Jump to content

Ekstremt rask tæring av anode. Årsak?


Skule Kveite

Recommended Posts

I dag var det tid for å begynne sesongens båtstell. I den sammenheng oppdaget jeg at zinkanodene var helt oppspist. Båten var i sjøen kun 6 uker sent i fjor høst. Ingen landstrøm tilkoplet. Motor har topolet anlegg og hovedstrømbrytere til både motor og forbruk slåes av når båten forlates. Det elektriske anlegget er nytt. Alle metalldeler som er i sjøvann er koplet sammen med 4-kvadrat ledninger, bortsett fra baugpropell. Eneste som er tilkoblet strøm er en automatisk lensepumpe, denne var ny når båten ble sjøsatt. Er litt i villrede nå, trodde jeg hadde gjort alt etter boka.. Noen som har noen  idéer til hvor jeg bør begynne å lete etter årsak?P_20190414_155433.jpg.a6e73a6c17dadedbb0f94220cee9374f.jpgP_20190414_155704.jpg.7a84f4701c420a3412b40cf3119751db.jpg

Link to post

Mulig du har landjord (landstrøm ) tilkoplet, og den har kontakt med anoden. Hvis da nabobåten eller annen installasjon i rimelig nærhet har samme landjord koplet til et metall som er senket i sjøen, og dette metallet samtidig er høyere på speningsrekka en din anode, ja da blir det et kortsluttet batteri, der anoden forsvinner over til det andre metallet. Det kan jo være at installasjonen du henter strøm fra har en stor kobberplate/rør/ledning som jording av anlegget. Noen elektrikere bruker en slik jording av landstrømsinnstallasjoner, om det er dårlig med jordsmonn og nærme til sjø

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post

Du skriver at du har to-polet likestrømsanlegg på motor.

Du har vel ikke batteriminus tilkoblet intern jording (PE)  til 220V AC anlegget om bord, evt. også til "anode-systemet"? 

I så fall har du effektivt eliminert fordelen med to-polet system!

Hvis du da har en liten pluss lekkasje til sjø, for eksempel fra en delvis neddykket flottørbryter til en direktekoblet lensepumpe, så vil sinken fort forsvinne!

Galvanisk tæring fordrer en elektrisk krets gjennom en elektrolytt (sjøvann) i en eller annen form (passiv eller aktiv)!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Satser en tier på utredningen til @mateco for utvist forståelse av hvordan ting kan fungere :-) Personlig har jeg ikke så stor sans for at alt som går galt må 'tilhøre feil hos andre'-syndromet. Det må være en fungerende elektrisk krets og det må være en felles elektrolytt. Problemet er å finne sammenhengen. Som til tider kan være betinget av periodiske feil. Når man eksempelvis ser bilder fra enkelte motorer med rust, fuktighet og saltbroer, så skal det så mye til før bane for en krypstrøm er etablert. Mener ikke at dette er tilfelle her, mer som en generell filosofisk betraktning.

 

I dette tilfellet biter jeg meg merke i at alle deler utsatt for sjøvann er koblet sammen med 4 kvad. ledning. Oppkoblingen gir ingen mening om den ikke er koblet til noe som skal ofres (anode). En enkeltsak som ofte har gått igjen ved elektrisk krypstrømproblematikk er nivåbrytere som ligger og skvalper i bunnvann. Anoden på baugpropellen virker også nokså mye spist etter 6 uker i sjøen. Det mangler ikke mye på hvordan tilsvarende ser ut på Hulda etter 12 måneder i sjøen. Etter 36 måneder i sjøen er Huldas baugpropellanoder så tæret at de ramler av (Sleipner).

 

Konklusjonen er at du sannsynligvis har en kypstrøm i eget elektrisk anlegg, og at muligens også baugpropellen er en del av kretsen.

Link to post

Takk for et velfundert svar! Feil i forbindelse med 220 volt anlegg kan utelukkes, da det ikke er installert noe.. Men mulig du er inne på noe med baugpropellen. Den har egen hovedbryter som nok ikke har vært koblet fra. Hvis det er noe krypstrøm fra den, og det topolte anlegget ikke er tett, kan det nok skje noe. Baugpropellen er ny, men det kan jo være noe likevel. Alt metall som er koblet sammen står i forbindelse med den oppspiste anoden. Motor og gear er også koblet sammen med dette. Mulig det ikke er så lurt. Nå har jeg ihvertfall fått gode idéer til hvor jeg skal begynne å lete! 

Link to post

Hei

Har nå brukt urimelig my tid på å finne ut av dette.. Konklusjonen er at jeg ikke har funnet noe vesentlig feil. Riktignok måler jeg 12 volt spenning mellom motorblokk og batteripluss, men det går absolutt ingen strøm. Spenningen går gradvis ned mot null etterhvert som elektriske komponenter kobles fra. Hvis jeg holder en hånd på blokka og en hånd på plusspolen på batteriet halveres spenningen. Regner med at dette ikke er nok til å skape noe tæring. Baugpropellen er også fullstendig isolert. Snakket med en som har mye erfaring med denne problematikken og han mente at sammenkobling av deler i forskjellig materiale ikke nødvendigvis var noen god idé og kunne skape problemer. Skal derfor fjerne ledninger til trimflaps og eksosrør. Det forklarer vel egentlig ikke tæringen på baugpropellen, men i mangel av andre årsaker satser jeg på at det går bra. Lensepumpe er ikke sjekket, må se på det når skuta havner i sjøen igjen. Er vel ikke 100% fornøyd med konklusjonen, hvis noen har innvendinger setter jeg pris på det.

mvh Inge

Link to post

Jeg ville ikke umiddelbart fulgt rådet fra spesialisten din. Har du for eksempel motor som elektrisk er frakoblet propellaksling? Og går motstanden mellom eksosrør og motorblokk mot uendelig? Poenget er at om man kobler vekk anoden, kan motoren (eller en av dens komponenter) ta over anodefu ksjonen. Å fleske vekk en anode på seks uker virker ekstremt. Dog må dette sees i lyset av arealet som anoden er satt til å beskytte. Vet heller ikke hvordan trimfkaps er koblet opp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...