Jump to content

Diesel varmer hvor legge eksos

tikki

Recommended Posts

Jeg har montert en diesel varmer fra kina type ebesprecher kopi. 

Hvordan gjør dere det med eksos slangen. Vill gjerne ha denne på utsiden av båten. Det følger med en stiv flexi slange med lydpotte på ca 0.5 meter. Men merket at denne ble meget varm. For varm til og holde i. 

Jeg har ikke lyst til og Borre nye hull i båten. Men akter på sb side har jeg en gjennomføring til den orginale lense pumpe. Som jeg kanskje kunne ha brukt 

Finnes det noen løsninger for og dempe varmen.  

Står i en Tromøy 23

15556137075437393702672557089419.jpg

Takk for hjelpen.  

jeg har montert den i båten. og har prøvekjørt den. men har oppe kalesjen så alt røyk forsvinner ut mens varmen kommer inn i hytten. 

Og friskluft inntaket er på utsiden av båten. 

Men det er eksosen som er mitt problem hvordan legge denne på greiest mulig måte. Jeg kan selvfølgelig kjøpe en annen type eksos. men der jeg har planer om og legge den er det nesten vesentlig at den ikke blir varm. Jeg tenker på innsiden opp under ripa. der resten av styrekablene til roret går.  og ut bak via uttaket til lensepumpen siden denne ikke er i bruk. 

jeg tenker noen gummi eksos slanger.Men om de klarer varmen er et annet spørsmål 

Her må du bruke skikkelige slanger, og ikke jukse til noe. Dette blir ordentlig varmt når varmeren setter i gang på fullt.

Du kan IKKE bruke gjennomføring til lensepumpe. Originale gjennomføringer til varmere er laget med ring rom rundt, for at det skal isolere mot skroget, og ikke ha direkte kontakt.

Det vanligste her er å legge opp eget uttak, eventuelt borer opp et du har som ligger høyt nok og bruke det. Anbefalt fra Eberspacher er min. 300 mm. over vannlinje.

Guest Avmønstret#

Eksosslangen er 24mm, dvs det samme som... er ikke det Eber tro? 

Eksosbandasje fungerer ifht å redusere varmen. 

Er temmelig mange varmere som er montert med eksos på vanlige messingjennomføringer, men ja, en skal ha gjennomføring egnet til formålet. Og hold deg fast når du sjekker prisen, mener å huske rundt 700,- .  I båten min har eksosen gått ut gjennom en vanlig messinggjennomføring i et par tiår uten noen som helst synlige problemer, men der er eksosslangen nær fire meter så varmen avtar vesentlig. 

Og ja, du kan holde fast når du sjekker pris på 24mm eksosslange også.. den er dyr og den holder ikke i veldig mange år heller. Har selv måtte bytte. Den så bra ut men når du tok i den så var den "sprø" og helt i oppløsning. 

Båt koster penger. Syns ikke 700,- for en gjennomføring er så ille. Heller ikke prisen for en slange. Alt skal lages. Det skal fraktes. Men nå skal jo alle ha alt mulig billigst mulig. Og frakta skal være lik null. Vi skal ha superbillige dieselvarmere fra Kina og vil helst ikke betale frakt for noe som helst. Latterlig.

Min forrige eksosslange holdt i 10 år. Kostet ca 2000,- for en ny. Sånn er det bare. 

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...