sleipnern Startet 18.April.2019 Del på Facebook Startet 18.April.2019 Yanmar Ly3 står for dyseservice 1000timer. Noen som vet pris og hvem/ hvor som utfører dette? Enkel jobb? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 En enkel jobb for de som har utstyret ja, koster nok litt men hva du må betale for dine dyser vil nok komme frem når du ber om pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Fikk pris på ca 18 båt penger, men det var 6 byttedyser med nye spisser, og ventil justering. Vestfold Elektrodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Tenkt jeg ikke skulle nevne hva jeg betalte for 4 dyser, men siden "gullfisk" kom med sin: 11 båtpenger ble min lommebok tømt for i 2010 Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Om dysespisserna behöver bytas så kan dom uppenbarligen kosta helt olika beroende på vilken leverantör mn väljer. Nu är jag inte bekant med vad Yanmar använder, men det är väl ovanligt att motorfabrikanten tillverkar sådana speciella delar själva. Volvo och många andra motortillverkare använder Bosch. När man tar ut dom befintliga dyserna så kan delenumret stå inetsat i dysespissen, och om man har det så kan man Googla Till mina VP TAMD63 ville volvo ha 1650:- men i England hittade jag en leverantör som sålde dom för någonstans kring 500 inklusive frakt. För samma Bosch-del! Redigert 19.April.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Yanmar har egne dysespisser på mange av sine motorer, jeg vet ikke om deg gjelder alle, men skal være mulig å få tak i utenom yanmar sitt forhandlernett. Maritim Diesel i Bergen har vanligvis ok priser på slikt, ta en tlf og hør. Yanmar har vel pleid å ha generelt høy pris på dysespisser. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Betalte 5000 eks moms for ut- og innomtering og trykktest hos Vestfold elektrodiesel via Vollen slipp (Yanmar verksted) i 2017 på 6LPA. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Men da snakker du jo kun om en test, ikke en service. Skal du gjøre noe mer enn å justere trykket så må du ha nye spisser også... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Er vel liten vits i å demontere dyser og trykkteste uten å skifte spisser, om det ikke er i fbm. feilsøking av noe slag. Skiftet forøvrig injektorer på en motor med 13 000t på telleren, de var modne for utskifting. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29 Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Min Yanmar 4lh dte har gått ca 2500 timer og har alltid vært lettstartet og gått fint. Dysene har aldri vært testet, og er det da noen vits i å ta en test da. Hvordan merker man at dyser er i ulage ? Blir vel noe overkill å begynne å rote med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Røyk, oljefilm fra eksos, kan være et tegn har jeg forstått. Har også hørt om dyser som har vært dårlige, uten symptomer på motor. Konsekvensen kan vel være feil forbrenningsforhold/temperaturer. Sikkert noen motorkyndige som kan si noe om det. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Har akkurat gjort en dysejobb på 4lha. Ihht. Manual skal dysene sjekkes/justeres etter 250 timer, dette for at fjæren «setter» seg litt og åpningstrykket synker litt slik jeg har fått det forklart. Deretter er det sjekk/justering ved 1000 eller 2000 timer (husker ikke helt i farta) Min erfaring er at motor går relativt greit selv om åpningstrykk og forstøving ikke er optimal. Jeg hadde kun tidvis jaging på tomgang, men ingen røyk eller andre symptomer, dette til tross for at 3 av dysene ikke var i henhold til slik de skulle være hva gjelder forstøving og åpningstrykk. Toleransen på åpningstrykket er 10bar og jeg vil tro at åpningstrykket er en faktor for forbruk og slitasje i og med at toleransen et satt med såpass snever margin, uten at jeg er noen ekspert på dette. Når det gjelder nye spisser, så prøvde jeg ganske omfattende å finne ut om de jeg hadde egentlig var Bosch / Denso eller lignende for å se om det fantes billigere alternativer enn orginale Yanmar, uten å klare dette. Jeg fikk kjøpt til verkstedpris og da endte jeg på 1300,- inkl mva PR. Spiss. Jeg ville forhørt meg hos et Yanmar verksted som gjør dysekontroll selv og hørt hva de sier. Av de verkstedene jeg snakket med var det ingen av de som gjorde dette «in House» de bare skrudde de ut og sendte de avgårde, det var derfor ikke så mye å hente på erfaringer på den fronten. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 nomen skrev for 4 timer siden: Er vel liten vits i å demontere dyser og trykkteste uten å skifte spisser, om det ikke er i fbm. feilsøking av noe slag. Tja. Som @VegJoh påpeker er det jo et servicepunkt å sjekke injektorene etter 250 timer. I følge guruen var det slik at fjærene gjerne "setter" seg litt, med behov for justering. Ellers kan det jo være aktuelt å demontere dysene for å sjekke dem dersom man har en feil, men det behøver jo ikke bety at dysespissene er gåene. Dersom det er tilstrekkelig å shimse opp trykket kan man jo bare sette inn dysene og fortsette feilsøkingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det blir iallefall sett på som unødvendig i lastebil og anleggbransjen, ingen som plukker ut dyser "for å se om de er iorden" der. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 nomen skrev 53 minutter siden: Det blir iallefall sett på som unødvendig i lastebil og anleggbransjen, ingen som plukker ut dyser "for å se om de er iorden" der. Det blir alltid en vurdering om man skal følge motorfabrikantens anvisning eller ikke. Og hva kan i såfall skje om man ikke følger anbefalingen. Når det gjelder min båtmotor, kommer jeg ikke til å gjøre et sabla pling før motoren sier fra at den ikke har det greit. Det er ikke alle som snakker med motorene sine på den måten der. Min pizzabil (drittmotor fra Ford) fikk havari på dysene etter 100 000 km. Vi kan vel si at det tilsvarer 1500- til 2000 maritime driftstimer. Så lenge holdt de. Vi har en Ford til og en BMW i familien som har dieselmotorer. Begge har rundet 140 000 km. Starter omgående og kjører uten røyk eller fusk. Og da kan vi si, med den farta disse bilene holder, at de har passert 2500 driftstimer. Det er for så vidt ikke noe som tilsier at disse to motorene ikke skal kunne doble denne kjøredistansen. På den andre siden. Bilmotorene sier takk for seg og jeg ringer NAF, kom og hent meg. Båtmotoren konker på vei ut fra Bua havn med to meter brått midt i trynet. Da rekker jeg ikke å slå nummeret til redningen før båten ligger i steinene. Det er forskjellen. Selv om redningssentralen i Bua ser meg, de rekker ikke å kaste loss før jeg har landkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det er klart litt mer dramatikk når en båtmotor stopper, enn en bil motor. Og man skal gjerne følge fabrikantens anbefalinger. Så vidt jeg vet anbefaler ikke CAT, Volvo,Mercedes, Scania eller noen andre ledendende motorleverandører at dyser/injektorer skal plukkes ut og leveres til sjekk ved 250 timer. Så veldig utbredt problematikk kan det ikke være. Men for all del, det skader jo ikke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29 Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Enig med deg Hulda. En merker vel at noe galt er på gang før det blir bråstopp, ihvertfall ang dyser. Vi båtfolk har vel også ørene med oss og reagerer hvis noe er i ferd med å skje, feks impellerhavari. Og mange såkalte seviceintervaller er vel satt for at leverandør skal ha ryggen fri. Uansett, god påske på de syv...eller åtte hav. Og måtte VårHerre se i nåde til oss arme båtfolk.? Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Selina Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Mine dyser på min Yanmar var inne hos Vestfold Elektro Diesel etter ca 250 timer, men ikke fordi det stod i servicemanualen, men pga jeg oppdaget en svak olje/dieselfilm i sjøen når motoren gikk på tomgang i hjemme- eller gjestehavn. Fikk dysene tilbake med full diagnostikk med utløsende trykk før etter, alle var i varierende grad skimset, uansett, nevnte film var borte vekk etter remontering og oppstart, men nei, ikke noe å merke på effekt forøvrig. Dette er nå ca 750 problemfrie timer siden. Og tilsv. nei, har ikke tenkt å gjøre noe mer med dysene før noe skjer, alle vil uansett ikke feile på samme tidspkt. så da...... Kan ellers nevne at det hele kom på ca kr. 3.000,- den gang, men da demonterte og remonterte jeg dysene selv. Redigert 20.April.2019 av Alfa Selina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Burde ikke en moderne motor med selvdiagnostikk merke feil diesel vs luftblanding? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Tror ikke lambdasonde er utbredt på dieselmotorer, ihvertfall ikke store. Ting som kan indikere feil på injektorer er for lavt railtrykk, sylinder balansering(motoren måler akselerasjonen hver tenning gir, og finjusterer mengde) tett Egr-kjøler og eller hyppigere regenerering av partikkelfilter. De to siste er heldigvis ikke aktuelt i båtmotorer enda (heldigvis) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det er mange sensorer og lamda kunne være en av dem, men også EGT (vs. luftspjeld/injeksjonsstyring) etc. Interessant eventuelt hvor forskjellig (i negativ favør?) det evt. er versus landjordsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg har en Yanmar 4 JH3DTE 2008 mod. med 1100 timer som hadde dyseoverhaling med bytte av 4 spisser nå i våres. Hos Vestfold dieselservice. Før overhalingen var det oljefilm på vannet av eksosen og den startet tregt spesielt i kaldt vær. Etter overhalingen er det ingen oljefilm og motoren starter lett?Og jeg synes motoren gir litt mer effekt og. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Nå er jo motoren det er snakk om her en yanmar som har konvensjonelle dyser hvis jeg har forstått det riktig ? Min 4lha er jo en hel mekanisk motor med både mekanisk dieselpumpe og dyser. På biler som det blir sammenlignet med her så er det vel mer vanlig med common rail. De opererer så vidt meg bekjent, med et mye høyere åpningstrykk (8-10 ganger?). Og selve konseptet med common rail er vel at pumpa leverer et jevnt trykk til samtlige dyser samtidig, også er det dysene som åpner individuelt elektronisk. Det er kanskje ikke direkte sammenlignbart? Eller har jeg misforstått noe? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
sleipnern Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Her er vel hovedgrunnen til dysesjekk på Yanmar Ly3, som dere ser er det sotpartikkler i finfilteret som skyldes utett dyse!(blitt fortalt) Retur går i finfilteret (usikker på ved alle belastninger?). Ellers er motor røkfri og har toppturtall. Motor gått 1300 timer og filter skiftes årlig. Forfilter og tank er uten partikler forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 6LY3 er ikke common rail, men elektronisk styrt pumpe, og 2 stegs injektorer. Ca samme pris for byttedyser hos Vestfold Elektrodiesel, som justering og nye spisser hos Minge universaldiesel mener jeg, overkant av 2k pr stk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.