Jump to content

Hvorfor viser batterimonitoren så lite?

Sea Major

Recommended Posts

Jeg har stussa lenge på hvorfor det er sånn at når batteriene står på lading, så viser måleren at de er 100% oppladet, men så snart jeg begynner å bruke så detter den ned på 60-70% , men holder seg der ganske lenge før det går videre ned. Kan det være at ett av fire batterier er gåent, eller er det noen annen grunn til at det er sånn...?

Kanskje sjekke batteriene med en måler? Biltema denne som jeg har brukt før jeg gikk til Lithium:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Da får du testet hvert enkelt batteri for å finne syndebukken. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Man bør først spørre seg om dette er en ny situasjon ved måleren. En måler kan aldri vite hvor stor lading batteriet har ved første gangs opplading, ei heller hvor stor selvutlading batteriet har. Derfor er det bare ett parameter måleren kan bruke. Og det er når ladestrømmen går mot minimum for det antall Ah man har i banken.

Men her er det lett å bli lurt for sulfaterte batterier vil nå denne tilstanden uten at de har  mottat sine amperetimer.

Et annet problem med moderne ladere er at de slår av boost ladingen før batteriene er toppet. Derfor må ladesyklusene ha gått noen ganger før batteriene er fulle

Om båten er nuytsatt ville jeg avventet litt og sett det an. Er dette vedvarende ville jeg anta at Hulda har rett. Sulfaterte batterier.. Husk at alle batterier sulfaterer fra første dag. Fo dype utladinge, gjerne over lengre tid med høy temperatur er de store batteridreperne.

Det er jo nærliggende å tenke på sulfaterte batterier eller en defekt celle. Men nå skal jo battmeteret funke slik at den teller amperetimer inn, og amperetimer ut. Monitoren er jo også slik at du programmerer inn bankes kapasitet i Ah. Dersom du har sulfaterte batterier skulle de ikke klare å ta til seg så stor kapasitet som de er merket som, og meteret skulle ikke vist 100%. Dersom du har en defekt celle vil imidlertid laderen ikke forstå at de andre cellene er fulle, og fortsetter å pøse på med strøm. I dette tilfellet vil battmeteret fortsette å se at det går strøm inn i banken, og det vil det også gjøre etter at 100% ladetilstand er målt. Når du begynner å trekke ut strøm derimot vil den defekte cella fungere som en forbruker og ikke som en energikilde, og dermed være med på å trekke de friske cellene ned ekstra hurtig.

Når det er sagt har jeg imidlertid under middels tro på BM-1 sin evne til å holde regnskap med amperetimene. Tror den tuller litt når den teller. F.eks. tar den ikke høyde for peukerts effekt. 

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

Kanskje sjekke batteriene med en måler?

Da får du testet hvert enkelt batteri for å finne syndebukken. 

Det er jo et godt råd. Ved å stadfeste hvilket batteri som er syndebukk, kan man jo resonnere seg frem til hvilket batteri som er synderen (sorry, kunne ikke dy meg for den :giggle:)

Jo, men batteriladeren vet jo ikke det. Den tror batteriet er ødelagt, og fortsetter å pøse på med ladestrøm i bulk. De friske cellene, som forlengst er fulle, liker ikke dette. Monitoren forstår jo heller ikke hva som skjer, og fortsetter å telle amperetimer helt til den tror at banken er full, da slutter den å telle. Men når man begynner å lade ut har man ikke like mange Ah tilgjengelig som monitoren tror. I tillegg vil den defekte cella fungere som en forbruker (på feil side av shunten), da går målingen i ball for monitoren. Dette med synder og syndebukk var jo bare en spøk :flag_bp:

oyster skrev for 10 timer siden:

Sannsynligheten er stor for at jeg er på viddene her, men vil ikke en defekt celle manifistere seg i et spenningstap på batteriet på 2 volt?

Joa. Det vil den. Men den kan jo være alt fra halvdød til stendød. Derfor er 2 V ikke noe absolutt mål. Og følgende metode er ikke idiotsikker: Koble fra alle batteriene og så måle spenningen over polene på hvert av batteriene vil sannsynligvis avsløre synderen. Særlig om man gir en liten last på batteribanken før man kobler fra. Ellers så er en lasttest av hvert av batteriene for seg probat fremgangsmåte.

Det er her batterier med kork kommer inn som vinneren. Her vil syrevekten omgående avsløre synderen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...