tikki Startet 18.April.2019 Del på Facebook Startet 18.April.2019 Jeg har montert en diesel varmer fra kina type ebesprecher kopi. Hvordan gjør dere det med eksos slangen. Vill gjerne ha denne på utsiden av båten. Det følger med en stiv flexi slange med lydpotte på ca 0.5 meter. Men merket at denne ble meget varm. For varm til og holde i. Jeg har ikke lyst til og Borre nye hull i båten. Men akter på sb side har jeg en gjennomføring til den orginale lense pumpe. Som jeg kanskje kunne ha brukt Finnes det noen løsninger for og dempe varmen. Står i en Tromøy 23 Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Jeg monterte ikke den medfølgende eksosslangen, men kjøpte ny isolert på mer enn 2m. Da fikk jeg eksos ut bak.. Se mer her: Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
S/Y Emma Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Hvilken diameter er det på stussen til eksosutløpet på varmeren? Kanskje du kan bruke en skikkelig eksosslange fra f.eks. Eber i stedet. Du kjører vel ikke varmeren med eksosutløp inne i båten nå? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tikki Svart 18.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2019 Takk for hjelpen. jeg har montert den i båten. og har prøvekjørt den. men har oppe kalesjen så alt røyk forsvinner ut mens varmen kommer inn i hytten. Og friskluft inntaket er på utsiden av båten. Men det er eksosen som er mitt problem hvordan legge denne på greiest mulig måte. Jeg kan selvfølgelig kjøpe en annen type eksos. men der jeg har planer om og legge den er det nesten vesentlig at den ikke blir varm. Jeg tenker på innsiden opp under ripa. der resten av styrekablene til roret går. og ut bak via uttaket til lensepumpen siden denne ikke er i bruk. jeg tenker noen gummi eksos slanger.Men om de klarer varmen er et annet spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Nei en gummislange klarer ikke varmen. Er en grunn til at monteringssettet til original ebersprecher kommer med ferdig isolert eksoslange med lyddemper og syrefast gjennomføring. Kjøp en slik slange.(ca 2000,-) Eller så må du isolere den du har nå. Og kjøre den ut skutesiden. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Her må du bruke skikkelige slanger, og ikke jukse til noe. Dette blir ordentlig varmt når varmeren setter i gang på fullt. Du kan IKKE bruke gjennomføring til lensepumpe. Originale gjennomføringer til varmere er laget med ring rom rundt, for at det skal isolere mot skroget, og ikke ha direkte kontakt. Det vanligste her er å legge opp eget uttak, eventuelt borer opp et du har som ligger høyt nok og bruke det. Anbefalt fra Eberspacher er min. 300 mm. over vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Eksosslangen er 24mm, dvs det samme som... er ikke det Eber tro? Eksosbandasje fungerer ifht å redusere varmen. Er temmelig mange varmere som er montert med eksos på vanlige messingjennomføringer, men ja, en skal ha gjennomføring egnet til formålet. Og hold deg fast når du sjekker prisen, mener å huske rundt 700,- . I båten min har eksosen gått ut gjennom en vanlig messinggjennomføring i et par tiår uten noen som helst synlige problemer, men der er eksosslangen nær fire meter så varmen avtar vesentlig. Og ja, du kan holde fast når du sjekker pris på 24mm eksosslange også.. den er dyr og den holder ikke i veldig mange år heller. Har selv måtte bytte. Den så bra ut men når du tok i den så var den "sprø" og helt i oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Båt koster penger. Syns ikke 700,- for en gjennomføring er så ille. Heller ikke prisen for en slange. Alt skal lages. Det skal fraktes. Men nå skal jo alle ha alt mulig billigst mulig. Og frakta skal være lik null. Vi skal ha superbillige dieselvarmere fra Kina og vil helst ikke betale frakt for noe som helst. Latterlig. Min forrige eksosslange holdt i 10 år. Kostet ca 2000,- for en ny. Sånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 19.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2019 takker for alle tips. Den gjennomføringen til lense pumpen er ca 2-3 meter fra varmeren . men vurderer og er starte denne med et som er egnet til forholdet Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Sikkert lurt å gjøre det sikkert når du nå holder på med dette. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 4.Juni.2019 Del på Facebook Svart 4.Juni.2019 Hvordan gikk det med monteringen av eksos? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.