiloten til å styre (NAV mode) mot waypoints eller innlagte ruter i kartplotteren. Begrensningen er at du ikke kan betjene denne autopiloten direkte fra kartplotteren. Det kan kun gjøres med nyere autopiloter. Man lager da en rute i Simrad NSS'en, trykker NAV på denne for å be om å navigere etter denne ruten. Så trykker man NAV på panelet til autopiloten og da skal denne navigere etter den oppsatte ruten i NSS'en. Redigert 3.Mai.2019 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Bonus skrev On 3.5.2019 at 7.52: .. bør kunne kobles til Simrad NSS evo3 kartplotter. Man vil da kunne få autopiloten til å styre (NAV mode) mot waypoints eller innlagte ruter i kartplotteren. Vis hele sitatet Det påstås at det ikke går, Bonus. For min del bruker jeg kun AP11 til å holde kursen underveis. Fordelen med egne kontrollpanel når man kjøper autopilot, at de kan styres separat. Redigert 3.Mai.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Trenger den kombinerte video/NMEA 183 kabelen for å koble til eldre autopiloter. Denne følger ikke med. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Selvsagt fungerer det å navigere til waypoint eller følge en rute med en eldre autopilot koblet til NSS Evo3 via NMEA 183. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Det er jo slik som @Bonus beskriver at jeg kjører min AP26 sammen med NSS EVO3en min. Jeg starter Navigasjon på EVOn, klikker på NAV på autopiloten og så kjører vi. Jeg fant ut at jeg klarte å endre til at den ikke maser på kursendringer opptill 30grader ved å gå inn på seatrial settings på autopiloten. Det er nesten 100% automatisk nå, ser ingen grunn til å måtte oppgradere autopiloten for å kunne kjøre full strying fra NSS EVO så lenge jeg har eget panel til AP allerede. Jeg er så sprekkferdig fornøyd med dette oppsettet at jeg kan nesten ikke få fullrost det! Eneste jeg struler litt med er hvordan autoroute funksjonen fungerer, den er litt dillete men det går nok med litt trening. abbor skrev On 3.5.2019 at 8.08: Trenger den kombinerte video/NMEA 183 kabelen for å koble til eldre autopiloter. Denne følger ikke med. Vis hele sitatet Det går vel også å bruke en AT10 adapter for dette formålet. https://www.sgmarine.no/produkt/at10-to-veis-generell-nmea0183-til-simnet-omformer/ Jeg har jo som kjent en slik til overs om dagen @Worry II. Kanskje noe du har lyst å teste? :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Sjøbliss skrev On 3.5.2019 at 8.36: Det går vel også å bruke en AT10 adapter for dette formålet. https://www.sgmarine.no/produkt/at10-to-veis-generell-nmea0183-til-simnet-omformer/ Jeg har jo som kjent en slik til overs om dagen @Worry II. Kanskje noe du har lyst å teste? :D Vis hele sitatet Takk for tilbudet, men jeg er bar halveis i sparinga. Jeg må ha 2 NNS'er og ny radar i pakka, du vet jo hva dette koster ;-) Funderer på og heller kjøpe Raymarine Axiom 9 (2 stk) med WiFi radaren. Da får jeg ikke NMEA0183 og AP11 må kjøres for seg selv, men pakka havner på cirka halparten.. Er ikke i mål med avgjørelsen, blir ikke innkjøp før 2020, tror jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Alt i orden! :D Du sier ifra når du, om du, om ikke jeg har rota den bort eller solgt den. Det er svinedyrt, det skal være sagt. Men uansett hva du ender opp med kan du kjøre NMEA2000 til NMEA0183 konverter bort til AP11, det er jeg helt sikker på. https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/actisense-nmea0183-to-nmea2000-link-door/578477/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=664922&country=no&gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvh8pr8ptEEEFgTYA_ogUgHZ6SUuBKqm-0zq7MmALV5mRMq6kSkOpHhoCYSsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Sjøbliss skrev On 3.5.2019 at 8.48: Men uansett hva du ender opp med kan du kjøre NMEA2000 til NMEA0183 konverter bort til AP11, det er jeg helt sikker på. Vis hele sitatet Ja, jeg får legge inn en slik i budsjettet ! Mulig jeg deler opp og kjøper litt etterhvert. Ser det er litt å spare på å kjøpe denne pakka med radaren nå, så en Axiom til i 2020, var en tanke jeg hadde..: (evt synspunkter for dette valget?) https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/kartp-ray-axiom-9-wifi-u-kart-13582 Redigert 3.Mai.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Worry II skrev On 3.5.2019 at 8.05: Det påstås at det ikke går, Bonus. For min del bruker jeg kun AP11 til å holde kursen underveis. Fordelen med egne kontrollpanel når man kjøper autopilot, at de kan styres separat. Vis hele sitatet Som også @abbor sier, det går fint om du kobler AP11 til NSS'en via NMEA 0183. Begge enhetene har denne muligheten. AP11 autopiloten har den på sin såkalte Junctionbox. Her finnes det to typer; J3000X med én NMEA 0183 inn/utgang og J300X med to NMEA 0183 inn/utganger. Kommunikasjonen mellom Junctionbox og AP11 displayet går på det proprietære Robnet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Det er langt igjen til jeg blir fagmann, @bonus Ment takk for super bistand så langt ! Jeg kommer nok med flere spørsmål underveis. Tror jeg bruker denne tråden til Sjøbliss, om det er i orden for han. Det er jo en enmetittel som er innafårr :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 @Worry II please do! Veldig greit for meg :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
abbor Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Sjøbliss skrev On 3.5.2019 at 8.48: Alt i orden! :D Du sier ifra når du, om du, om ikke jeg har rota den bort eller solgt den. Det er svinedyrt, det skal være sagt. Men uansett hva du ender opp med kan du kjøre NMEA2000 til NMEA0183 konverter bort til AP11, det er jeg helt sikker på. https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/actisense-nmea0183-to-nmea2000-link-door/578477/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=664922&country=no&gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvh8pr8ptEEEFgTYA_ogUgHZ6SUuBKqm-0zq7MmALV5mRMq6kSkOpHhoCYSsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Vis hele sitatet De fleste toppmodeller av plottere har både NMEA 2000 og NMEA 183, mellomklassemodeller har ofte bare NMEA 2000. Så konverter er ikke nødvendig for modeller som NSS Evo3 og Axiom Pro. Nettbutikken du linkjer til er spansk med et heller tvilsomt rykte. De har norsk språk og ser ut som en nettbutikk for Norge, men prisene er uten moms og fortollingsgebyr. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Er dette samme, abbor ? https://seatronic.no/yacht-devices-ydng-03-nmea-gateway-for-nmea0183-og-nmea2000 Har du forresten noen kommentar til C97, er dette noe utgående ? Kan den anbefales ? https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-c97 Redigert 3.Mai.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Gjør sikkert jobben den du linker til, kjenner ikke Yacht Devices. c97 er ikke bare utgående, den er gått ut for lenge siden. Ble erstattet av eS97 (egentlig var det ikke c97, men den mer avanserte modellen e97 som ble erstattet) som så er erstattet av Axiom Pro. Jeg hadde ikke betalt 10k for en c97, hadde vært en grei pris for eS97. Redigert 3.Mai.2019 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Har også montert en NSS evo3 som erstatning for den gamle CA44. Jeg har ny radar, ekkolod og VHF koblet opp til denne på nema 2000 system så dette fungerer helt utmerket men problemet mitt er og få noe komunikasjon mellom NSS evo3 og den gamle autopiloten AP21 med databox J3000X. Jeg kjøpte kombiner nema183 og video kabel som @abbor referer til for og få dette til og har koblet dette opp slik jeg kunne finne ut at det skulle være ( se bilder av koblingsjemaer for kabel og data box) men får ikke noe komunikasjon mellom plotter og autopilot. Autopiloten vises ikke i utstyrslista på plotteren og autopiloten sier at den ikke har noe gps data. Fikk også samme svar som @Worry II at dette ikke kunne prate sammen så jeg slo meg til ro med det, men etter og ha lest denne tråden ser jeg at her er det muligheter Er det noen som kan hjelpe meg videre Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Rx_A til Tx1+ Rx_B til Tx1- Tx_A til Rx1+ Tx_B til Rx1- Det er bare NMEA 2000 utstyr som vises i utstyrsliste. NMEA 183 konfigureres på Instillinger, Nettverk, NMEA 183. Standardinstillingene ser ut til å være greie. Sitér dette innlegget Link to post
Mouhi.marsli@gma Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hei er det noen som har den gamle simrad cx44 eller ca / cr til salgs? enten i god stand eller ikke fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Takk for hjelpen @abbor. Det viste seg at jeg hadde ikke kobblet rett har nå fått rettet opp i det og har nå fått grønne lys på J3000x. Men har nå et nytt spørsmål, i autopiloten får jeg enda opp at det mangler gps data, burde jeg få det? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Lunde14 skrev On 6.6.2019 at 15.41: Men har nå et nytt spørsmål, i autopiloten får jeg enda opp at det mangler gps data, burde jeg få det? Vis hele sitatet Du skal vel få GPS data fra kartplotteren via NMEA0183 inngangen. Du må gå inn i Setup menyen (Trykke NAV i 5 sek), og velge deg fram til Interface setup. Jeg kjenner ikke AP22 selv, men antar at du skal kunne få noen valg der om hvor AP'en skal hente GPS informasjon. Da må du velge NMEA inngangen. Så vidt jeg husker har J3000X kun en NMEA0183 inngang. Antar at du også har et kompass direkte tilkoblet J300X'en.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Denne fant jeg i motorrommet, det er vel ekkoloddet. Det virker fint, bare to kabler rett inn på nmea pluggen på plotteren. Så etter mye skruer fant jeg denne: Den ligner på kabelen som kommer opp og det stemmer at det er en temperatursensor. Airmar T42. Bak plotteren har jeg nå denne kabelen: Det jeg lurer på er om jeg bør sette på en ny plugg og koble den som svinger #2 på EVOen. Jeg bruker pluggen SONAR1 og SONAR2 er jo ledig. Hva tenker dere om det? Noen som har en farge til pinout guide på denne sistnevnte temperatur sensoren? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 T42 er levert i flere versjoner, også med tilkoblingsboks for NMEA0183. Du har vel analogversjonen, T42-A. Sakset dette bildet fra en installation guide for T42. Her ser du vel fargekoden for de to lederne fra sensoren: Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Her er andre delen. Så om dette stemmer er det blå til gul og sort til jord. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Jeg lagde denne for en haug år siden da jeg byttet ut min CX44. Koblet to givere sammen til en plugg for fart gjennom vann (STW), dybde og vanntemperatur. Virket (og virker fortsatt) fint med de originale transducerne. Kan kanskje hjelpe deg litt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.